Bergenbier va fi al doilea brand de bere din portofoliul fondului CVC

Autor: Diana Tudor Stoica 16.10.2009

Tranzactia dintre ABInBev si CVC Capital Partners consemneaza revenirea unui fond de investitii pe piata locala de bere, un business de peste un miliard de euro, din care multinationalele detin cel putin 85%.



CVC Capital Partners a semnat ieri un acord ferm cu ABInBev (ABI) prin care producatorul de bere va vinde operatiunile din Europa Centrala, intr-o tranzactie de 2,23 mld. dolari (1,5 mld. euro), la care se adauga drepturi la o plata ulterioara, care pot ajunge la 800 mil. dolari in functie de randamentul obtinut de CVC in urma investitiei initiale.

CVC va achizitiona operatiunile ABI din Bosnia-Herzegovina, Bulgaria, Croatia, Cehia, Ungaria, Muntenegru, Romania, Serbia si Slovacia, piete pe care ABI vinde peste 15 milioane de hectolitri de bere, din care 4 milioane de hectolitri doar in Romania.

"In conditiile actuale, Bergenbier devine al doilea brand ca marime din portofoliul de beri al CVC, dupa Jelen Pivo din Serbia", spune Mihai Ghyka, fostul executiv al InBev.

Ghyka apreciaza ca "piata locaa nu se va schimba dupa preluarea InBev de catre CVC". "Fondurile de investitii au avut un rol major in piata berii din Romania, daca ne gandim ca acum zece ani Oresa Ventures detinea 20% din piata, prin grupul Brewery Holding", explica Ghyka.

Fondul de investitii CVC, in al carui portofoliu de retail se mai afla marci precum Debenhams in Anglia, Cortefiel in Spania sau Betafence in Belgia, va prelua atat marcile locale Bergenbier si Noroc, cat si brandurile Stella Artois, Beck's, Lowenbrau sau Leffe, care vor fi produse si distribuite sub licenta ABI.

"Reputatia lor fiind buna, cred ca vor investi intr-un mod inteligent in Romania, continuand mai cu seama dezvoltarea marcilor locale Bergenbier si Noroc, pe langa marcile pastrate sub licenta Inbev, Stella Artois si Becks", a mai spus Ghyka.

Vanzarea companiei care produce Bergenbier si Noroc catre CVC Capital Patners ar putea fi cea mai mare tranzactie de pe piata locala in acest an, in conditiile in care piata de fuziuni si achizitii s-a prabusit, iar deal-urile mari de peste 100 mil. euro au fost aproape inexistente.

Consultantii de investitii apreciaza chiar ca intrarea CVC pe piata locala este o mutare extrem de importanta, luand in considerare dimensiunea fondului si faptul ca investitiile acestuia vizeaza doar operatiuni de mari dimensiuni.

In 2008, InBev Romania a inregistrat o cifra de 173 mil. euro, in scadere in euro cu 8% fata de anul precedent si un profit net de 15 mil. euro, fata de 30 mil. euro in urma cu un an. Compania avea 730 de angajati. "Ne face placere sa anuntam incheierea acestei tranzactii, care ne permite sa onoram si chiar sa depasim angajamentul de a obtine 7 miliarde de dolari din vanzari de active si ne permite sa ne concentram mai bine resursele catre pietele noastre cheie", a declarat intr-un comunicat Carlos Brito, CEO Anheuser-Busch InBev.

Printre consultantii implicati in tranzactia a carei finalizare este asteptata in ianuarie 2010 se numara Barclays Capital, Lazard (consilieri financiari pentru ABI), Clifford Chance (consultantul juridic al ABI) si Freshfields (consultantul juridic al CVC Capital Partners). Ca parte a acestei tranzactii, CVC a obtinut finantare de aproximativ un miliard de dolari din partea unui grup de banci internationale si regionale.