Unilever: Investitiile marilor companii alimenteaza increderea consumatorilor in economie

Autor: Mihaela Popescu 10.04.2009

Dupa preluarea brandului de inghetata Napoca de la Friesland Foods, Unilever anunta ca va ataca piata cu a doua marca locala si cu o distributie care vizeaza punctele neacoperite de competitorii sai.



"Obiectivul nostru este dezvoltarea pietei, nu tintim doar cresterea cotei de piata in Romania. Eu vad un potential de dublare a consumului local de inghetata, pana la valoarea inregistrata in Polonia, de 4 litri pe cap de locuitor pe an", a afirmat Fulvio Guarneri, directorul de marketing al diviziei alimentare al Unilever South Central Europe (USCE).
Guarneri va prelua din iulie si conducerea diviziei nealimentare a USCE, devenind astfel directorul de marketing al companiei. Dan Tasca, fostul director de marketing pe non-food, a decis sa plece din companie din aceasta luna.
Unilever nu vrea sa se bata doar cu Nestle si cu cei aproximativ 60 de producatori locali de inghetata. Intrarea sa pe piata de profil poate fi o amenintare pentru toti producatorii de dulciuri, deoarece compania se numara printre cei mai mari trei investitori in promovare din sectorul bunurilor de larg consum.
Anul acesta, directorul de marketing estimeaza o crestere a investitiilor companiei in promovare, comparativ cu valoarea din 2008, ca urmare a noilor lansari de produse.
"Vrem ca inghetata sa se impuna pe piata ca un desert pentru toata lumea si pentru toate ocaziile de consum, indiferent de anotimp. Pentru aceasta, o distributie buna este foarte importanta", afirma Guarneri.
Producatorii de profil au reusit acest lucru in Statele Unite, unde inghetata este un desert traditional, consumat in cantitati uriase - portiile de familie, de un kilogram, sunt aproape nelipsite de pe rafturile supermarketurilor, precum si din frigiderele clientilor. Consumul mediu in America este de 20 de litri pe cap de locuitor, de opt ori peste media din Romania, potrivit unui studiu citat de Unilever.
La nivel local, piata este dominata in acest moment de produsele de impuls, precum inghetata pe bat sau la pahar, care se vand cel mai bine in comertul traditional. In 2007, de exemplu, ponderea segmentului "impulse" era de 80% din piata, potrivit datelor furnizate de producatorii romani.
"Dezvoltarea retailulului modern este o oportunitate pe care ne-o ofera piata romaneasca, pentru ca in magazinele mari se vand foarte bine portiile de familie", spune Guarneri.
 
Noi canale de distributie
"Exista ocazii de consum pe care jucatorii mai vechi de pe piata nu le-au fructificat indeajuns de mult. De exemplu, cinematografele sau alte locuri in care consumatorii isi petrec timpul liber", afirma el. Unilever a intrat pe piata locala a inghetatei in acest an, anuntand la finele lunii februarie achizitia brandului Napoca de la Napolact, companie detinuta de grupul olandez Friesland Foods, si intrarea pe piata a diviziei Algida.
Cota de piata a brandului Napoca, cea mai veche marca de inghetata de pe piata, cu vanzari de circa 8 mil. euro in 2008, poate fi estimata la 6-7%, conform datelor din piata. Spre comparatie, compania elvetiana Nestle estima in 2007 ca detine o cota de 23% pe piata inghetatei din Romania.
Piata de profil este estimata la 120 mil. euro de catre producatorii romani. Unilever evalueaza piata la 160 mil. euro.
"Suntem inca interesati de cresterea numarului brandurilor locale in portofoliu. Vom lansa in curand brandul de inghetata Big Milk, creat doar pentru piata din Romania, produsele fiind fabricate in Polonia."
Printre brandurile locale ale portofoliului Unilever in Romania se numara si Dero si Delma.
Va mai face Unilever alte achizitii pe piata inghetatei, dupa Napoca? Guarneri nu exlude acest lucru. "Intotdeauna suntem cu ochii pe piata si analizam oportunitati de achizitii." La nivelul grupului, vanzarile de inghetata reprezinta 10% din cifra de afaceri a Unilever, producatorul fiind lider de piata in aproape toate tarile in care activeaza cu divizia Algida.
Vanzarile Unilever in Romania au fost de 163 mil. euro in anul 2007, potrivit ultimelor date disponibile, ceea ce reprezinta 70% din cifra de afaceri consolidata a companiei Unilever South Central Europe.
Printre brandurile internationale ale Algida, care din acest an sunt aduse in Romania de Unilever, se numara Magnum, Carte d'Or, Cornetto sau Viennetta, acestea fiind pozitionate pe segmentul premium al pietei locale, pe care cel mai activ jucator a fost pana acum Nestle.
Seful pe marketing al USCE vede inca potential de crestere a vanzarilor in Romania peste media regiunii, in ciuda crizei. "Noi nu am renuntat la planurile noastre de investitii pe piata locala. Cred ca este foarte important ca marile companii sa continue sa investeasca si sa creeze locuri de munca, atata timp cat exista potential de dezvoltare a businessului, pentru ca astfel alimenteaza increderea consumatorilor in economie."