"Incompatibilitatea sistemelor de aterizare ar putea fi cauza accidentului aviatic din Smolensk" - analist militar rus

Ziarul Financiar 11.04.2010

Intr-un interviu acordat Russia Today, analistul militar si fost pilot Mikhal Fisher a declarat ca printre factorii care au dus la accidentul aviatic de la Smolensk - in urma caruia a murit presedintele polonez Lech Kaczynski - se afla si incompatibilitatea dintre sistemele de aterizare folosite de avion si de aeroport.

"In Uniunea Sovietica/Rusia se foloseste un sistem de aterizare unic numit PRMG. Acesta lucreaza aproape la fel ca si sistemul international ILS. Totusi, cele doua nu sunt compatibile. Avionul polonez a fost modificat pentru a utiliza sistemul ILS, avionul fiind folosit in principal pentru zboruri catre aeroporturi care folosesc acest sistem", a spus Fisher.

Conform informatiilor furnizate de autoritatile ruse, aeronava poloneza prezidentiala Tu-154 a fost avertizata, cand se afla la 50 de km de aeroport, in legatura cu vizibilitatea proasta si cu conditiile meteo nefavorabile. Centrul de control al zborurilor a anuntat aeronava ca ar trebui sa se indrepte spre alte aeroporturi, fie la Minsk, in Belarus, fie la Moscova, insa pilotul a decis sa ia o hotarare la asa-numita "inaltime de decizie", ceea ce nu contravine regulamentelor.

Cand aeronava se afla la aproximativ 1,5 km de pista de aterizare, controlorii de zbor rusi i-au informat pe piloti aeronavei Tupolev ca se afla sub traiectoria de aterizare, si i-au cerut sa se redreseze, sa intre in regim de zbor orizontal si sa se indrepte spre un alt aeroport. Aceste comenzi nu au fost indeplinite si peste cateva secunde, la 1,2 km de pista de aterizare, avionul a atins un pom izolat.

Conform fostului pilot de incercare Magomed Tolboev dintre toate accidentele in care au fost implicate avioane Tupolev TU-154, doar 10% au fost cauzate de problemele tehnice.