20 de ani de capitalism. Azi, Jean Valvis: Marketingul, costurile si comunicarea le-am coordonat intotdeauna personal
Autor:
Diana Tudor Stoica
01.06.2009
Antreprenorul care a realizat doua exit-uri de peste 120 mil.
euro din afacerile pe care le-a dezvoltat spune ca secretul sau a
constat in faptul ca in fiecare business nou a atras cel putin un
partener caruia i-a oferit pana la 20% din afacere. "Ii fac
partenerii mei ca sa simta ca muncesc pentru propria lor firma",
spune Valvis.
Privind in urma la afacerile pe care le-a dezvoltat in ultimii
15 ani, Jean Valvis, 54 de ani, spune ca principala diferenta intre
modul in care fac-ea afaceri la inceput si cum le realizeaza acum
este faptul ca a invatat ca este obligat sa delege, si chiar a
reusit sa faca acest lucru. Cu toate acestea, pentru Jean Valvis
exista in continuare domenii pe care prefera sa le suprevegheze
personal: marketingul, analiza de costuri si platforma
comunicationala. Acesta este si motivul pentru care in toate
afacerile pe care le-a construit, Valvis nu a avut director de
marketing.
"Primele minute ale zilei sunt pentru mine cele mai valoroase,
fiindca in tot restul zilei sunt un bun executant a ceea ce gandesc
dimineata. Atunci sunt cel mai creativ, de aceea dimineata sunt
mult mai tehnic si mai orientat spre a rezolva problemele care tin
de partea financiara, iar dupa-masa ma ocup mai mult de partea de
PR, marketing si advertising", dezvaluie antreprenorul.
El a adaugat, de asemenea, ca odata cu experienta acumulata,
sedintele de strategie au incetat a mai fi formale si s-au
transformat in discutii cu prieteni. Acest lucru se intampla
deoarece omul de afaceri si-a pastrat aproape, in tot acest timp,
oamenii cu care a demarat Dorna Apemin. Stelian Chiforescu, fostul
vicepresedinte al companiilor Dorna Apemin si Dorna Lactate, dar si
Cornel Popa lucreaza impreuna cu
Jean Valvis din 1994, fiind in continuare implicati in
administrarea afacerilor controlate de antreprenorul de origine
greaca.
Parteneri in fiecare afacere
Unul dintre secretele care au stat la baza reusitei lui Valvis
a fost faptul ca in toate afacerile dezvoltate pe plan local a avut
mai multi parteneri. "Mereu am un partener roman sau mai multi care
detin intre 10 si 20% din afaceri si pe care ii rasplatesc la final
(in momentul exit-ului). Astfel ii fac pe partenerii mei sa simta
ca muncesc pentru propria lor firma. Tocmai de aceea am protejat
procentul de 20% detinut de PAS la Dorna Apemin si nu l-am diluat
la majorarile ulterioare care au avut loc pana la vanzarea catre
The Coca-Cola Company", sustine Jean Valvis.
In afara de acestia insa, Valvis a mai avut un sprijin
important in afaceri - un partener cu care a impartit actionariatul
in fiecare afacere pe care a condus-o. "Hans Bertschmann,
partenerul meu de afaceri si unul din consilierii mei, a detinut
jumatate din pachetul de 80% din titlurile Apemin", afirma Valvis.
Ulterior, acelasi sistem a fost aplicat si in cadrul LaDorna. Dupa
ce aceasta a fost insa vanduta, Bertschmann s-a retras din
afacerile pe care le-a construit alaturi de Valvis din cauza
problemelor de sanatate.
Acum, omul de afaceri de origine elena considera ca cel mai
valoros activ al sau este reputatia pe care Valvis Holding, grupul
pe care l-a construit in ultimii ani, a castigat-o din reusitele
celorlalte afaceri si branduri dezvoltate.
Omul de afaceri cu cetatenie elvetiana si greaca, fiind nascut
la Atena, Jean Valvis este absolvent al Facultatii de Arhitectura
din cadrul Universitatii Politehnice din Atena (National Technical
University of Athens), dar si al Universitatii Paris I, Sorbona, in
cadrul careia si-a luat si doctoratul. Dupa finalizarea studiilor,
el a profesat ca arhitect aproape zece ani.
"Am fost specialist in Computer Aided Desing (n.red-folosirea
tehnologiei computerizate pentru a desena obiecte in format
bidimensional sau tridimensional). Apoi am devenit responsabil in
inginerie informatica pentru o companie care facea proiecte pentru
Banca Mondiala si sistemul bancar elvetian."
A pornit de la o sticla de apa minerala
Ulterior a devenit inginer consultant pentru diverse studii de
fezabilitate si in aceasta calitate a calatorit in 1993 in Romania,
la Bucuresti, pentru a realiza un studiu de fezabilitate in
industria alimentara. Asa a ajuns practic sa identifice
oportunitatea de afaceri in domeniul apelor minerale.
