Speriati de scaderea vanzarilor, producatorii de bunuri de lux abordeaza retailul online

Autor: Catalina Apostoiu 22.11.2009

Confruntandu-se cu o recesiune care a amenintat unele nume bine cunoscute cu disparitia, industria bunurilor de lux incearca sa profite de tehnologie si abordeaza segmentul online de care in trecut nici nu voiau sa auda.



Din cauza disputelor legale permanente privitoare la vanzarile online de bunuri contrafacute, a temerilor privitoare la deteriorarea imaginii unor marci si unei istorii de esecuri costisitoare, multi dintre cei implicati in industria modei au in continuare o atitudine prudenta fata de internet, scrie The New York Times.

Nu cu mult timp in urma, spune Federico Marchetti, fondator al Yoox, o companie din Milano care opereaza site-uri de comercializare a unor marci de lux ca Valentino, Emilio Pucci si Jil Sander, "predomina scepticismul. Acum, este exact invers".

Piata in scadere

In conditiile in care vanzarile de bunuri de lux sunt asteptate sa scada la 154 de miliarde de euro (229 mld. dolari) in acest an, de la 170 de miliarde de euro in 2008, conform analistilor din cadrul firmei de consultanta Bain, nu exista sanse ca veniturile din online, reprezentand inca un mic procent din total, sa acopere diferenta.

Una dintre cele mai stralucitoare aparitii pe web a fost Net-a-Porter, un site din Londra care comercializeaza articole si accesorii de fashion high-end. Desi vanzarile din Statele Unite ale site-ului au incetinit in cea mai dificila perioada a recesiunii, acestea si-au revenit de atunci si au continuat sa avanseze cu rate de doua cifre pe alte piete, spun oficialii companiei. Ei se asteapta ca vanzarile sa depaseasca 100 de milioane de lire sterline (112 mil. euro) in acest an, in crestere de la 82 de milioane de lire sterline anul trecut.

"Era ceva foarte logic sa permiti femeilor sa cumpere cand doresc, cum doresc, la serviciu, acasa, in dormitor", declara Natalie Massenet, fondatoarea companiei.

Intr-o perioada in care a face shopping in Bond Street din Londra sau Avenue Montaigne din Paris pare a fi in disonanta totala cu realitatea, Net-a-Porter a beneficiat probabil de discretia sporita oferita de serviciul sau. In acest an, compania a adaugat un nou site, outnet.com, care comercializeaza articole din sezoanele anterioare la preturi reduse.

Cele doua site-uri au clienti comuni numai in procent de 6%, spune Massenet. Aceasta diferentiere ar trebui sa-i linisteasca pe directorii din sectorul de lux care se tem ca vanzarile online ar putea diminua atractia articolelor lor, precum si preturile.

S-au razgandit

Unele marci individuale care au refuzat anterior sa vanda online au recurs recent la Internet. Compania germana Hugo Boss a inceput sa vanda online in Europa anul trecut, iar acum isi accelereaza eforturile online, intentionand sa deschida magazine similare in Statele Unite la inceputul anului viitor si in Asia in 2011, a declarat Claus-Dietrich Lahrs, director executiv.

Lahrs a mai spus ca Hugo Boss se asteapta sa comercializeze online bunuri in valoare de peste 50 de milioane de euro in decurs de doi ani, fata de putin peste 10 de milioane de euro in acest an.

In timp ce unele marci incearca sa recupereze timpul pierdut, altele raman prudente cu privire la capcanele internetului.

In frunte cu cea mai mare companie din sector, LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton, proprietarii de marci de lux duc o serie de batalii pe mai multe continente cu companii ca Google si eBay, sustinand ca acestea contribuie la comercializarea online de bunuri contrafacute. Instantele au emis decizii amestecate, cateodata tinand partea detinatorilor de marci si impunand amenzi companiilor din domeniul tehnologiei, in alte cazuri fiind de acord ca au fost luate suficiente masuri pentru a combate un astfel de comert.

Nu stiu ce vor clientii

Unii directori ezita in continuare sa investeasca masiv in initiative digitale din cauza esecurilor costisitoare din trecut. Drept rezultat, a declarat Uche Okonkwo, un consultant din Paris, "nimeni nu are cu adevarat o strategie". Proprietarii de branduri, spune Okonkwo, "sunt mult in urma clientilor". Un brand care a castigat aprecierea analistilor pentru eforturile sale este Burberry.

In aceasta luna, marca a creat un site de social networking care permite celor care detin trenciuri Burberry sa schimbe pareri intre ei.

Christopher Bailey, director de creatie in cadrul companiei, declara ca brandurile de pe segmentul superior al pietei ar trebui sa depuna mai multe eforturi pentru a conferi magazinelor online textura magazinelor reale.