Himalaya lucreaza cu stocurile de anul trecut. Singurul avantaj - preturi mai mici

Ziarul Financiar 27.12.2009

Compania G.D. Escapade, care administreaza magazinele de articole sportive Himalaya, este nevoita sa comercializeze echipamente de iarna din stocurile de anul trecut, deoarece majoritatea importatorilor nu isi mai permit sa investeasca sume mari in marfa, nefiind siguri ca vor mai recupera banii. Iernile intarziate si concentrarea bugetului pentru cumparaturi au creat stocuri foarte mari in ultimii ani, pe care retailerii trebuie sa le valorifice la sfarsitul lui 2009. "Este pentru prima data in ultimii zece ani cand lucram doar cu stocuri. Avem un handicap din start, deoarece nu avem foarte multe produse de oferit. In prezent, in magazine avem aproape un sfert din marfa de anul trecut. Avantajul este ca articolele sportive au ramas la pret redus, fiind importate la cursul 3,6 mei/euro, mult sub pretul colectiei actuale. Tot ce o sa vina noi va fi adus la un curs de 4,3 lei/euro, ceea ce inseamna ca si preturile vor fi mai mari cu circa 10%", a declarat Sorin Ungureanu, angajat al unuia din cele patru magazine Himalaya. Magazinele primesc in fiecare an noua colectie de schiuri, placi de snowboard sau echipamente (imbracaminte, incaltamite) la inceputul lunii noiembrie, dar anul acesta majoritatea produselor au ajuns abia la jumatatea lui decembrie. Varful de vanzari in magazinele Himalaya este reprezentat de perioada dinainte de Craciun si cea din ianuarie-februarie, cand compania aplica reduceri. In 2009, prima perioada a fost foarte scurta, de 7-10 zile, din cauza intarzierii iernii. "Procentual suntem la mai putin de 50% fata de vanzarile de anul trecut. Clientul este mai sceptic, isi calculeaza banii de trei ori. Partea buna este ca romanii se duc in continuare la ski", crede Ungureanu, care pentru a recupera decalajul creat lucreaza in aceasta perioada si in timpul weekendului.

Compania, care a rulat afaceri de 3,4 mil. euro in 2008 si a obtinut un profit de 0,6 mil. euro, se adreseaza clientilor cu venituri medii si peste medii, parte din acestia nefiind afectati, potrivit reprezentantilor Himalaya. "Oamenii care si-au schimbat schiurile in ultimii cinci ani, au venit si in acest an", spun el. "Am fost la un pas sa dau aproape 350 de euro pe o geaca, dar vreau sa mai consult oferta. Dau oricat pe echipamentele sportive, geaca pe care o am acum este mai veche, de aceea caut una pe care sa o pot lua pe munte, cu un polar, sa nu fie nici foarte groasa, dar nici prea subtire, sa aiba gluga si gulerul lat pentru a-mi acoperi gura. Nu schiez atat de mult, dar urc pe munte, de aceea investesc foarte mult in echipamente in fiecare an", explica Catalin Bucura, unul dintre clientii magazinului de articole sportive in varsta de 28 de ani, care probeaza mai multe articole de iarna.

Diferenta fata de anii trecuti este ca oamenii cumpara mai putin, iar daca vin totusi sa se echipeze pentru sporturile de iarna, prefera sa cheltuiasca mai putin.

"Au fost ani in care puteam sa vandorice schi fara nicio explicatie, acum trebuie sa explic foarte mult, omul incepe sa se intereseze de ce cumpara. Este adevarat ca pierdem la nivel mediu, dar clasa de top nu va renunta niciodata sa intre intr-un astfel de magazin deoarece are produse profesioniste. Magazinele nou deschise ca Hervis sau Decathlon si care se adreseaza segmentului de incepatori, ne rapesc o parte din ce castigam anii trecuti, dar incercam sa ne schimbam targetul. Nu mai putem avea toata piata, dar incercam sa ne pliem pe o alta nisa", spune Sorin Ungureanu.

Ungureanu recunoaste ca hainele se vand mai bine decat articolele sportive pentru ca in Romania "conteaza foarte mult imaginea". In magazinele Himalaya o pereche de schiuri costa intre 950 de lei si 5.500 de lei (ski de colectie), iar claparii pot fi cumparati cu sume incepand de la 500 de lei pana la 2.000 de lei. O placa de snowboard poate ajunge de asemenea la 2.000 de lei.