Eficientizarea costurilor a dublat profitul Bermas

Autor: Diana Tudor Stoica 15.11.2009

Bermas Suceava, producatorul berilor Suceava si Caliman, a inregistrat in primele noua luni o crestere de 10% a cifrei de afaceri in lei si o dublare a profitului fata de aceeasi perioada a anului precedent, datorita cresterii preturilor si a reducerii costurilor.

"Cifra de afaceri este mai mare cu 10% in lei, pentru ca am operat o crestere a preturilor in luna mai, iar profitul net a crescut prin economia fortei de munca, deoarece am disponibilizat 37 de angajati, am redus volumul de lucrari din fabrica, cat si consumul de utilitati", a declarat Elena Anisoi, directorul general al Bermas, companie in care lucreaza in prezent 223 de persoane.

Potrivit raportului remis Bursei de Valori Bucuresti, pe care Bermas este tranzactionata sub simbolul BRM, producatorul de bere a crescut preturile produselor comercializate cu aproximativ 4% in luna mai a acestui an. Tot anul acesta, Bermas a redus costurile cu 3,6% comparativ cu cele avute in 2008 prin eficientizarea acestora in toate sectoarele companiei.

Piata berii a scazut in volum cu peste 15%

In urma acestor decizii, Bermas Suceava a inregistrat in primele noua luni ale acestui an o scadere de 3% a volumelor vandute, in timp ce piata berii a scazut in aceasta perioada cu peste 15%. In plus, producatorul de bere a inregistrat in aceeasi perioada a anului o cifra de afaceri de 20,6 mil. lei (4,9 mil. euro), in crestere cu 9,7% fata de primele noua luni ale anului trecut si o dublare a profitului net, la 2 mil. lei (485.000 de euro).

"Pentru noi, 2008 nu a fost un an bun, nu anul acesta, deoarece am avut o rata a profitului de 6,5%, la jumatate fata de cea pe care o realizam acum, de 13%, o rata normala in aceasta industrie. In 2008 insa, am avut cheltuieli de capital importante, deoarece am achizitionat o linie noua de productie in valoare de trei milioane de euro, iar 20% din aceasta investitie a fost amortizata anul trecut", a explicat reprezentanta Bermas.

In fabrica din Suceava, cu o capacitate de productie de sub 200.000 de hectolitri anual, Bermas produce brandurile Suceava, Caliman si Bermas, distribuite doar in regiunea Moldovei. Bermas isi comercializeaza produsele doar in ambalaj de sticla si la halba si nu intentioneaza sa produca la PET (sticla de plastic), chiar daca acesta este in prezent cel mai vandut ambalaj din piata locala a berii. "Poate ca PET-ul a fost o afacere pana acum dar nu stim ce perspectiva va avea de acum inainte", explica Elena Anisoi.

O piata a multinationalelor

Peste 80% din piata locala a berii, a carei valoare a fost estimata anul trecut la 1,7 miliarde de euro, este impartita intre filialele locale ale multinationalelor Heineken, SABMiller (Ursus Breweries), Carlsberg (United Romanian Breweries Bereprod) si InBev Romania (recent achizitionata de fondul de private equity CVC Capital Partners).

Restul pietei este controlata de producatorii romani European Foods (cu brandul Burger) si Romaqua (Albacher), doar 5% din piata fiind impartita intre producatorii cu capacitati de productie de 200.000 de hectolitri.

Piata berii s-a intors la valorile anului 2005 dupa ce berarii au inregistrat in aceasta vara vanzari cu 1,5 milioane de hectolitri mai mici decat in aceeasi perioada din 2008, echivalentul a 135 mil. euro sau al productiei anuale a unei fabrici cu o capacitate mare de productie.

Vanzarile de bere au scazut in perioada iunie-august cu peste 20% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut la 5,9 milioane de hectolitri, fata de peste 7,4 milioane de hectolitri in urma cu doar un an.

Cum fac fata crizei: