A vrut cu adevarat GM sa vanda Opel rusilor si canadienilor?
Dupa ce General Motors a anulat planurile de vanzare a
participatiei majoritare in cadrul diviziilor Opel si Vauxall, a
aparut intrebarea daca intr-adevar compania americana a vrut sa-si
vanda divizia europeana, scrie BBC News.
Pana nu de mult toata lumea vorbea de iminenta falimentului General
Motors si de necesitatea ca acest fost colos sa vanda o parte
dintre diviziile sale pentru a se putea reorganiza.
Discutiile privind vanzarea activitatilor din Europa, in frunte cu
Opel si Vauxhall, au tinut multa vreme prima pagina a ziarelor,
pana cand GM a hotarat sa le vanda catre compania canadiana
producatoare de parti componente Magna si catre banca rusa
Sberbank.
Fostul gigant a anuntat insa ca board-ul director al companiei a
luat decizia de a pastra cele doua unitati deoarece "se observa o
imbunatatire a starii de sanatate a mediului de afaceri in ultimele
luni, iar aceasta situatie favorizeaza GM".
A fost decizia initiala de a vinde una reala sau doar una de
fatada, luata sub presiunile venite din partea statului american si
ale creditorilor, in conditiile in care toti ochii erau indreptati
catre pro-cesul de restructurare sub protectia legii falimentului a
gigantului?
Schimbarea de directie a GM a socat industria auto si va afecta
imaginea guvernului german, care timp de mai multe luni a negociat
ajutorul de 4,5 mld. euro menit sa faciliteze vanzarea Opel catre
Magna.
Cu toate acestea, General Motors va incerca sa obtina ajutor de la
guvernul german si de la alte guverne europene pentru Opel.
Consiliul director a decis dupa sase ore de negocieri sa renunte la
planul de a vinde 55% din Opel, cu sediul La Ruesselsheim,
Germania, catre Magna si Sberbank, cel mai mare creditor rus.
Compania General Motors se asteapta ca programul de
restructructurare a unitatii britanice Vauxall, aflata pe pierdere,
sa coste aproximativ trei miliarde de euro.
Decizia a fost motivata prin faptul ca Opel si Vauxall au o
importanta deosebita pentru strategia mondiala a grupului.
Decizia de a pastra sub umbrela companiei brandul Opel marcheaza
cea de-a doua schimbare a planului postfaliment de renuntare la
diviziile neprofitabile. GM cu sediul la Detroit a anuntat pe 30
septembrie ca ar putea pastra brandul Saturn, dupa ce acordul de
vanzare a companiei catre retailerul Penske Automotive Group a
cazut.
Faptul ca GM pastreaza controlul asupra Opel reprezinta "un castig
in ceea ce priveste reducerea riscului privind tehnologia si
platformele", a spus Michael Robinet, analist in cadrul
consultantului CSM Worldwide din Northville, Michigan. "Ei pierd
insa la capitolul expunere pe piata europeana, care anul viitor ar
putea fi mai putin profitabila."
Unul dintre directorii executivi ai Magna, Siegfried Wolf, a spus
ca "noi intelegem, a fost in interesul General Motors sa pastreze
Opel. Vom continua sa sprijinim activitatea Opel si GM pentru ca
acestea sa poata face fata provocarilor ce vor urma".
Opel este cel mai mare producator auto european, cu 54.000 de
muncitori la nivel european, dintre care 25.000 in Germania. In
Marea Britanie, brandul Vauxhall are 5.500 de angajati in cele doua
fabrici din Luton si Ellesmere Port.