In asteptare (IV)

Autor: Alice Georgescu 03.12.2008

Dedicand si acest al patrulea articol Festivalului National de Teatru desfasurat la Bucuresti intre 1 si 10 noiembrie, am urmarit, pe de o parte, punerea in evidenta, dincolo de orice indoiala, a importantei unui eveniment major din viata scenei autohtone si, pe de alta parte, extinderea comentariului pe un spatiu suficient de cuprinzator incat sa dea greutate atat laudelor, cat si, mai ales, rezervelor exprimate. E o incercare de a preintampina amaraciunea exprimata candva, conform legendei, de un actor probozit: "Inteleg, bre, sa ma critice, da' numa' in doua randuri?!".



Amaraciune lesne de inteles in cazul unui om obisnuit sa-si duca viata, cu bune si rele, sub reflectoare, in vazul tuturor. Aceasta este si soarta unui director de festival - si inca ce festival! -, indiferent de faptul ca profesiunea lui "civila", aceea de cronicar si publicist, beneficiaza (paradoxal) de o anumita penumbra mediatica.

Nu se poate spune, insa, ca directorul FNT 2008 ar fi "vanat" neaparat o astfel de confortabila pozitie; cautand pe internet o informatie teatrala oarecare, am intrat intamplator pe un link ce trimitea la pagina Critici de teatru romani, pagina care continea doua "intrari": Haig Acterian si Cristina Modreanu. Cum chestiunea devenea pasionanta, am insistat un pic si astfel am ajuns la blog-ul celei de-a doua, de unde am aflat in legatura cu festivalul, printre altele, ca "Vreau sa pun teatrul romanesc intr-o lumina noua", ca "E timpul reafirmarii unui spirit critic taios" si ca "E timpul sa ne recunoastem adevaratele (putinele) valori demne sa intre in teatrul lumii". (Sistez aici publicitatea gratuita si las curiosilor posibilitatea de a afla mai multe prin investigatie personala.) Din asemenea declaratii e greu de presupus ca autorul lor isi doreste discretie; totodata, ele fagaduiesc din partea sa o prestatie specifica - in cazul dat, ca director de festival - cel putin provocatoare. In ce ma priveste, sub aceste auspicii am frecventat, atat cat am putut, evenimentul.
Eveniment care, la finalul sau, s-a cuantificat, pentru mine, in urmatoarele castiguri:
Recurgand la o statistica simpla, s-ar putea spune ca, zona pierderilor fiind cantitativ mai mica decat cea a castigurilor, FNT 2008 mi-a priit. Dincolo de statistica...
Intrucat nu am urmarit toate spectacolele din selectie si intrucat, din felurite pricini, nu am participat nici la evenimentele colaterale - conferinte, dezbateri, ateliere etc. -, folosesc in mod intentionat, in concluziile despre festival, formulari net personalizate, incercand sa evit orice sugestie de pozitie "oficiala", "obiectiva" s.a.m.d. (Pozitie pe care am incercat sa o abordez in comentariile anterioare, legate de unele chestiuni de principiu.)
Pentru mine, asadar, Festivalul National de Teatru s-a prezentat, in aceasta toamna, ca o defilare oarecare de reprezentatii, cand mai stimulante, cand perfect indiferente, intr-un context care, mi s-a parut mie, a fost definit de un concept general destul de vag si a fost dominat de raceala in relatiile dintre oameni si de interes caldicel in jurul spectacolelor.
Provocarile continute in afirmatiile de pe blog-ul pomenit au ramas, dupa parerea mea, la un stadiu exclusiv teoretic. Daca "citesc" afisul festivalului in lumina lor, simt, vorba poetului, o tristete iremediabila; daca nu stabilesc nicio legatura intre unul si celelalte, raman in minunare si, la sfarsitul sfarsitului, in asteptare. Pentru ca, inaugurat la editia din acest an, directoratul Cristinei Modreanu va dura inca doi; este vorba despre un om tanar, asadar posibilitatile de "crestere" sunt, evident, deschise. Ca sa preiau metafora tutelara a FNT 2008, urmeaza sa asteptam ca evenimentul care a ajuns acum la majorat sa devina, pana in 2010, un adult cu drepturi si obligatii depline. Iar lucrul acesta sa se si vada.