De ce ocolesc operatorii aerieni low-cost Budapesta, Praga sau Viena?

Autor: Mirabela Tiron 30.10.2009

Companiile aeriene low-cost au curse zilnice spre capitale precum Roma, Paris sau Londra, in timp ce catre Praga, una dintre destinatiile de top pentru vacantele de weekend ale romanilor nu exista niciun zbor low-cost.



Roma, Paris si Londra "aduna" 60 de zboruri pe saptamana operate de companii low-cost de pe principalele aeroporturi din Romania, in timp ce catre Viena, de exemplu, sunt 14 zboruri "low-cost" pe saptamana, operate de compania Blue-Air.

Cu toate acestea, capitala Austriei "sta" totusi bine, tinand cont ca spre Budapesta nu exista nicio cursa low-cost din Bucuresti, singurul operator care are in program aceasta destinatie fiind Wizz Air, insa cu plecare din Targu-Mures.

Praga ramane insa o destinatie neabordata de operatorii low-cost, desi pe site-urile agentiilor de turism capitala Cehiei este una dintre cele mai frecvente prezente in cadrul ofertelor de weekend (city break).

"Blue Air nu zboara catre Budapesta sau Praga pentru ca aceste destinatii nu ar fi solicitate de pasageri, astfel incat sa genereze un business si un profit. Aceste orase atrag turisti doar in weekend, iar ca sa zbori doar o data pe saptamana nu ar fi rentabil. Trebuie sa ai cel putin trei frecvente pe saptamana ca sa faci un business, sa generezi o piata, iar Praga si Budapesta nu au acest potential inca", a declarat Adrian Ionascu, directorul general al companiei aeriene low-cost Blue Air.

Operatorul a raportat anul trecut afaceri de 115 milioane de euro, fiind liderul segmentului low-cost dupa cifra de afaceri in 2008. Ionascu a mai adaugat ca aeronavele ar trebui sa aiba un grad de ocupare de 70-75% ca sa isi acopere costurile.

Blue Air este singura companie low-cost care zboara direct catre Viena, dupa ce operatorul Sky Europe a intrat in faliment, in urma caruia a anulat toate zborurile si a suspendat operatiunile.

Viena: vine Niki Lauda

Incepand insa cu februarie anul viitor, operatorul aerian low-cost NIKI, fondat de campionul de Formula 1 Niki Lauda, va opera pe ruta Bucuresti-Viena si retur. Compania austriaca acopera astfel golul de pe piata lasat de falimentul Sky Europe.

Pe de alta parte, spre Budapesta zboara doar compania ungara Wizz Air, din Targu-Mures, cu o frecventa de doua ori pe saptamana.

"Wizz Air opereaza pe destinatii cu trafic mare", a declarat un reprezentant al companiei Wizz Air. Spre comparatie, pe destinatiile Roma si Londra sunt curse zilnice, cu plecare din Bucuresti, in programul Wizz Air, iar spre Paris se zboara cu o frecventa de cinci ori pe saptamana, arata site-ul companiei.

Pe o ruta pe care se efectueaza cinci zboruri dus pe saptamana si cinci zboruri retur se inregistreaza aproape 1.200 de pasageri, la o capacitate de 160 de locuri intr-un avion si un grad de ocupare de 75%, ceea ce asigura profitabilitatea companiei aeriene. Acest lucru inseamna ca destinatiile Praga si Budapesta ar deveni rentabile in cazul in care ar atrage cel putin 1.000 de pasageri pe saptamana.

Desi reprezentantii agentiilor de turism spun ca Viena, Praga si Budapesta reprezinta destinatii solicitate de romani pentru vacantele de weekend, acestia nu vand 1.000 de pachete de vacanta pe saptamana. Un sejur de trei zile in Praga, care include atat transportul cu avionul, cat si cazarea la un hotel de trei stele, costa intre 200 si 300 de euro.

Se duc dupa romani care lucreaza, si mai putin catre turisti

"Vindem pachete de vacanta in Praga, cu transportul asigurat de compania aeriana traditionala Czech Airlines. Taxele de aeroport in Praga sunt de 75-80 de euro, pretul efectiv al unui bilet vandut de Czech Airlines fiind de 39 de euro, la un pachet de vacanta de 200 de euro, daca eliminam taxele si cazarea", spune Mircea Vladu, proprietarul agentiei de turism Prestige Tours.

Companiile low-cost cauta destinatii cu trafic mare, fiind concentrate in special pe tarile in care lucreaza romani si nu atat de mult pe traficul turistic, apreciaza proprietarul Prestige Tours.

Nici compania de stat Tarom nu s-a aventurat cu zboruri spre Praga, iar catre Budapesta a introdus in aceasta saptamana primele zboruri, aceste destinatii fiind operate de compania Czech Airlines si Malev.

Intre cresteri de doua cifre si falimente

Operatorii low-cost au inregistrat in acest an o crestere de cel putin 10% a numarului de pasageri transportati, iar gradul de ocupare al aeronavelor a depasit 70%, in cazul celor mai mari jucatori, Blue Air si Wizz Air. Spre comparatie, companiile aeriene traditionale s-au confruntat cu o scadere a traficului si cu un grad de ocupare in jurul a 50%, un exemplu in acest sens fiind compania de stat Tarom. Cu toate acesta, pe segmentul low-cost au fost anuntate si doua falimente de la inceputul anului, al My Air (Italia) si al Sky Europe (Cehia), competitia pe acest segment fiind foarte puternica.