Fed ar putea săpa într-un final groapa firmelor zombie ţinute până acum în viaţă de creditele ieftine
Firmele neproductive ar putea falimenta odată cu majorarea dobânzilor de către banca centrală americană. Vor plăti muncitorii şi economia în general preţul, se întreabă Deutsche Welle.
Companiile zombie, firme neproductive care nu-şi pot plăti dobânzile la credite, ce includ multe branduri cândva sinonime cu capitalismul american ca Macy’s, Boeing, Delta şi American Airlines, şi-ar putea vedea într-un final sfârşitul în condiţiile în care majorările de dobânzi şi reducerea bilanţului Fed restricţionează accesul la credite ieftine, credite care le ţineau în viaţă.
Unii analişti salută funeraliile viitoare şi critică aceşti morţi-vii pentru povara pusă pe creşterea şi productivitatea economiei americane. Obligaţiile legate de datorii adesea descurajează aceste companii de la a face investiţii.
Şi totuşi, alţii avertizează că un val de falimente ar elimina orice scenariu de aterizare lentă a economiei americane. Cine ar purta povara declinului lor rămâne o întrebare deschisă.
Companiile zombie sunt omniprezente în economia americană, reprezentând o cotă de 16% din firmele americane, potrivit calculelor Morgan Stanley. Potrivit Bloomberg, aproximativ o cincime din cele mai mari 3.000 de companii publice din America sunt zombie, cu datorii totalizând 900 de miliarde de dolari.
Dar nu numai America se confruntă cu o astfel de putreziciune corporativă. Firmele zombie reprezintă peste 20% din companiile europene.
Astfel de firme îşi compensează productivitatea redusă şi datoriile mari punând presiune pe angajaţi cu salarii scăzute şi condiţii precare. „Simpla lor supravieţuire are consecinţe negative asupra altor companii şi angajaţi“, arată Juan M. Grana, cercetător pentru guvernul argentinian şi profesor la Universitatea din Buenos Aires.
Este moartea firmelor zombie un lucru bun pentru economie?
Acest lucru depinde de condiţiile macroeconomice ale ţării, explică Joseph E. Gagnon de la Peterson Institute for International Economics.
Potrivit acestuia, uciderea firmelor zombie în timpul unei recesiuni ar fi o idee groaznică pentru că alte companii nu ar putea probabil absorbi masa de şomeri care ar rezulta. Însă condiţiile economice s-au schimbat din 2020.
„O perioadă cu o rată foarte ridicată a ocupării forţei de muncă şi inflaţie foarte ridicată este una ideală pentru moartea companiilor zombie“, explică Gagnon. Angajaţii disponibilizaţi ar putea fi teoretic absorbiţi de economia fierbinte, făcând decesul firmelor zombie mai puţin dureros.