Proprietarii de malluri vad trafic in crestere. Retailerii plang dupa vanzarile de anul trecut

Autori: Cristina Stoian , Cristi Moga 10.12.2009

Prima saptamana din luna decembrie, "luna cadourilor", a adus o crestere a traficului in centrele comerciale din Capitala, dar vanzarile chiriasilor sunt cu 30% mai mici fata de anul trecut.



Cinci dintre cele mai importante centre comerciale din Bucuresti, care au raspuns solicitarii ZF, au consemnat un trafic in crestere in prima saptamana a lunii decembrie, ca urmare a evenimentelor organizate cu ocazia zilei de Sfantul Nicolae si a promotiilor oferite de cea mai mare parte a chiriasilor.

Cu toate acestea, retailerii spun ca vanzarile sunt cu pana la 40% mai mici fata de aceeasi perioada a anului trecut, astfel ca mallurile au mai multi "turisti" decat cumparatori.

"Traficul in luna decembrie 2009, comparat cu decembrie 2008, a crescut cu 15% pana in acest moment", spune Ali Ergun Ergen, CEO al firmei Baneasa Developments, proprietarul mallului Baneasa Shopping City. "In functie de atractivitatea evenimentelor si a ofertelor magazinelor, numarul de vizitatori creste (in decembrie) in medie cu 40% fata de o luna obisnuita."

Mai bine decat in lunile anterioare

Retailerii spun in schimb ca daca octombrie si noiembrie au fost "luni slabe" din punctul de vedere al incasarilor, decembrie a debutat cu o apetenta mai mare pentru consum, vanzarile urcand cu circa 10% fata de perioada anterioara, dar mult sub nivelul din luna decembrie a anului trecut.

"Daca in 2008 oamenii cheltuiau in noiembrie 10 lei si in decembrie 10 lei, in 2009 probabil au cheltuit 5 lei in noiembrie si au economisit 5 lei pentru luna aceasta", este de parere Ramona Stanciulescu, CEO al Rafar, divizia de fashion a RTC, cu magazine atat in Baneasa Shopping City, cat si in Cotroceni Park, Plaza Romania sau Liberty Center.

In cazul celor 30 de magazine administrate de Rafar sub branduri ca Debenhams, Aldo, Olsen, Mandarina Duck, Sacoor Brothers sau Kipling, diferenta dintre scaderea vanzarilor din aceasta luna comparativ cu decembrie 2008 a fost de 20%-40%, in functie de magazin.

"Vanzarile din prima saptamana a acestei luni au fost cu 29% mai mici decat in aceeasi perioada a anului anterior. Suma disponibila pentru cumparaturi a clientilor este mult mai mica decat anul trecut", spune si Adrian Cazu, directorul de magazine in cadrul retailerului de incaltaminte Benvenuti, cu magazine in Unirea sau Cotroceni Park.

Retailerii de incaltaminte s-au confruntat insa si cu o toamna prelungita, care le-a afectat vanzarile produselor de iarna pana in aceasta perioada, in care vremea a inceput sa se raceasca. "In aceasta perioada, in functie si de evenimentele speciale, promotii si reduceri, vanzarile se pot dubla, mai ales in cazul produselor cautate in aceasta perioada a anului, precum jucarii, decoratiuni, cosmetice si parfumuri sau incaltaminte", mai spune Ergun de la Baneasa.

Singura varianta a dezvoltatorilor este atragerea in cadrul mallului a unui numar cat mai mare de vizitatori, pentru a creste astfel sansele retailerilor de a-si vinde produsele.

"Atunci cand este frig, oamenii sunt mai tentati sa mearga in centrele comerciale, al caror trafic creste semnificativ, iar acest lucru se reflecta pozitiv in vanzarile noastre", spune Stanciulescu de la Rafar.

Bugetele bucurestenilor se impart intre mai multe malluri

Lucrurile sunt insa mai complicate in acest an pentru retaileri deoarece numarul de magazine a cunoscut o crestere importanta, odata cu deschiderea proiectelor Cotroceni Park si Grand Arena, dar si a galeriei comerciale din proiectul Militari Shopping.

"A fost o crestere evidenta (a traficului in prima saptamana din decembrie - n. red.), datorata si sarbatorii de Sfantul Nicolae, care a picat si in weekend. Spre exemplificare, in weekendul trecut am avut 28.600 de vizitatori pe zi, neincluzand vizitatorii magazinelor Praktiker, Domo, Decathlon si Kiabi, care au vizitatori chiar dedicati", spune Bogdan Dancau, director al companiei Atrium European Real Estate, proprietarul centrului Militari Shopping.

Unul dintre primele centre comerciale din Bucuresti, City Mall, situat in zona Eroii Revolutiei, nu a ajuns inca la nivelul de trafic din perioada similara a anului trecut, dar reprezentantii mallului spera ca acest lucru se va intampla ca urmare a reducerilor operate de catre chiriasi, dar si a "Targului de Craciun", cu produse specifice perioadei sarbatorilor, organizat in incinta mallului.

"Traficul de vizitatori pentru prima saptamana a lunii decembrie 2009 a fost de 19.500 de vizitatori pe zi. In luna noiembrie 2009 City Mall a inregistrat o medie de 16.000 de vizitatori, iar in anul 2008 traficul mediu a fost de 21.000 de vizitatori in luna decembrie", au precizat reprezentantii City Mall.

Gura de oxigen pentru retaileri, reprezentata de o "dezmortire" la inceputul acestei luni a vanzarilor, nu acopera insa scaderile inregistrate pe parcursul anului si nici nu reuseste sa atinga nivelul incasarilor de la sfarsitul lui 2008, cand in retailul de fashion a inceput sa se simta criza la nivel financiar.

Lume multa, bani mai putini

Reprezentantii centrului comercial Liberty Center din Capitala, deschis la finalul anului trecut, nu au oferit date exacte cu privire la traficul din aceasta luna, insa au precizat ca "traficul creste inevitabil in centrele comerciale".

"Ne asteptam sa avem zile in care chiar sa depasim 30.000 de vizitatori pana la finalul anului 2009, asa cum a fost ziua de 1 decembrie", a spus Marius Barbu, Retail Development Director al MIVAN Development, dezvoltatorul si unul dintre proprietarii centrului comercial din sudul Capitalei.

Retailerii spun ca brandurile noi sunt printre cele mai afectate de reducerea bugetelor de cumparaturi ale bucurestenilor. "Oamenii se indreapta spre brandurile si magazinele pe care le cunosc, care au reusit sa ii fidelizeze, si mai putin in magazinele nou aparute", este de parere Stanciulescu.

Chiar daca scaderea vanzarilor s-a simtit in toata tara, Bucurestiul inca mai sustine businessul retailerilor de fashion, centrele comerciale cu vechime ca Unirea Shopping Center sau Bucuresti Mall, avand un aport semnificativ si intr-un an de puternica contractie a cheltuielilor.

Si reprezentantii centrului comercial Vitantis din Capitala spun ca traficul a crescut cu 25% in prima saptamana din decembrie, la peste 17.000 de oameni in fiecare zi.

"Acest trend a inceput din luna noiembrie intrucat traficul are o evolutie crescatoare pe masura ce ne apropiem de luna cadourilor, dar daca ar fi sa compar o saptamana obisnuita cu o saptamana din luna decembrie, as putea spune ca traficul a crescut cu 40%", afirma reprezentantii centrului comercial.