"Intr-o zi, cand eram la hotelul Bucuresti, am solicitat sa
beau apa minerala si mi s-a oferit o sticla urata de culoarea
cafeniu inchis, cu o eticheta stramba si murdara. Totusi contrastul
intre ambalaj si gustul apei era foarte mare. Cand am vazut cata
imbuteliere se facea la sticle fara brand cunoscut, ca nu existau
ambalaje moderne, sistem de distributie si nici cel mai mic element
de promovare, mi-am dat seama ca era un vid urias pe piata", isi
aminteste Valvis.
Urmandu-si ideea de business, s-a adresat Regiei Autonome a
Apelor Minerale (RAMIN- in prezent Societatea Nationala a Apelor
Minerale) pentru a obtine o lista a izvoarelor din tara. Apoi a
inceput sa le viziteze, colectand din fiecare probe pentru a
realiza analize proprii.
"Nu aveam incredere in veridicitatea analizelor fizico-chimice
care imi fusesera predate. Cu ajutorul unei analize care a evaluat
puritatea si echilibrul apelor, impreuna cu rezultatele unei
degustari personale, m-am decis sa intru in afaceri cu Apemin Vatra
Dornei", declara el.
In 1993, producatorul de apa minerala Apemin din Vatra Dornei
era in proces de privatizare prin metoda MEBO (Management Employee
Buy Outs - actiunile erau achizitionate de angajatii
companiei).
"Dupa ce procesul de privatizare a fost finalizat si
reprezentantii PAS au ascultat programul de dezvoltare si sumele pe
care voiam sa le investesc, au fost de acord sa devin asociatul
companiei prin intermediul unei majorari de capital social", spune
omul de afaceri.
Majorarea de capital consta intr-un aport de 4,2 milioane de
dolari pe care noul actionar trebuia sa il aduca in companie. "Din
aceasta suma un milion de dolari reprezentau fonduri proprii,
restul sumei urmand a fi acoperit in doi ani prin echipamente noi
de productie".
Dorinta lui Valvis era aceea de a crea un brand cunoscut la
nivel national, de aceea, in aceeasi zi in care a devenit
presedintele si directorul general al producatorului de ape
minerale, in luna martie a anului 1994, a schimbat numele companiei
in Dorna Apemin.
"Primii pasi pe care i-am facut a fost sa realizam un sistem
propriu de distributie pe calea ferata si 15 depozite la nivel
national. Am creat brandul Dorna cu etichete si ambalaje proprii
dar si un sistem de informatizare a societatii deoarece
contabilitatea inca se facea cu creionul", povesteste
antreprenorul.
Tot in 1994 a obtinut si primul milion de euro, cu ajutorul
unui imprumut de la Banca Comerciala Romana cofinantat de fonduri
ale Bancii Mondiale pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii. Cu
acesti bani Valvis a cumparat "100 de Dacii papuc si un numar
important de sticle si navete".
"Ca presedinte al Dorna Apemin m-am dus si i-am explicat
presedintelui BCR, Ion Ghica, necesitatea de a investi in industria
apelor minerale. Atunci, era o mare sete de capital in piata. El a
fost unul dintre cei care m-au inteles si care mi-au sprijinit
primii pasi in dezvoltarea afacerilor", spune Jean Valvis.
In 1996, cand a fost finalizata retehnologizarea capacitatii
de productie detinuta de Dorna Apemin, actionarii au decis sa
construiasca o noua fabrica, in localitatea Floreni, judetul
Suceava, in care ulterior a inceput sa fie produsa apa minerala in
ambalaj PET.
"Deoarece aveam deja un sistem de distributie pentru apa, iar
zona Dornei avea o traditie in productia de lactate, ne-a venit
ideea sa facem si o fabrica de lactate UHT(n.red. - ultra high
temperature, lapte pasteurizat la temperaturi inalte), fiind primii
care au intrat pe acest segment in Romania", spune Valvis. Asa a
fost lansat brandul LaDorna, care doar cativa ani mai tarziu a adus
omului de afaceri un exit de zeci de milioane de euro.
La negocieri cu Coca-Cola, cu brandul
Meridor
In anul 2000, Valvis a inceput insa negocierile pentru primul
sau exit cu The Coca-Cola Company. Cu o sticla de Meridor,
sortiment de apa minerala cu mar, dezvoltat in cadrul Dorna Apemin,
Valvis s-a dus sa discute initial cu Andrew David, fondatorul
Coca-Cola Hellenic Bottling Company, unul dintre cei mai mari
imbuteliatori ai brandului american la nivel mondial, pentru
vanzarea producatorului de apa minerala din Vatra Dornei.
