REPORTAJ / Noua ne e dor de poezie (I)
In putine randuri am vazut sali atat de pline. In putine randuri am vazut un public atat de rafinat si de cunoscator in ale poeziei. In putine randuri am vazut adunati la un loc, parca intr-o confrerie, atatia mari poeti ai Romaniei de azi. Sala Bibliotecii Universitare a frematat la fiecare vers, la fiecare acord. Se intampla anul trecut la Iasi, la prima editie a Festivalului "Petrecere cu poezie, prieteni si... trufe de ciocolata".
Un gest, oricat de frumos ar fi el, risca sa fie uitat si
amintirea lui se estompeaza in timp pana la a-l considera un simplu
accident, rod al unei conjuncturi favorabile. Adica nu te poti baza
pe el. Doar repetat capata semnificatie. In general, noi, romanii,
avem proiecte ample, pe care le incepem bine, admirabil, dar pe
care le abandonam pe parcurs si traim din amintirea unui gest care
ar fi putut deveni o atat de frumoasa, de binefacatoare
traditie.
Prima "Petrecere cu poezie, prieteni si… trufe de ciocolata" a
starnit entuziasm. La unison, participantii, publicul si presa au
fost de acord ca Festivalul de la Iasi a fost un eveniment
memorabil, poate unul dintre cele mai rafinate manifestari de acest
gen din Romania ultimilor ani. Riscul? Sa ramana doar cu o prima
editie, cu amintirea unui fapt cu adevarat extrem de placut. Riscul
era cu atat mai mare cu cat nu traim nici cele mai bune timpuri cu
putinta, nici in cea mai buna lume posibila.
Sa fim realisti si sa nu vedem numai aerul rarefiat al poeziei: un
astfel de festival presupune costuri imense, iar in vremuri de
criza mai nimeni nu se inghesuie sa dea bani pentru si pe
poezie.
Organizatorul, sufletul, motorul -cum sa-l numesc cat mai exact? -
acestui Festival este Emil Stratan. Un om pe care il definesc doua
trasaturi esentiale: gustul rafinat pentru arta si incapatanarea de
a face ceva. Pentru ca este vorba de o tenacitate iesita din comun
in a organiza, in 2009, o petrecere de anvergura celei de la Iasi.
Cum si de unde, cu ce eforturi si cu ce costuri numai el le stie in
amanunt. Cert e ca vom avea editia a doua a "Petrecerii...".
Festivalul este tutelat de doua mari spirite poetice, iar
alaturarea lor nu este deloc fortata: Mihai Eminescu si Cezar
Ivanescu. Exista corespondente, exista locurile Iasiului -si in
general ale Moldovei - care ii leaga pe cei doi mari poeti, exista,
de asemenea, cultul unuia, al lui Cezar Ivanescu, pentru celalalt,
Mihai Eminescu. Iata ce spunea Cezar Ivanescu intr-un dialog cu
Lucian Vasiliu despre Eminescu, despre spatiul in care te nasti si
despre marea boierie care este poezia:
"Spre rusinea mea, am ajuns la Ipotesti, prima oara-n viata mea,
abia anul trecut, in iunie 1992. Motivul e lesne de inteles. N-am
dat niciodata curs unei astfel de chestii conventionale. Nu stiu de
ce, poate ca in destinul meu scria sa nu vad Ipotestiul pana la
varsta aceea. Dar, odata ajuns acolo, lucrurile inteligente nici
n-au rost sa fie pomenite aici pentru ca ar parea stupide. Am
inteles ceva, de la prima vedere: ca Eminescu traia, acolo unde
traia, un trai boieresc, era intr-un spatiu boieresc. Casa,
locurile din jur aveau o asemenea generozitate, plinatate si
bogatie, largime, ca am inteles imediat sufletul cu care s-a
nascut, sufletul care s-a deschis spre lume. Asta conteaza! Asa cum
la un nou-nascut conteaza prima gura de aer pe care o trage in
piept si care, nu stim in ce cantitate, ramane acolo pana la
moarte. Aerul acela de Ipotesti i-a transmis o asemenea largime de
spatiu, de viata, de orizont lumesc, incat se poate spune ca s-a
nascut cu un suflet regesc, cu o plinatate divina de a privi viata.
Totul era atat de mare, de larg, de primitor, de indestul, o lume
cu de toate care-i oferea de toate. Sigur ca s-a nascut cu un
suflet urias, cu o minte deschisa spre legendar si spre fabulos,
pentru ca era locul acela minunat. Eu am trait in copilarie
vacantele de scolar la bunicii de la tara, care aveau o gradina
mare, uriasa, in vatra satului, cu livada, cu vie. Era, de fapt, o
gradina formata din pamantul meu, in care calatoream, eram un print
cu ghioaga mea de copil in mana, eram investit regal in zilele
acelea si ma simteam cu adevarat un rege acolo, pe un altfel de
pamant. Cu suflete din astea se nasteau copiii de razesi sau de
boieri sau de boiernasi din Moldova. Nu cu suflete de sclavi cum
s-au nascut astia din ultima vreme. Noi simteam altfel, ca-i al
nostru pamantul, si de la pamantul acesta pe care pasteam vitele
sau de pe care culegeam roadele ni se parea ca tot Pamantul este al
nostru. Si ne simteam responsabili pe pamantul Moldovei! De aici ne
veneau boieria, mandria, emfaza asta. De aici venea boieria
moldoveanului, de la mosia lui, pe care el era stapan si nu un
coate-goale cine stie pe unde."
In prima zi a Festivalului se va proiecta un documentar Eminescu si
va fi lansata prima revista-obiect din Romania, "Academia de
Poezie", in care vor aparea tulburatoarele marturisiri facute de
Cezar Ivanescu lui Lucian Vasiliu. Cand asezi o manifestare sub
aura, in atmosfera, in spiritul celor doi poeti, fara indoiala ca
ea are premisele unui fapt de exceptie.
CONSTANTIN STAN (n. 28 iulie 1951)
este licentiat al Facultatii de Filologie (1974) a Universitatii
Bucuresti. Laureat al Academiei Romane (2004) pentru romanul
"Gerda". Cartile de proza i-au fost premiate de ASPRO, Asociatia
Scriitorilor din Bucuresti, Festivalul "Poesis" Satu Mare, revista
"Luceafarul". Premiul APLER pentru jurnalism cultural.
Este prezent de la primul numar, saptamanal, cu rubrica "Reportaj",
in "Ziarul de Duminica".
Este presedintele sectiei Proza a Asociatiei Scriitorilor din
Bucuresti.