ZF Logistica Businessului, un proiect ZF&Element Industrial. Mircea Vlah, Dumagas: În transporturi, dacă nu investeşti în camioane şi software, rişti falimentul. Un transportator mare nu poate creşte fără un sistem informatic performant în spate
Fluctuaţia mare a costurilor, de la motorină la taxe de drum, salarii şi asigurări, poate determina rapid intrarea pe pierdere a unui transportator, în condiţiile în care acesta nu mai atinge numărul optim de kilometri pe lună.
„Un transportator mare fără un sistem informatic performant în spate nu poate creşte. Sunt atât de multe variabile şi atât de multe schimbări de cost, încât fără un sistem în spate care să spună la zi ce se întâmplă şi ce marjă ai, riscul de eşec este iminent. Pe noi ne-a salvat de la faliment acest sistem de a verifica toate costurile. Vedem în fiecare moment fiecare camion ce curse a închis, care este statusul, cum evoluează costurile, cu ce preţ, tarif, dacă a luat amendă sau nu. Suntem prea săraci să cumpărăm lucruri vechi. Am investit în semiremorci noi şi capete-tractor noi cu cele mai bune dotări. Am făcut o medie de 11.000 de kilometri tocmai pentru că am avut echipamente performante. În cazul unui mic antreprenor, care lucrează cu un camion la mâna a doua, fără servicii de mentenanţă, riscul de a nu atinge nivelul optim de rulaj este mai mare“, a declarat Mircea Vlah, directorul general al Dumagas. Compania operează cu 250 de camioane.
Fondul britanic de private equity Bancroft a preluat în 2014 integral transportatorul de marfă Dumagas din judeţul Dolj, o afacere fondată de antreprenorul Mihai Dugăeşescu. Britanicii deţineau din 2010 un pachet de 51% din companie. Bancroft este un fond de investiţii de tip private equity cu birouri in Londra, Istanbul, Sofia, Budapesta şi Praga, concentrat pe companii medii.
Dumagas a finalizat anul trecut cu afaceri de 32 milioane de euro iar pentru acest an estimează o creştere cu 20% a cifrei de afaceri la 38 mil. euro, potrivit şefului companiei.
Anglia şi Germania sunt cele mai importante pieţe pentru Dumagas, care are contracte cu producătorii auto Jaguar, Land Rover, Mercedes sau Ford. Compania operează transporturi din patru baze, România, Ungaria, Bulgaria şi Slovacia.
Bugetul de investiţii se ridică la 5-6 milioane de euro. La fiecare patru ani compania reînnoieşte parcul auto şi investeşte în zona de software de expediţii şi transport, control şi execuţie, în sisteme automatizate de planificare a comenzilor. La finalul anului trecut, şeful Dumagas spunea că se caută un partener pentru susţinerea dezvoltării şi extinderii transportatorului de marfă, după ce în 2019 declara că fondul de investiţii aşteaptă încă trei ani ani maturizarea businessului şi apoi va face exitul.
„Planul de investiţii rămâne în picioare. Acum ne căutăm un nou partener, în condiţiile în care actualul fond de investiţi doreşte să facă un exit. Căutăm tot un partener din zona de transport şi logistică, cu experienţă de investiţii. Nu suntem departe de acest deziderat. Noi avem acum propria strategie, dar este posibil ca anul acesta să implementăm o altă strategie alături de un nou investitor.
Discuţiile sunt cu un fond de investiţii american, care mai are activităţi în această zonă şi care nu este în România. Am discutat în ultimii doi ani şi cu firme din alte domenii şi nu au fost atrase e marjele de câştig din transporturi. Cei care cunosc acest business şi întreabă de experienţă, control şi echipă avem, sisteme de monitorizare apreciază. Dacă ne uităm la cifrele transportatorilor însă, perspectiva nu este una roz, în special transportul clasic cu prelată şi dube“, a spus Mircea Vlah.
Dumagas realizează transport de componente pentru marile uzine europene plus transporturi de maşini, iar această activitate reprezintă 60% din business.
„Ne-a afectat criza semiconductorilor în 2021 peste scumpirea motorinei. Producătorii sunt defazaţi între 9 luni şi un an. Începutul de an a fost unul foarte bun, ca şi în 2021 şi în 2020. Dar avem de-a face cu o perioadă impredictibilă. Facem planurile de la lună la lună însă deoarece pot avea schimbări bruşte. Suntem anunţaţi de la o săptămână la alta dacă există zile fără producţie“, a spus directorul Dumagas.
În ceea ce priveşte impactul războiului din Ucraina, el explică faptul că deja există o cerere mare de produse alimentare pe zona de nord a ţării.
„Pe transport intern avem vehicule cu temperatură controlată şi aici este posibil să vedem o influenţă a războiului din Ucraina. Deja cererea pe zona Moldovei s-a dublat, sunt necesare ajutoare, o cerere de alimente tot mai mare şi foarte probabil o parte din acestea traversează graniţa spre Ucraina. Avem această cerere pentru zona din jurul oraşelor Suceava şi Iaşi, Botoşani. Comenzile pe zona Moldovei sunt duble sau chiar triple faţă de o perioadă normală“, a explicat Mircea Vlah.
Compania transportă şI alimente, de la carne, ouă, îngheţată, fructe, la toate tipurile de produse congelate şi refrigerate. Motorul de creştere al companiei a fost asigurat de marile reţele de hipermarketuri Kaufland, Carrefour, Lidl, ce au deschis noi magazine pe piaţa locală. Transportatorul a renunţat însă anul trecut la ramura cu produse frigorifice.
Datele oficiale de la Ministerul de Finanţe arată că în 2020 Dumagas a încheiat cu o cifră de afaceri de 146 milioane de lei, faţă de 194 de milioane de lei anul anterior şi un profit net de 616.000 lei, faţă de un profit de 1,2 milioane de lei anul anterior.
Pe piaţa de transport de mărfuri pe calea rutieră, estimată la 5-6 miliarde de euro, mai activează jucători precum Dunca Expediţii sau International Lazăr, companie care a preluat activele Edy Spedition, dar pe piaţă mai sunt şi alţi jucători.