Companiile din sectorul FMCG şi traderii de materii prime profită în continuare de pe urma creşterii preţurilor, dar pentru firmele de transport maritim petrecerea s-a încheiat probabil
Majoritatea companiilor din industria bunurilor de larg consum, printre care se numără giganţi ca Procter & Gamble şi Coca-Cola, au raportat rezultate peste aşteptări pe primul trimestru al acestui an. Şi constructorii auto, restaurantele şi hotelurile au anunţat performanţe solide. Consumatorii sunt în continuare dornici să cheltuiască, astfel de companii având astfel posibilitatea de a forţa noi creşteri de preţuri, scrie Bloomberg.
Unii dintre cei mai mari traderi de materii prime de la nivel mondial şi-au dublat profiturile la aproximativ 77 miliarde de dolari anul trecut, în condiţiile scumpirii dramatice a energiei în urma relaxării restricţiilor din pandemie şi invadării Ucrainei de către Rusia, revelă o analiză realizată de cercetătorii de la Sanford C Bernstein.
Mai mult de jumătate din suma totală, aproximativ 37 miliarde de dolari, a fost obţinută de TotalEnergies, Shell şi BP, peste cele 28 miliarde de dolari generate de cele mai mari firme de trading elveţiene, Vitol, Gunvor şi Trafigura.
„Companiile respective profită din plin de pe urma volatilităţii“, arată Oswald Clint, analist la Bernstein. Pentru a estima suma cu care operaţiunile de trading contribuie la rezultate, Bernstein a folosit rapoarte ale giganţilor petrolieri privind diverse aspecte ale businessurilor lor şi le-au scăzut din câştigurile totale. Rezultatul reprezintă câştigurile din trading, potrivit analiştilor.
Deşi preţurile petrolului şi gazelor au mai coborât de la maximele de anul trecut, volatilitatea preţurilor continuă să ofere oportunităţi pentru operaţiunile de trading. Şi firmele din industria transportului maritim au profitat din plin de pe urma crizei provocate de pandemie, care a dat peste cap lanţurile de aprovizionare. În cazul acestora, însă, apar semnale că lucrurile sunt pe cale să se schimbe.
Gigantul Maersk din sector a avertizat recent cu privire la o „lume radical schimbată“, semnalând că boomul din pandemie este pe sfârşite în condiţiile în care cererea şi preţurile transporturilor sunt în scădere, notează Financial Times.
AP Moeller-Maersj a avertizat cu privire la un „mediu de business radical schimbat“, profiturile celei de-a doua mari companii de transport containerizat scăzând, iar îngrijorările crescând în legătură cu un val de noi nave care va pune presiune asupra industriei.
Profitul operaţional al Maersk a scăzut cu peste două treimi, la 2,3 miliarde de dolari pe primul trimestru al acestui an faţă de perioada similară din 2022. Veniturile s-au diminuat cu un sfert la 14,2 miliarde de dolari.