Sondaj: 53% dintre români sunt mai motivaţi să facă economii din cauza inflaţiei şi a invaziei din Ucraina, iar 36% economisesc mai mult decât în 2021
Şapte din zece români spun că îngrijorarea cu privire la creşterea inflaţiei sau a ratelor la bancă îi motivează să îşi îmbunătăţească cultura financiară, în timp ce 36% dintre consumatori (faţă de 32% media europeană) spun că economisesc mai mult decât o făceau în urmă cu 12 luni, pentru a se asigura că au rezerve financiare în cazul unei perturbări economice, arată un sondaj realizat de Intrum, companie de credit management şi recuperare de creanţe.
Alţi 34% dintre respondenţi consideră că, deşi au primit suficientă educaţie financiară, au nevoie de sfaturi cu privire la aspectele financiare mai complexe, faţă de doar 24% dintre respondenţi care sunt încrezători în cunoştinţele lor financiare.
“Incertitudinea economică şi geopolitică are un impact semnificativ asupra bunăstării consumatorilor. Mai mult de 55% dintre aceştia afirmă că, îngrijorările legate de o posibilă recesiune îi determină să economisească mai mult decât media europeană de 45%. Această situaţie duce la schimbări de comportament, deoarece 70% dintre respondenţi declară că îşi simplifică activitatea socială pentru a reduce cheltuielile. Aceste decizii reflectă o conştientizare a românilor asupra importanţei înţelegerii fluxului economic. Crearea unor fonduri de economii, dar şi educaţia financiară manifestată şi în consumul sustenabil, reprezintă un obiectiv important pentru consumatorii români,” a declarat Cătălin Neagu, Managing Director Intrum România.
De asemenea, creşterea costului vieţii i-a influenţat pe 71% dintre respondenţi să fie mai conştienţi asupra cheltuielilor pe care le fac pentru lucruri de care nu au nevoie (exemplu abonamente digitale).
Raportul reflectă o situaţie inegală în rândul consumatorilor români, în ceea ce priveşte educaţia financiară.
Astfel, jumătate dintre consumatorii români cu o educaţie financiară precară se aşteaptă să nu plătească o factură de utilităţi cel puţin o dată în următoarele 12 luni, comparativ cu doar 29% dintre cei cu o educaţie financiară bună.
Conştienţi de importanţa înţelegerii termenilor financiari, părinţii sunt dornici să îşi ajute copiii, astfel două treimi (69%) spun că sunt dispuşi să petreacă timp ajutându-i să înţeleagă principiile managementului financiar.