Datoria vamala suplimentara stabilita in urma unui control vamal ulterior - sunt contribuabilii cu adevarat obligati sa o plateasca?

Ziarul Financiar 09.02.2010

In momentul de fata, cand activitatea de control a autoritatilor fiscale a crescut, exista un anumit tip de control care se diferentiaza de toate celelalte. Acesta este controlul vamal ulterior realizat de catre autoritatile vamale ulterior importului de marfuri. De ce este acesta deosebit? Deoarece sistemul informatic utilizat de catre autoritatile vamale ii ajuta sa mearga direct la tinta. Odata ce o greseala este descoperita de catre autoritati toti contribuabilii care a facut aceeasi greseala sunt identificati in cateva ore si controlati in cateva saptamani, cel mult.

Si acum intrebarea cu adevarat importanta: datoreaza contribuabilii, cu adevarat, datoria vamala stabilita suplimentar in urma controlului? Raspunsul corect este: "nu intotdeauna".

In ciuda perceptiei larg raspandite potrivit careia declaratia vamala este, de fapt, o "declaratie pe proprie raspundere", incheiata pe riscul unic al importatorului si fara nici o responsabilitate din partea autoritatilor vamale, Curtea Europeana de Justitie a decis contrariul in cazurile in care s-a dovedit ca importatorii au actionat cu buna-credinta.
Rationamentul pentru cele de mai sus consta in diferenta fundamentala dintre depunerea unei declaratii vamale si depunerea oricarei alte declaratii fiscale (de exemplu decontul de TVA). Inainte ca o declaratie vamala sa fie acceptata, in majoritatea cazurilor, autoritatile vamale verifica datele inscrise in aceasta. Sunt verificate toate informatiile pe baza carora a fost determinata valoarea in vama (valoarea de tranzactie, cheltuielile auxiliare, etc). Clasificarea tarifara declarata este verificata si ea prin compararea descrierii marfurilor ce urmeaza sa fie importate cu rezultatele inspectiei fizice.

Este aceeasi situatia in cazul depunerii unui decont de TVA, de exemplu? Sunt obligate autoritatile fiscale care colecteaza deconturile de TVA sa solicite facturile pe baza carora a fost completat decontul sau sa vada marfurile achizitionate din strainatate? Nu.
Pot autoritatile vamale sa-si schimbe punctul vedere dupa cativa ani de la punerea in libera circulatie a marfurilor si sa spuna in cadrul controlui ulterior ca formalitatile de import realizate initial au fost gresite si ca datoria vamala nou calculata ar trebui sa fie platita in intregime de catre importator? Curtea Europeana de Justitie a stabilit ca "nu intotdeauna".

Temeiul juridic pentru aceasta aparare se regaseste la art. 220 (2) b) din Codul Vamal Comunitar si la art. 243 (2) litera b) din Codul Vamal romanesc, conform carora nu se poate stabili ulterior o datorie vamala suplimentara in cazul in care:
- valoarea drepturilor legal datorate nu a fost inscrisa in evidenta contabila, ca urmare a unei erori din partea autoritatilor vamale, care
- nu ar fi putut fi detectata in mod rezonabil de catre debitor
- acesta la randul sau actionand cu buna credinta si respectand toate dispozitiile prevazute de legislatia in vigoare cu privire la declaratia vamala.
Care sunt cazurile in care se poate considera ca drepturile legal datorate nu au fost evaluate corect la momentul importului, ca urmare a unei erori din partea autoritatilor vamale?
Jurisprudenta existenta la nivelul Curtii Europene de Justitie ofera detalii in acest sens. De exemplu, sunt considerate erori ale autoritatilor vamale (cunoscute si drept "comportament pasiv"), cazurile in care autoritatile vamale nu au ridicat nicio obiectie cu privire la clasificarea tarifara a marfurilor, pentru un numar mare de importuri si pe o perioada lunga de timp, cu toate ca o comparatie directa intre clasificarea vamala declarata si descrierea explicita a marfurilor ar fi permis identificarea unei erori de clasificare (Hotararea Curtii Europene de Justitie 250/1991 "Hewlett-Packard").

In ce cazuri se poate sustine ca o astfel de eroare nu ar fi putut fi observata de catre importator?
Din nou, jurisprudenta Curtii Europene de Justitie ofera detalii. Urmatoarele sunt exemple cand un importator poate argumenta ca o eroare nu ar fi putut fi reperata de el insusi (Hotararea Curtii Europene de Justitie 348/1989 "Mecanarte"):
- cazul in care eroarea reprezinta o chestiune de interpretare, adica atunci cand nu exista orientari clare si specifice in lege.
- cazul in care un importator a realizat mai multe operatiuni identice / similare in trecut pentru care datoriile vamale aferente nu au fost calculate in mod corect, iar autoritatile vamale nu au ridicat niciodata obiectii cu privire la aceste erori.
- cazul in care importatorul se ocupa pentru prima data cu operatiuni de import sau cu proceduri noi (de exemplu, procedura de utilizator final).
Conteaza Jurisprudenta Curtii Europene de Justitie? Noi credem ca da. In primul rand, deciziile Curtii Europene de Justitie in domeniul legislatiei vamale sunt obligatorii pentru toate statele membre, inclusiv Romania. In al doilea rand, accesul la Curtea Europeana de Justitie pentru contribuabilii romani a fost clar reglementat odata cu publicarea Legii 390/2009 in noiembrie 2009 (art. 2 (2) din Legea 340/2009 prevede ca o parte interesata intr-un proces din Romania are automat dreptul de a solicita opinia Curtii Europene de Justitie, inainte ca orice instanta romaneasca sa emita o decizie care nu mai poate fi contestata).

Mihai Petre,
Manager, Servicii Vamale si Accize
Deloitte Tax Romania