CRONICA DE TEATRU/ Ce spectacole poti sa vezi la FNT 2009 (I)
Autor:
Cristina Modreanu
21.10.2009
Ceea ce va propune Festivalul National de Teatru, singurul
care a supravietuit tranzitiei, ajungând azi la cea de XIX-a
editie, este o colectie de creatii provocatoare, unele neobisnuite,
altele la limita riscului estetic. FNT 2009 are si clasici ai
teatrului de la noi, nume pe care le cunoasteti si treziti din somn
- Maniutiu, Tocilescu, Catalina Buzoianu, Tompa Gabor, Dabija,
Alexandru Darie, Dragos Galgotiu, Hausvater -, dar si nume care
construiesc teatrul viitorului - Radu Afrim, Gianina Carbunariu,
Vlad Massaci, Cristi Juncu, Ada Lupu, Felix Alexa, Theodor Cristian
Popescu, Claudiu Goga, Alexandra Badea, Razvan Muresan - precum si
o selectie de "new entries", nume pe care nu le-ati auzit poate
niciodata, pentru ca sunt ale unor debutanti - Alexandru Mihaescu,
David Schwartz, Bogdan Georgescu, Felix Crainicu - dar care s-ar
putea sa va placa cel mai mult, fiindca spectacolele lor, din
teatre de stat sau independente (Green Hours, Arca), sunt cel mai
flagrant "in ton cu vremurile".
Va prezentam pe scurt fiecare spectacol:
Festivalul National de Teatru are loc in perioada 31
octombrie - 1 noiembrie in Bucuresti. Biletele se gasesc la casele
de bilete ale teatrelor-gazda sau pe www.bilete.ro
1. "Casa Zoikai" de Mihail Bulgakov,
regia Alexandru Tocilescu; Teatrul de Comedie, Bucuresti
Cel mai nou spectacol al regizorului, "Casa Zoikai" de
Bulgakov, la Comedie, continua seria "cercetarilor" teatrale
dedicate efectelor comunismului asupra umanitatii. Tocilescu
intelege sa trateze ranile trecutului cu o buna doza de umor,
stiind in acelasi timp cum sa faca trecerile de la episoadele
comice - uneori chiar grotesti - la momente care te pun serios pe
ganduri. Cu participarea unor excelenti actori - Virginia Mirea,
George Mihaita, Gelu Nitu.
2. "Cantareata cheala" de Eugene
Ionesco, regia Alexandru Dabija; Teatrul German de Stat,
Timisoara(IONESCO EVENT)
Dabija se intrece pe sine cu aceasta cronica a absurdului
vietii de cuplu - citita in cheia policier-ului. Decorurile,
costumele si muzica "vintage" si stilul de joc al actorilor
plaseaza montarea intr-o fermecatoare zona retro, insa numai pentru
a spori cinismul textului. O echipa foarte tanara, a unui teatru
ambitios de limba germana intra in jocul regizorului pentru a-l
redescoperi pe Ionesco pentru publicul anului 2009.
3. "Cantareata cheala" de Eugene
Ionesco, regia Tompa Gabor; Teatrul National "Lucian Blaga", Cluj
(IONESCO EVENT)
Acum mai bine de un deceniu, o "Cantareata cheala" produsa in
Romania, dar vorbita in limba maghiara cutreiera Europa, fiind
invitata peste tot si punand bazele carierei internationale a
regizorului Tompa Gabor. Acum, directorul Teatrului Maghiar din
Cluj semneaza la Nationalul clujean un remake in limba romana al
celebrei sale "Cantarete...", la o suta de ani de la nasterea
dramaturgului de a carui opera e pasionat.
4. "Cum traverseaza Barbie criza
mondiala" de Mihaela Michailov; regia Alexandra Badea, Teatrul
National "Mihai Eminescu", Timisoara
Nu avem de-a face cu personaje, nici cu scenarii, conflict,
dialoguri sau climax. Dar textul are umor si ironie, iar solutiile
scenice sunt foarte moderne, asa incat ai de-a face cu o
confruntare de idei cat se poate de contemporana din toate punctele
de vedere. De ce sa ne facem ca "ne jucam" de-a teatrul, ca
inventam personaje care sa spuna ce gandim noi sau sa ne facem ca
nu vedem cat de invechite sunt pattern-urile de gandire ale unor
regizori care tot incearca sa-i reinventeze pe clasici - par sa
spuna tinerele autoare. Intr-un fel de laborator hipermodern are
loc un experiment ce are in centrul sau tipologiile lumii de
azi.