"M-am dus la el si i-am spus: Tu esti cel mai bun
imbuteliator, iar eu am cea mai buna apa minerala. Hai sa
colaboram", isi aminteste Valvis. Dupa doi ani de negocieri, Valvis
a vandut Dorna Apemin catre Coca-Cola pentru aproximativ 40 de
milioane de euro.
Coca-Cola a fost pana la urma interesata doar de apa minerala,
in timp ce sucul Meridor nu se mai produce.
"In cei doi ani de negocieri, nu a existat niciun moment in
care sa ma razgandesc, dar daca nu se perfecta in 2002, nu as fi
mers mai departe. Am pus atunci un dead-line, pe care ei l-au
acceptat", declara pentru Ziarul Financiar in urma cu cativa ani
omul de afaceri, in perioada in care inca detinea una dintre cele
mai puternice companii din industria produselor lactate.
La acel moment, desi admitea ca i-a fost greu sa se desparta
de primul sau brand, declara ca daca ar avea posibilitatea sa o ia
de la capat, ar lua aceeasi decizie din nou.
Cu siguranta, acest fel de a gandi a fost avantajul pe care
Valvis l-a avut si atunci cand a negociat cu grupul francez
Lactalis si astfel a reusit sa vanda exact inainte de inceperea
crizei afacerea dezvoltata in industria lactatelor la pret dublu
fata de cel pe care l-a luat pentru Dorna Apemin, respectiv aproape
80 de milioane de euro.
Cele mai inspirate decizii sunt cele care vor
veni
"Cea mai neinspirata decizie pe care am luat-o pana acum a
fost in perioada cand trebuia sa creez Dorna Lactate (1997). In
acelasi timp insa, castigasem prin licitatie publica dreptul de a
privatiza societatea statului Comaliment. Luand decizia de a fonda
Dorna Lactate si pentru a nu fi divizat intre doua afaceri grele am
renuntat la Comaliment", spune Valvis.
El crede insa ca cele mai inspirate decizii vor fi cele
viitoare, deoarece a decis sa investeasca in viitorul sau. Valvis a
anuntat imediat dupa vanzarea producatorului de lactate Dorna
Lactate si a brandului LaDorna ca are in plan dezvoltarea de noi
proiecte atat pe segmentul energiei regenerabile, cat si pe cel al
cerealelor bio.
Prin intermediul Valvis Holding, principalul segment spre care
antreprenorul se orienteaza este energia regenerabila. Valvis a
declarat ca intentioneaza sa investeasca 150 de milioane de euro
impreuna cu o companie straina, intr-un proiect de producere de
energie eoliana, care va fi construit in sudul tarii, cu termen de
finalizare in 2010.
Tot in urmatorii doi ani, antreprenorul va lansa si cerealele
bio LaDorna. Asa cum a facut si in cazul primului exit, atunci cand
a vandut brandul de lactate LaDorna a pastrat dreptul de a folosi
in continuare aceasta denumire pentru un alt segment: cel al
cerealelor. In prezent, Valvis se preocupa de asigurarea materiei
prime pentru acest business, pe cele 7.700 de hectare pe care le
detine in concesiune in Bratul Borcea.
"Notiunea de a dezvolta si de a investi nu mai este o notiune
tehnica, cu o lipsa de conceptie pentru societatea in care traim.
Cred ca si la nivelul nutritiei, cat si la nivelul energiei, o
directie ecologica nu mai este o alegere de lux, ci o necesitate
pentru aceste forme de dezvoltare echilibrate care pot garanta un
viitor", spune Valvis.
El sustine ca nu se mai tolereaza dezvoltarea de dragul de a
dezvolta, cu nerespectarea corpului uman sau a mediului
inconjurator si ca incepe sa ia forma acest model de intreprinzator
care prin initiativa lui garanteaza niste baze sanatoase pentru
industria alimentara.
"Am inceput cu lactate bio, iar acum trec la cereale bio si la
energia regenerabila pentru ca aceste domenii ne dau mai putina
dependenta energetica. Nu vad cum poti fi un bun antreprenor fara a
te implica in aceste domenii, fara un vector orientat spre viitor.
Capitalismul nu exista daca faci abstractie de om si natura",
declara omul de afaceri.
Valvis a demarat de ceva vrema o alta afacere, Viti-Pomicola
Samburesti fiind businessul pe care omul de afaceri sustine ca vrea
sa il lase mostenire copiilor si din care nu intentioneaza sa faca
un exit. Astfel, Chateau Valvis, Domeniile Samburesti si Samburel
de Olt ar putea fi singurele branduri dezvoltate de Jean Valvis
care nu vor fi obiectul unei tranzactii.
