Arhitectul-sef al Bucurestiului: Urbanismul a fost privatizat dupa ‘90. PMB e cel mai slab proprietar din capitalele UE. Cum comentati?

Autor: Catalin Lupoaie 15.10.2009

Primaria Municipiului Bucuresti (PMB) este unul dintre cei mai slabi proprietari de terenuri dintre capitalele europene, pentru ca dupa '90 au fost facute "cadou" foarte multe proprietati de valoare, iar controlul administratiei in dezvoltarea urbanistica a scazut drastic, afirma Gheorghe Patrascu, arhitectul-sef al Capitalei.



"Dupa '90 urbanismul (dezvoltarea orasului - n.r.) a fost privatizat, iar controlul administratiei a scazut treptat. Nu este admisibil ca dezvoltatorii privati sa vina cu propuneri de PUZ (Plan Urbanistic Zonal - n.red), acestea trebuie stabilite de primarie. Locuintele din fondul de stat au fost facute 'cadou', fara sa fie vandute la valoarea de piata, iar cei care le-au obtinut n-au avut bani sa le intretina si le-au vandut. Ulterior au aparut anomaliile", sustine Patrascu. El considera ca ar trebui introdusa o lege a dezvoltarii urbanistice, prin care administratiile locale sa impuna privatilor sa se asocieze cu primariile. "De exemplu, daca mai multi investitori se unesc sa faca un proiect mai amplu, legea ar trebui sa impuna ca acestia sa cedeze 20 - 30% din teren primariei, pentru constructia de scoli sau gradinite."

Noua lege a urbanismului va elimina excesele

La inceputul lunii octombrie a intrat in vigoare noua lege privind dezvoltarea urbanistica, prin care PUZ-urile - reglementare detaliata asupra dezvoltarii urbanistice a unei zone in care va fi inclus un proiect imobiliar - vor fi supuse dezbaterii publice, iar apoi Directia de Urbanism din cadrul PMB va da un aviz de oportunitate.

"In cadrul dezbaterilor publice vor fi implicati toti actorii interesati de acel proiect, pornind de la vecini si locuitorii zonei. Se va face consultarea pe site-ul PMB ca si pana acum, vor fi sedinte publice si vor fi postate panouri de informare pe amplasamentul viitorului proiect", explica Patrascu. Principalul dezavantaj al noii legi este ca durata de obtinere a unui PUZ poate ajunge la un an si jumatate-doi ani, fata de sase luni-un an, cat este in prezent.

Noua lege prevede o derogare de maximum 20% a Coeficientului de Utilizare a Terenului (CUT) - raportul dintre suprafata construita si suprafata parcelei pe care se construieste, care va elimina astfel excesele. "Aceasta lege nu va incetini dezvoltarea Capitalei, insa nu se vor mai face tentative de obtinere de indicatori inacceptabili si se elimina astfel subiectivismul", sustine Patrascu.

Legea a devenit valabila imediat dupa ultima sedinta a Consiliului General al Municipiului Bucuresti (CGMB), cand trebuia aprobate PUZ-urile pentru 54 de proiecte imobiliare avizate pe fosta lege a urbanismului, insa sedinta a fost suspendata dupa plecarea consilierilor PSD-PNL. "O parte dintre ele vor fi introduse in circuitul de avizare, avand in vedere ca se incadreaza in prevederile actualei legi. Celelalte se vor inapoia solicitantilor in vederea modificarii conform noii legi", explica arhitectul-sef. Singurul "castigator" al amanarii PUZ-urilor a fost omul de afaceri Costica Constanda, care poate actiona in judecata PMB, pentru ca proiectul Satul Francez indeplinea criteriile noii legi a urbanismului, iar CGMB nu a supus la vot PUZ-ul. "Constanda poate actiona in judecata primaria pentru ca CGMB a refuzat sa supuna la vot PUZ-ul pentru proiectul sau", afirma Patrascu.

Cum se va aerisi Capitala

Patrascu afirma ca Bucurestiul nu va mai fi sufocat in momentul in care vor fi construite strapungerile catre autostrazile Bucuresti-Pitesti si Bucuresti-Constanta, pasajul Basarab si strapungerea Buzesti-Berzei-Uranus. In plus, trebuie realizate cele opt parcari supraterane si subterane pe care PMB le pregateste pentru urmatorii ani. "Din cele opt parcari, vor fi incepute lucrarile doar la patru, pentru ca sunt probleme juridice legate de proprietarii terenurilor. Dupa '90 au fost foarte multe puneri in posesii de terenuri, necorelate cu planurile de urbanism", sustine Patrascu.

El afirma ca primaria are in plan construirea unor parcari de rezidenta si de descurajare a celor care intra in Bucuresti cu masinile personale. Cu alte cuvinte vor fi amenajate parcari in zonele de acces in Capitala pentru cei care vin cu masinile personale, pentru ca acestia sa foloseasca transportul in comun.