5. "Epopeea lui Ghilgames", scenariul
si regia Dragos Galgotiu; Teatrul Odeon, Bucuresti
Pe scena e construita o intreaga lume, cu tot cu atmosfera ei
de legenda: personaje arhetipale apar si dispar, prind viata
coborand din amintirile de la lectiile de literatura universala,
dandu-ti sentimentul ca participi la intamplari marete. Spectacolul
poate fi numit fara rezerve o "superproductie", iar intrebarea care
se pune este "poate teatrul sa concureze filmul?". Dragos Galgotiu
si echipa sa alcatuita din Andrei Both (decoruri), Doina Levintza
(costume), Alexandru Radvan (sculpturi), Silvia Calin (coregrafie)
raspund cu un categoric "da" - care se vede din contributia cu
adevarat remarcabila a fiecaruia in parte.
6. "Frumos" de Jon Fosse, regia Vlad
Massaci; Teatrul "Toma Caragiu", Ploiesti
O reluare a unor teme vechi de cand lumea, intr-un fel ce
poarta amprenta celui mai mare dramaturg norvegian, dar nu mai
putin amprenta unui cuplu de realizatori - regizorul Vlad Massaci
si scenograful Andu Dumitrescu - carora nu le place "aglomeratia"
de mijloace si idei, ci cred in puterea lucrurilor spuse simplu si
direct -, "Frumos" e un spectacol care face sa ti se stranga inima
cu forta unei tragedii antice.
7. "Furtuna" de William Shakespeare,
regia Cristi Juncu; Teatrul "Toma Caragiu", Ploiesti
"Furtuna" lui Cristi Juncu este o furtuna de camera, niciun
sens peiorativ nefiind implicat aici. E ca un concert de camera,
acustic, in care sunetele sunt elaborate "la vedere", iar trucurile
sunt servite deschis, pe fata, fara pretentia ca magia vine de
undeva de sus. Dar magia chiar vine, pe aceasta cale, asa cum ar
putea (eventual) veni si pe altele. Pentru ca spectacolul cameral
al lui Juncu are tensiune, are suspans, are surprize si are, mai
ales, umor.
8. "Ioana si focul" de Matei
Visniec, regia Catalina Buzoianu; Teatrul de Comedie,
Bucuresti
Piesa lui Visniec este o mostra tipica de teatru in teatru, in
mijlocul trupei de actori care se pregateste sa faca un spectacol
despre Ioana d'Arc aterizand, nu se stie cum, insasi Ioana.
Firescul si simplitatea sunt cheile jocului tinerei actrite Dorina
Chiriac care devine astfel cea mai autentica intrupare a fecioarei
din Orleans. Actrita a fost nominalizata pentru acest rol la
Premiul UNITER pentru cea mai buna actrita si are in spectacol un
excelent contrapunct scenic in hiperenergeticul Marius Manole,
interpretul regizorului spectacolului din spectacol.
9. "Krum" de Hanoch Levin, regia
Cristian Theodor Popescu; Teatrul National, Tg. Mures
Povestea ratarii nedureroase a lui Krum e spusa intr-un spatiu
de joc surprinzator, care se joaca inteligent cu perspectiva,
sugerand ca depinde de unde te uiti atunci cand judeci pe cineva
pentru nereusitele sau reusitele lui. Echipa Theodor Cristian
Popescu - Andu Dumitrescu implica spectatorul prin incalcarea
vechilor reguli privind distanta dintre scena si public,
declarandu-se implicit in favoarea teatrului-dezbatere care are
nevoie de feedback de la spectator.
10. "Lapte negru" de Vasili Sigariev,
regia Claudiu Goga; Teatrul Dramatic "Sica Alexandrescu",
Brasov
Lumea contemporana se degradeaza - auzim spunandu-se tot mai
des in jurul nostru. Dar acest spectacol ne poate ajuta sa vedem cu
adevarat si cat de jos poate cobori fiinta umana si cum anume mai
poate fi ea salvata. Plecand de la piesa realista, cu accente
mistice, ale unuia dintre cei mai apreciati dramaturgi rusi ai
momentului, regizorul Claudiu Goga face o pledoarie pentru
scoaterea la suprafata a ceea ce a mai ramas uman in noi.
(Continuarea in numarul viitor)
CRISTINA MODREANU este jurnalist si critic de teatru.
Semnatura ei s-a regasit de-a lungul celor 13 ani de scris despre
teatru in ziarele "Adevarul" si "Gandul", in revistele culturale
"Rampa", "Adevarul literar si artistic", "Teatrul Azi" si "Dilema
veche". A realizat o serie de emisiuni culturale pentru canalul TVR
Cultural, sub titlul "Arta versus Arta". A publicat volumele Sah
la Regizor, Mastile lui Alexander Hausvater si
Casa dinauntru si a sustinut conferinte internationale
despre teatrul romanesc de azi la Valladolid (2004), Berlin (2006)
si Stockholm (2007). Este doctorand al
Universitatii de Arta Teatrala si Cinematografica din
Bucuresti. Din 2008, este director artistic al Festivalului
National de Teatru de la Bucuresti.