Bucataru: In Romania, toata lumea a facut management de crestere. Acum pe timp de criza este nevoie de manageri de restructurare

Autor: Roxana Pricop 09.03.2009

Deceniul de avant economic a perfectionat managerii romanii in strategii de crestere si dezvoltare, insa pentru a supravietui crizei financiare companiile trebuie reorganizate si restructurate - provocare la care putini executivi pot face fata.



"In Romania, toata lumea a facut management de dezvoltare si de crestere, insa pe timp de criza este nevoie de restructurare. Criza va duce la o explozie a industriei serviciilor de management al restructurarii, sustinuta in special de faptul ca restructurarea va fi inclusa in serviciile tuturor firmelor de consultanta si de avocatura", a declarat Stefan Bucataru, directorul firmei de consultanta Veldtster Management and Consulting.
Fost sef al companiei de investitii private Global Finance, Bucataru a intrat pe piata managementului de restructurare infiintand propria firma de consultanta - Veldtster Management and Consulting. Aceasta a preluat portofoliul de clienti internationali ai firmei canadiene de consultanta Phaedrus Consulting, unde Bucataru a lucrat la inceputul anilor 2000. Sectoarele de activitate in care activeaza Veldtster Management and Consulting sunt productia de materiale de constructii, energia, logistica si distributia si retailul.
Bucataru, 45 de ani, a plecat de la Global Finance la finalul anului trecut, dupa patru ani petrecuti la conducerea biroului din Romania apartinand unuia dintre cei mai longevivi investitori privati.
Producatorul de placi ceramice Sanex este printre cele mai importante proiecte de restructurare in care Bucataru a fost implicat pana in prezent. "Un exercitiu de restructurare se poate constitui fie din consultanta, fie din management interimar. Un plan de restructurare combina insa cele doua aspecte. De cele mai multe ori, implementarea planului de restructurare necesita implicarea activa a consultantului in managementul companiei care se poate realiza fie prin asistarea pas cu pas a implementarii, fie prin inlocuirea totala sau partiala a managementului", a explicat el.
Bucataru a venit ca director general la Sanex la finele lui 2000, societatea fiind pe pierderi, cu circa 2.500 de angajati, fara un sistem informatic, cu datorii, cu procese din partea actionarilor si cu un foarte apropiat spectru al falimentului. In 2004, societatea a inregistrat un profit net de peste 3,4 mil. euro, cu 600 de angajati mai putini si numai cu activitati rentabile in portofoliu. In 2004, Sanex a fost achizitionat de producatorul austriac de placi ceramice Lasselsberger.
Printre cel mai des intalnite cauze care duc la restructurarea unei companii sunt conflictul de interese dintre actionari si management atunci cand managementul se simte nerecompensat de actionari si incepe sa actioneze in interes propriu. O alta situatie este cea generata de actionari.
"Cand antreprenorul are succes, dar vrea sa aiba din ce in ce mai mult succes si pentru ca acest lucru sa se intample, acesta dezvolta afaceri aditionale liniei principale de business, asemeni unui ciorchine. Insa atunci cand criza loveste, toate aceste afaceri se prabusesc precum niste piese de domino, pentru ca depind una de cealalta, dar niciuna nu este indeajuns de solida." Nevoia de restructurare poate sa apara in orice conditii economice si nu doar in situatii de criza, cum sunt tentati managerii sa creada.
"Compania poate intra in dificultate atat din cauza unor erori ale managementului in conditii de crestere economica din cauza unor proiecte sau investitii mult prea ambitioase sau pur si simplu dezvoltarea companiei este absorbita de cresterea economiei si se pierde controlul asupra organizatiei."
In actualele conditii de piata, restructurarea devine insa mai dificila, pentru ca criza se manifesta in principal la nivelul lichiditatilor. Daca in trecut cea mai la indemana metoda de achitare a datoriilor era executarea garantiilor, acum vanzarea terenurilor sau a altor active in scopul dobandirii de lichiditati nu mai este o solutie, pentru ca piata este blocata. La fel se intampla si in cazul liniilor de business "non-core" care nu mai pot fi scoase la vanzare, pentru ca ele insele au probleme, potrivit lui Bucataru.
"Caracteristica vremurilor prezente este viteza foarte mare cu care s-a trecut de la o situatie promitatoare la una dificila. Fapt care a dus si la o stare de confuzie, si de negare in randul multora dintre manageri. Consultantul are rolul de a calma si depersonaliza modul in care se tin negocierile intr-o companie. Este un intermediar neutru si fara sentimente care spune lucrurilor pe nume", a conchis Bucataru.