Medicamentele pentru inima si schizofrenie conduc in topul vanzarilor

Autor: Ioana David 02.10.2009

Medicamentele folosite in tratamentul cancerului, al insuficientei renale, in bolile de inima sau pentru schizofrenie conduc in topul produselor cu cele mai mari vanzari, primele zece medicamente cumuland vanzari de circa 100 mil. euro in primele sase luni ale anului, adica 11% din piata farmaceutica, potrivit datelor companiei de analiza si studii de piata Cegedim Romania.

Aceste produse se elibereaza pe baza de prescriptie medicala si sunt in general produse scumpe, printre ultimele care au aparut intr-o anumita clasa terapeutica.

Majoritatea produselor din top zece au inregistrat insa scaderi ale vanzarilor raportat la perioada similara din 2008.

"In principal sunt trei factori care au determinat aceasta scadere. In primul rand este vorba de scaderea preturilor din aprilie, trecerea la prescrierea pe substanta activa si aparitia de produse noi care anul trecut au fost introduse pe listele de medicamente gratuite si compensate", a spus Robert Popescu, CEO al A&D Pharma, cel mai mare grup din industria farmaceutica locala.

Pentru mai multi ani consecutiv, cel mai bine vandut medicament din Romania este Neorecormon, unul dintre cei mai puternici fortifianti de pe piata. Acesta este folosit de pacientii care sufera de cancer si de cei care fac dializa. Cu vanzari de 16,6 mil. euro, in scadere cu 5% fata de perioada similara a anului trecut, este la distanta considerabila de urmatorul produs in top, Pegasys, produs de compania elvetiana Hoffmann La Roche, care este folosit in tratamentul hepatitei. Pe locul trei in topul vanzarilor se afla Preductal, folosit in tratamentul bolilor de inima. Segmentul cardiovascular este de altfel cel mai mare segment al pietei farmaceutice, iar bolile cardiovasculare au cea mai mare incidenta in Romania.

Avastin, unul dintre produsele nou intrate in top, este folosit in tratamentul cancerului, segment de produse care au crescut puternic de la inceputul anului.

Nurofenul, cel mai bine vandut medicament fara prescriptie

Scaderi inregistreaza si principalele OTC-uri de pe piata locala, primele zece produse ca si vanzari cumuland 32,1 mil. euro.

"Pe acest segment functioneaza sistemul de consum normal, adica fiecare va cumpara ceea ce considera ca este mai bun. Pe primele locuri se afla in general produse mai scumpe din clasa lor terapeutica, care beneficiaza si de promovare prin metodele clasice", a mai spus Robert Popescu.

In cazul produselor farmaceutice, cheltuielile de promovare variaza intre 20 si 60% din vanzarile nete, potrivit reprezentantilor companiilor care au OTC-uri in portofoliu. Daca spre exemplu, produsul este nou lansat, cheltuielile de promovare pot ajunge la 80-90% din vanzari.

La nivelul topului OTC-urilor cu cele mai mari vanzari, exista doua produse nou intrate: Olynth si Essentiale Forte care au acelasi nivel al vanzarilor in euro - respectiv 2,1 mil. euro. Majoritatea companiilor farmaceutice au OTC-uri in portofoliu, segmentul fiind deosebit de atractiv, intrucat preturile produselor nu sunt impuse, iar adaosurile sunt stabilite in functie de nivelul pietei.

Dintre producatorii locali, Zentiva are in top zece doua produse Algocalmin si Antinevralgic, ca si Terapia Ranbaxy care are Aspenter si Aspacardin. Acestia sunt cei mai mari producatori locali. Analgezicele, medicamentele pentru raceala, si suplimentele naturale sunt cele mai mari segmente ale pietei de OTC-uri. Segmentul de OTC-uri a intrat pe scadere de la inceputul anului, in conditiile in care este in legatura directa cu puterea de cumparare afectata de criza economica.

In ultimii trei ani au existat putine schimbari in top zece cele mai vandute produse din Romania, iar modificarile care au aparut au vizat in principal al doilea esalon de produse. Situatia este similara si in cazul OTC-urilor.

Piata farma, la primele scaderi

Piata de medicamente, dupa ce timp de mai multe luni s-a tinut departe de scaderile care au caracterizat mai multe domenii din economie, a intrat pe un trend descendent in ultimele luni, in trimestrul al doilea al anului avand o crestere usoara de numai 4,7%, conform Cegedim, pana la 450 mil. euro. In aceasta perioada, in euro a existat un declin de 8,8%. La nivelul vanzarilor medicamentelor fara prescriptie a existat o scadere atat in lei, cat si in euro. La nivel regional, pietele farmaceutice din Europa Centrala nu se confrunta cu scaderi, care au aparut insa in cazul Bulgariei si Ucrainei.