Aerostar spune ca e gata sa repare si avioanele de lupta F16 cumparate de la americani pentru 1 mld. euro
Conducerea Aerostar Bacau (ARS), furnizorul tranditional de
servicii de mentenanta si reparatii pentru flota de avioane
militare de lupta a Romaniei, spune ca firma este pregatita pentru
a trece la repararea de avioane F-16.
Recent, CSAT a avizat achizitia de catre armata romana a 24 de
avioane de vanatoare multirol la mana a doua, model F16 (produs de
compania americana Lockheed Martin) pentru suma de 1,3 mld. dolari
(aproape un mld. euro). Acestei achizitii i se adauga un viitor
contract de cumparare a altor 24 de avioane noi de acelasi tip a
caror valoare ar putea depasi un miliard de euro.
In prezent, Aerostar furnizeaza mentenanta pentru batranele avioane
de lupta romane MIG 21 Lancer, care insa vor iesi definitiv din uz
pana in anul 2012.
"Noi vizam mentinerea statutului de furnizor pentru servicii de
mentenanta si logistica pentru noua flota de avioane multirol a
Romaniei si credem ca suntem indreptatiti in demersul nostru atat
prin capabilitatile in domeniu si cu atat mai mult cu cat
asigurarea mentenantei in tara de catre o societate locala
reprezinta o prioritate de securitate nationala", a declarat
Grigore Filip, presedintele si directorul general al Aerostar
Bacau.
Potrivit lui, compania din Bacau este pregatita din punct de vedere
tehnic pentru a oferi servicii de mentenanta pentru avioanele de
lupta de tip F16 cu care urmeaza sa fie dotata armata aeriana
romana si furnizeaza servicii de mentenanta si pentru flotele de
aeronave ale altor state.
De altfel, afacerile Aerostar s-au mentinut la un nivel constant
anul trecut in special ca urmare a indreptarii spre comenzi
externe, exporturile companiei urcand de la o pondere de 43,4% in
2008 la 61%.
Ministerul Apararii nu a dorit sa identifice pontentialele companii
care s-ar putea ocupa de mentenanta avioanelor de lupta F16,
precizand ca acordarea contractelor pentru astfel de lucrari se va
face prin licitatie.
Cu afaceri de 156,8 mil. lei (37,1 mil. euro) anul trecut, Aerostar
Bacau este cel mai mare jucator de pe piata aeronautica romaneasca,
a carei valoare se invarte in jurul cifrei de 100 mil. euro.
Printre companiile importante din domeniu se mai numara Romaero
Bucuresti (RORX) si IAR Brasov (IARV), afacerile estimate de cele
doua companii pentru acest an apropiindu-se impreuna de nivelul
celor ale Aerostar. "Mentenanta avioanelor F-16, ca de altfel si a
tuturor avioanelor de lupta vestice (cum ar fi Eurofighter, Rafale,
Saab Gripen), este conceputa a se realiza diferit fata de
mentenanta avioanelor estice din familia carora face parte MiG-21.
Preocuparea noastra in ultimii ani a fost sa ridicam capabilitatile
tehnice, tehnologice si logistice existente la Aerostar pentru a
putea sa preluam lucrarile de mentenanta la noua flota de avioane
multirol pe care o va avea in viitor Romania", spune Grigore Filip.
Actiunile Aerostar Bacau au inregistrat anul acesta a doua crestere
de pe Bursa, cu o apreciere de 76% in decurs de trei luni. La
pretul de pe parcursul sedintei de ieri, de 1,05 lei/titlu,
capitalizarea companiei este de circa 30 mil. euro.
Unul dintre factorii care au alimentat cresterea actiunilor ARS a
fost anuntul companiei privind distribuirea intregului profit de
anul trecut sub forma de dividende, oferind totodata cel mai mare
randament al dividendului dintre companiile de pe Bursa, de
7%.
Aerostar Bacau este controlata de firma Iarom Bucuresti care detine
peste 71% din actiuni.