MEMORIA CARTII POSTALE/ Minunaţii noştri actori… politici
Autor:
Calin Hentea
21.10.2009
In zilele de după căderea lui Ceauşescu, in decembrie 1989,
Victor Rebengiuc a apărut la Televiziuea Română Liberă cu un sul de
hârtie igienică, spunând apăsat că mulţi dintre cei care se
ingrămădeau atunci să apară pe sticlă pentru a infiera ceauşismul
şi a propovădui democraţia ar trebui să se şteargă mai intâi la
gură ...
Victor Rebengiuc fusese şi a rămas un mare actor fără să fi
făcut nici un fel de compromis politic, nici pe scenă sau ecran şi
nici in birou sau pe hârtie. La fel a fost şi cazul regretatului
George Constantin care, deşi fusese secretarul de partid al
Teatrului Nottara, refuzase mereu să apară in spectacole omagiale
dedicate lui Nicolae Ceauşescu, aşa cum bunăoară făcuse Gheorghe
Cozorici.
Pe de altă parte, nu s-au auzit voci postdecembriste care să-i
impute marii doamne a scenei româneşti, Lucia Sturdza Bulandra,
faptul că a acceptat in anii de inceput ai puterii comuniste
directoratul Teatrului Municipal ce-i va purta numele. Tot aşa,
bucureştenilor anului 2008 care umplu până la refuz sala Teatrului
Naţional la spectacolele cu nonagenarul Radu Beligan in distribuţie
puţin le pasă că acesta a fost membru in Comitetul Central al PCR
din 1969 şi până la căderea comunismului. Despre Octavian Cotescu,
fost profesor şi rector al Institutului de Artă Teatrală şi
Cinematografică I.L. Caragiale, deşi a fost deputat de Bucureşti in
Marea Adunarea Naţională şi a publicat articole despre accentuarea
laturii educative a procesului didactic şi relaţia dintre şcoala de
teatru şi ideologie, foştii săi studenţi, precum regizorul Gelu
Colceag sau actorul Radu Gheorghe, vorbesc foarte frumos şi cald,
argumentând că "trebuia să obţină bani pentru Institut, iar asta
era o condiţie pentru a lua finanţările". Este totuşi o mare
deosebire faţă de o altă mare actriţă, Dina Cocea (deputată in
Marea Adunare Nationala intre 1965 şi 1969), care slăvea in
discursuri regimul comunist şi pe Gheorghe Gheorghiu-Dej. Alţi
actori populari ai anilor 50-60, precum George Calboreanu, Elvira
Godeanu, Ştefan Ciubotăraşu sau Costache Antoniu au girat regimul
comunist cu numele şi creaţiile lor, bucurându-se in schimb de
titluri de inspiraţie sovietică, precum cel de "artist emerit" sau
de "artist al poporului".
De fapt, in cazul actorilor, la fel ca pentru toţi creatorii
de artă, ceea ce contează cu adevărat şi a rămas in memoria
colectivă este opera lor, ceea ce au lăsat ei pe scenă, pe ecran,
in scrierile, tablourile sau sculpturile lor şi nu ceea ce au
consimţit să facă in birou sau in sălile de şedinţe. Atunci când au
acceptat, din raţiuni meschine, carieristice sau din simplu orgoliu
ca talentul, harul lor creator să fie subordonat, incorporat unei
politici de circumstanţă, in care poate că nici nu credeau sau
despre a cărei nocivitate nu-şi făceau nici o iluzie, atunci ei
singuri s-au condamnat la uitare şi respingere de către public, fie
acesta spectator, cititor sau simplu privitor.
Dată fiind considerabila influenţă pe care marile staruri de
la Hollywood o au asupra electoratului american, a devenit o
practică comună, unanim acceptată, susţinerea publică, deschisă de
către acestea a unuia sau altuia dintre candidaţii la preşedinţia
SUA pe timpul campaniei electorale. Alte mari staruri americane,
precum Arnold Schwarzenegger, au optat, cu succes, pentru o carieră
politică (guvernator al Californiei) sau s-au angajat in proprii
campanii de opinie şi atitudine publică, spre exemplu ca ambasadori
ai bunăvoinţei. Asemenea şi la noi, actorul Ion Caramitru şi-a
asumat incă din decembrie 1989 o poziţie anticomunistă clară, ca
membru al PNŢCD fiind ministru al Culturii intre 1997 şi 2000, la
fel cum Mircea Diaconu a devenit in 2008 senator PNL, fără ca
aceste cariere politice să se reflecte in vreun fel in creaţia lor
artistică. In schimb, Sergiu Nicolaescu, foarte popular in perioada
comunistă ca urmare a succesului incontestabil de public al
filmelor sale istorice, a reuşit in perioada postdecembristă să-şi
atragă multe antipatii, comentarii devafavorabile şi chiar
distanţări sensibile ale vechilor admiratori, nu datorită carierei
sale de senator PSD, cât orientării din ce in ce mai vădit "politic
partizane" a filmelor sale şi modului in care şi-a folosit statutul
politic pentru finanţarea şi promovarea producţiilor sale.
CALIN HENTEA (n. 2 mai 1958), inginer
politehnist (1983) si doctor (Magna cum Laude) in stiinte militare,
a fost ofiter in cadrul M.Ap.N. (1986-2008), lucrând ca jurnalist
militar de televiziune si presa scrisa si apoi ca ofiter specialist
in operatii psihologice in cadrul NATO. A efectuat misiuni NATO in
Kosovo si Afganistan. A publicat mai multe volume despre
propaganda, razboi mediatic si istorie militara in România si
Statele Unite. Din 2008 este colaborator al "Ziarului de Duminica"
si revistei "Flacara".