CONCERT/ Anul muzical 2009 in secţiune (II). Fenomenele muzicale ale crizei
Autor:
Parau Oltea Serban
05.01.2010
Anul
crizei!!! Primul an al crizei economice mondiale resimţit ca atare
şi in România, subiect gras de presă şi motiv de griji şi
privaţiuni in plus pentru cei mulţi, tăcuţi şi in continuare
necuprinşi in sumarele mass-media sau in agendele politicienilor, a
fost aproape insesizabil in viaţa muzicală a Bucureştilor, cel
puţin.
Influenţat de alternativa diversităţii, antrenat
de tendinţa mereu crescătoare in ceea ce priveşte prezenţa unor
nume tot mai importante reprezentând zone muzicale tot mai
diferite, publicul - chiar la nivelul populaţiei citadine din
intreaga ţară - a devenit mai selectiv, tot mai greu de "prins" cu
oferte derizorii.
Ca exemplu - păstrându-ne in
zona genului clasic, aflat de altminteri nu tocmai in topul ofertei
-, este de ajuns să menţionăm fenomene muzicale precum Festivalul
Internaţional "George Enescu", Turneul Music On LG sau Stradivarius
- susţinute de Alexandru Tomescu, Horia Mihail şi Răzvan Suma -,
Festivalul "SoNoRo" sau Festivalul "Enescu şi Muzica Lumii" de la
Sinaia, alături de toată activitatea concertistică a Orchestrei
Naţionale de Tineret.
Toate aceste exemple, nu singurele, dar nici
mult mai multe ca impact real asupra percepţiei publicului larg, au
inceput să modifice pragul de aşteptare a publicului in privinţa
nivelului artiştilor români care urcă pe scenă (şi nu ne referim
doar la nivelul artistic). Incet, dar sigur, o relaţie de respect
reciproc incepe să se infiripe. O legătură pe care o dorim
consolidată constant pe viitor, de preferat lacrimogenelor
declaraţii de "dragoste eternă".
Prin propriul exemplu, oferit nu
doar accidental cu ocazia unui concert singular, ci de-a lungul
unor lungi şi istovitoare turnee prin toate colţurile ţării (cum
este cazul efortului concertistic intreprins de Romanian Piano
Trio), şi muzicienii români - chiar dacă incă in număr foarte mic -
incep să se alinieze unei mentalităţi mult mai ancorate in
realitate.
Este vorba despre exemplul dat
de majoritatea covârşitoare a artiştilor importanţi din
străinătate, prezenţi in număr foarte mare pe scenele noastre cu
ocazia Festivalului Internaţional "George Enescu". Conform acestui
model, prin intregul prezenţei sale scenice, de la nivelul artistic
şi cel intelectual propus de interpretare şi până la modul in care
empatizează cu felul cum răspunde publicul, "Artistul anului 2009"
trebuie să creeze publicului impresia că primeşte mai mult decât
plăteşte. Că se află, cu alte cuvinte, in faţa unei oferte
intelectuale accesibile şi de nerefuzat. Această ofertă este atât
de atractivă, incât spectatorul nu va rata nici data următoare
ocazia de a plăti biletul şi de a se afla in sală, fiind mai dispus
să se lase cucerit, sedus de arta celor pe care ii admiră şi ii
respectă.
Per total, acest demers deloc
simplu nu este deloc compatibil cu noţiunea de restrângere
economică. In mod paradoxal insă, pe fondul unei astfel de
situaţii, publicul românesc a avut ocazia de a veni in contact cu
şi mai mulţi artişti de valoare faţă de "prosperul
2008".
In ceea ce priveşte muzica
clasică, partea leului a revenit Festivalului Internaţional "George
Enescu". Devenit fenomenul major al vieţii noastre artistice, acest
festival işi ocupă cu tot mai mare forţă de convingere locul in
cultura română de azi.
Ceea ce trebuie conştientizat
este insă faptul că energia acelor artişti-promotori-organizatori
ai celorlalte festivaluri şi turnee din România menţionate mai sus
a fost aproape epuizată pe parcursul anului 2009. Intrebări grave,
de genul "Oare sunt chiar singur?", incep să se pună la modul cel
mai acut. Aceşti artişti români, care chiar promovează valori şi
idei cu adevărat relevante pentru publicul de azi, sunt fără
indoială incurajaţi - chiar dacă la modul indirect - inclusiv de
oferta concertistică de valoare dedicată altor stiluri muzicale
precum rock-ul, jazz-ul sau world-music. Numai că sprijinul
material este singurul care contează cu adevărat pentru ca
proiectele lor de valoare să poată fi continuate.
Parteneriatul public-privat, aşa
cum este el dorit şi de artiştii-promotori din România, trebuie
trecut in continuare pe lista marilor neimpliniri ale anului 2009.
Fără resorturile care să motiveze acest mod de finanţare a culturii
in general, educarea publicului doar prin artişti aduşi din
străinătate va rămâne fără referent. Iar acesta este şi va rămâne
artistul autohton.
OLTEA SERBAN-PARAU (n. 12
martie 1969) este muzicolog si critic muzical, actualmente
redactorul-sef al postului public Radio Romania Cultural, dupa ce a
condus timp de 7 ani postul particular Radio Romantic. Semneaza in
continuare rubrici saptamanale in Ziarul de Duminica si
Adevarul literar. Activitatea ei publicistic" cuprinde peste
2.000 de articole aparute in presa scrisa, majoritatea pe teme
muzicale, sute de emisiuni si programe de radio si numeroase
emisiuni si aparitii TV. Este semnatara traducerii si a articolelor
privind compozitorii romani pentru Larousse - Dictionar de mari
muzicieni, si responsabila cu sectiunea muzical" a
Dictionarului enciclopedic. Este membra a Uniunii
Compozitorilor si Muzicologilor din Romania. A fost distinsa cu mai
multe premii, printre care Premiul pentru Originalitatea Profilului
Radiofonic al Consiliului National al Audiovizualului in 2002 si
Premiul pentru Publicistica al Uniunii Compozitorilor si
Muzicologilor din Romania in 2006.