Exit-uri de 120 mil. euro
The Coca-Cola Company - Dorna Apemin
Valoarea tranzactiei: 39 mil. euro
Cumparatori: Coca-Cola
Vanzator: Dorna Apemin
Adviseri Dorna Apemin: Societe Generale Romanian Fund
(SGRF)
Ce s-a vandut: 94,5% din actiunile Dorna Apemin SA si
brandurile White Spring, Poiana Negri si Dorna Ape Minerale
Durata tranzactiei: 2000-2002
Data anuntarii: august 2002
Lactalis - LaDorna
Valoarea tranzactiei: 80 mil. euro (estimata)
Cumparator: Lactalis
Avocati cumparator: Gide Loyrette Nouel
Auditor cumparator: Ernst & Young
Vanzator: Jean Valvis
Avocati vanzator: D&B David si Baias
Ce s-a vandut: LaDorna
Durata tranzactiei: ianuarie-aprilie 2008
Data anuntarii: aprilie 2008
Afacerile pe care le coordoneaza
Viti-Pomicola Samburesti
Este afacerea despre care Jean Valvis spune ca intentioneaza
sa o lase mostenire copiilor si din care nu intentioneaza sa faca
un exit. Omul de afaceri a cumparat pachetul majoritar de actiuni
al Viti-Pomicola Samburesti in 2006, iar anul acesta a lansat
primele branduri din aceasta vie: Chateau Valvis, Domeniile
Samburesti si Samburel de Olt.
Valvis Holding
Imediat dupa ce a vandut LaDorna catre francezii de la
Lactalis, Valvis a declarat ca are deja noi proiecte. Principalul
segment spre care antreprenorul se orienteaza, prin intermediul
Valvis Holding, este energia regenerabila.
Cereale bio LaDorna
Asa cum a facut si in cazul primului exit, atunci cand a
vandut brandul de lactate LaDorna a pastrat dreptul de a folosi in
continuare aceasta denumire pentru un alt segment pe care
intentioneaza sa il dezvolte in aproximativ doi ani: cerealele bio.
In prezent, Valvis se preocupa de asigurarea materiei prime pentru
acest business, pe cele 7.700 de hectare pe care le detine in
concesiune in Bratul Borcea.
ICPPAM Balotesti
Valvis detine ICPPAM Balotesti din 2004, o platforma menita sa
faca parte din proiectul de agricultura ecologica care se afla pe
un teren de aproximativ 60 ha in apropiere de Capitala.
Ce spune despre
Ideea de la care a pornit In
antreprenoriat
Cand am vazut cat de multa imbuteliere se facea la sticle fara
brand, ca nu exista ambalaj modern, sistem de distributie si nici
cel mai mic element de promovare, mi-am dat seama ca era un vid
urias pe piata apelor minerale.
Filosofia de business
Mereu am un partener roman sau mai multi care detin intre 10
si 20% din afacere si pe care ii rasplatesc la final (in momentul
exit-ului). Ii fac partenerii mei ca sa simta ca muncesc pentru
propria lor firma.
Primele minute ale zilei
Sunt pentru mine cele mai valoroase, fiindca in tot restul
zilei sunt un bun executant a ceea ce gandesc dimineata. Atunci
sunt cel mai creativ.
Sedintele de strategie
Nu mai sunt formale. Acum port discutii cu prieteni, nu mai
fac sedinte de strategie.
Cea mai neinspirata decizie
Cand trebuia sa creez Dorna Lactate (1997), castigasem prin
licitatie publica dreptul de a privatiza societatea statului
Comaliment. Luand decizia de a fonda Dorna Lactate si pentru a nu
fi divizat intre doua afaceri grele, am renuntat la
Comaliment.
Cea mai inspirata decizie
Asta istoria va dovedi. Sper sa fie cele viitoare, din moment
ce am decis sa investesc in viitorul meu.
Cel mai valoros activ
Reputatia Valvis Holding, grupul pe care l-am construit, este
cel mai valoros activ al meu, iar produsele premium beneficiaza de
toata munca din spate.
Produse bio
Nu se mai tolereaza dezvoltarea de dragul de a dezvolta, cu
nerespectarea corpului uman sau a mediului inconjurator. Incepe sa
ia forma acest model de intreprinzator care prin initiativa lui
garanteaza niste baze sanatoase pentru industria alimentara.
La 20 de ani de capitalism ZIARUL FINANCIAR aduce in
prim plan pe cei care au influentat economia prin afacerile
create.
Votati aici oamenii care
prin ideile, cunostintele, prin munca si prin norocul lor au
devenit cei mai puternici oameni de afaceri autohtoni.
ZIARUL FINANCIAR il va premia in cadrul Galei ZF 2009 pe cel
care va aduna cele mai multe voturi.