Cum a redus costurile un grup cu 12 fabrici si 4.500 de angajati: Vel Pitar a renegociat contractele cu furnizorii, a obtinut chirii mai mici, a incarcat mai multe paini intr-o masina, dar spune ca nu a facut concedieri

Autor: Diana Tudor Stoica 11.02.2010

Vel Pitar, unul dintre cei mai mari producatori locali de panificatie, controlat de fondul de investitii american Broadhurst, sustine ca a incheiat anul trecut cu o scadere de 15% in euro a cifrei de afaceri, desi volumele realizate au fost la acelasi nivel cu cele din 2008.



Scaderea cifrei de afaceri a fost determinata atat de devalorizarea puternica a leului, cat si de reducerile de pret pe care producatorul de panificatie le-a operat in cursul anului trecut.

"2009 a fost un an greu si din pacate nici 2010 nu va fi usor. Toata lumea spune ca painea oricum se vinde, dar lucrurile nu stau chiar asa. Nu poti fi o insula de fericire intr-un ocean de deznadejde. Si noi am avut probleme cu furnizorii si finantarile, care sunt acum mai scumpe si mai greu de obtinut, dar si cu o serie de clienti care nu au mai putut sa isi onoreze comenzile", explica George Frincu, presedintele grupului Vel Pitar.

Frincu nu a dezvaluit rezultatele consolidate ale grupului in 2009, insa, potrivit calculelor ZF pe baza informatiilor furnizate de companie, cifra de afaceri a fost de aproximativ 130 mil. euro.

Presedintele Vel Pitar sustine ca in ciuda scaderii afacerilor, producatorul nu a realizat anul trecut disponibilizari si nici reduceri salariale, preferand sa optimizeze procesele de fabricatie pentru a reduce consumul de materii prime si materiale, dar in special consumul de utilitati (energie electrica, gaze, combustibil).

"In plus, ne-am redefinit pietele si ne-am reorganizat logistic. Am crescut cantitatea de produse transportate pe mijlocul de transport prin o mai buna organizare a traseelor, am renegociat toate contractele cu furnizorii si chiriile pe care le platim. Practic, ne-am uitat mai atent la procesele interne si ne-am restructurat costurile, ceea ce este foarte dificil pentru un grup de companii cu 12 fabrici si 4.500 de angajati", a explicat presedintele Vel Pitar, companie care detine 8% din piata locala a painii si 15% din cea de morarit.

O alta problema cu care producatorul de panificatie s-a confruntat a fost cresterea procentului detinut de piata neagra de la 30-34% la inceputul anului trecut la aproximativ 40% in prezent, potrivit datelor companiei.

Goana dupa bani devine principala preocupare

"Anul trecut micii producatori s-au refugiat in piata neagra, ceea ce este normal atunci cand economia nu mai creste, iar goana dupa bani devine principala preocupare. Cu toate acestea, am reusit sa ne pastram marjele de profit la nivelul celor din 2008. In plus, productia Vel Pitar nu a fost mai mica anul trecut decat in 2008, deoarece volumul de activitate nu s-a diminuat", a completat managerul companiei. La acelasi volum de productie, producatorul a obtinut in 2009 o economie de 7% din cifra de afaceri comparativ cu rezultatul inregistrat in anul precedent. "O buna parte din aceste reduceri au fost anulate de conditiile vitrege din piata, dar daca nu am fi luat aceste masuri, situatia ar fi fost mai dificila", spune Frincu.

Presedintele Vel Pitar sustine ca unul dintre atuurile companiei in ultimii ani l-a reprezentat faptul ca actionarii, fondul de investitii american Broadhurst administrat la randul sau de compania New Century Holdings (NCH), nu a retras fonduri din companii sub forma de dividende, iar tot profitul obtinut a fost reinvestit.

Relocare de 20 milioane de euro

In plus, grupul intentioneaza sa demareze in cea de-a doua jumatate a acestui an o investitie de 20 de milioane de euro, potrivit declaratiilor anterioere ale companiei, pentru constructia unui complex de morarit si panificatie in zona de sud din apropierea Capitalei, in care sa poata fi relocate moara si cele doua fabrici detinute de Vel Pitar in Bucuresti.

"Suntem intr-o faza destul de avansata pentru obtinerea autorizatiilor necesare demararii acestei investitii. Numai autorizatia de mediu dureaza sase luni, din cauza dimensiunii investitiei. Aceasta va fi realizata atat din fonduri proprii, cat si prin credite bancare si aport de capital din partea actionarilor", a mai spus presedintele Vel Pitar, completand ca este greu de spus in acest moment care modalitate de finantare va fi majoritara. Frincu afirma ca astfel de investitii ar putea fi mult mai usor realizate daca si companiile mari ar putea accesa fondurile europene, in prezent mai accesibile companiilor mici si mijlocii.

Greu cu banii europeni pentru companiile mari

"Desi se spune ca Romania sta pe un munte de bani de la fondurile europene, societatile mari au dificultati in atragerea de astfel de fonduri din cauza modului de punctaj. Speram insa ca acest mod de punctaj va fi schimbat pentru ca si societatile mari sa poata avea acces la finantare", spune el.

Anul acesta, Vel Pitar are de asemenea programate investitii de sapte milioane de euro pentru extinderea gamei de produse si pentru optimizarea costurilor cu utilitatile.

"S-a ajuns la nivelul de jos al suportabilitatii si nu mai putem opera reduceri de preturi, mai ales in conditiile in care anul acesta vor creste atat preturile la gaze, electricitate si combustibil, cat si impozitele".

Piata panificatiei este una dintre cele mai fragmentate din industria alimentara, de aceea valoarea si volumul acesteia sunt greu de estimat. Potrivit estimarilor realizate de principalii jucatori, valoarea acestei industrii este de aproximativ doua miliarde de euro, in conditiile in care consumul local de paine este de 105 kilograme anual pe cap de locuitor, adica 260 de franzele de 400 de grame, cu mult peste media europeana de 75 de kilograme.

Principalii competitori ai Vel Pitar sunt companiile Baneasa Bucuresti, Boromir Ramnicu Valcea, Dobrogea Grup, Pan Group Craiova sau Titan Ilfov.

Cum arata "Vel" dupa divizare

Grupul Vel Pitar s-a divizat in 2007 in trei societati autonome care au ca obiect de activitate productia de panificatie (Vel Pitar), moraritul (Sapte Spice) si retailul (VP Magassin -reteaua proprie de magazine a grupului). Astfel, grupul detine doua centre de productie de panificatie in Bucuresti si alte zece in restul tarii (Valcea, Arges, Brasov, Cluj, Galati, Iasi, Giurgiu, Gorj, Olt si Dambovita), cinci unitati de morarit si o retea de magazine in marile orase din Romania.