Vanzatorii de masini, de la 10.000 la 300 de euro pe luna

Autor: Bogdan Alecu 23.09.2009

Angajatii din showroom-urile auto sunt mai loviti decat agentii imobiliari.



Un agent de vanzari care anul trecut castiga lunar chiar si peste 10.000 de euro, venit comparabil cu al executivilor de top, acum trebuie sa se multumeasca cu 300-400 de euro, in conditiile in care nu mai vinde 40-50 de masini pe luna, ci maximum zece.

"In cazul marcilor premium, au fost agenti de vanzari care anul trecut au castigat si pana la 10.000 de euro pe luna, in conditiile in care incasau comisioane de peste 1.000 de euro pentru o singura masina", a spus Viorel Niculescu, seful dealerului Land Rover si Jaguar ATT si fost director al Romcar, importatorul Ford pe piata locala.

In cazul dealerilor din cadrul Porsche Inter Auto sistemul de bonusuri a fost redimensionat anul acesta, pentru a fi adaptat la nivelul scazut al vanzarilor

"In anii trecuti am avut vanzatori care au castigat constant 3-4.000 de euro pe luna, dar rar au depasit acest nivel. Acum peste 50% dintre agenti castiga doar salariul de baza de cateva sute de euro", a spus Alin Tapalaga, seful Porsche Inter Auto (PIA), divizia de retail a Porsche Romania, cel mai mare jucator de pe piata de profil.

Tapalaga a subliniat ca cele mai ridicate venituri au fost inregistrate de cei care vindeau automobile premium precum Audi, sau de volum cum este cazul Volkswagen, si mai putin cei care vindeau marci de nisa precum Seat. Spre comparatie, Alexandra Gatej, fostul CEO al Unilever South Central Europe si actual sef al Departamentului Mediul de Afaceri Intern si International al Administratiei Prezidentiale, a incasat un salariu de 18.000 de euro pe luna in 2008, potrivit declaratiei acesteia de avere.

Nivelul unui venit lunar de peste 10.000 de euro s-a putut atinge anul trecut chiar si in cazul marcilor "de volum", precum Ford, Skoda sau Volkswagen.

Astfel un agent care vindea anul trecut intr-o luna 50 de autoturisme Skoda aducea dealerului un rulaj de aproximativ 750.000 de euro, in timp ce marja de profit era, potrivit estimarilor ZF, in jurul a 150.000 de euro (20% din pretul de vanzare). Astfel, un castig de 10.000 de euro pentru un agent exclusiv din comisioane reprezenta 7% din profitul dealerului.

Spre exemplu, dealerul Mercedes-Benz din AutoKlass Center din Capitala a inregistrat in 2007 un profit net de 3,7 milioane de euro, adica 12.800 de euro per angajat, daca luam in calcul personalul de 290 de angajati. "Marja agentului a scazut semnificativ, dar si asa eu sunt fericit ca am in continuare un loc de munca", a spus un consilier de vanzari din cadrul unui dealer Mercedes-Benz din Capitala.