Pe distributie si farmacii, 95% din afacerile grupului Richter vin din Romania

Autor: Ioana David 09.05.2010

Grupul ungar Gedeon Richter a inregistrat in primele trei luni ale acestui an afaceri de 40,7 mil. euro pe piata locala, in crestere cu 10,9% comparativ cu perioada similara a anului trecut. Grupul ungar este singurul de pe piata locala cu o activitate integrata, adica este prezent cu activitati atat la nivel de productie (opereaza fosta fabrica Armedica de la Targu-Mures cumparata inainte de 2000), cat si la nivel de distributie si retail (retelele operate fiind construite de-a lungul timpului prin achizitii).
Cea mai mare activitate pe piata romaneasca este cea de distributie si retail, afacerile pe acest segment fiind de 36,6 mil. euro, cu 7,3% mai mari fata de acelasi interval din 2009. "Aproximativ 95% din cifra de afaceri a segmentului de distributie si retail a fost realizata de subsidiarele din Romania, restul fiind facturat in principal de diviziile din regiunea CIS (Comunitatea Statelor Independente - n.red.). Cresterea cifrei de afaceri din Romania de 7,3% in primul trimestru reflecta in principal aprecierea monedei", se arata in raportul companiei.
Grupul ungar opereaza o retea de 120 de farmacii, iar la nivel de distributie o companie rezultata in principal din fuziunea dintre Dita Import Export si PharmaFarm, cumparate in 2006, respectiv 2007.
Pe de alta parte, vanzarile de farmaceutice au fost de 7,5 mil. euro, in crestere cu 27,1% in primele trei luni din acest an.
"De la 1 octombrie 2009 Guvernul a introdus majorari semnificative ale termenelor de plata. Simultan Guvernul a implementat un sistem de claw back (prin care producatorii contribuie cu 5-12% din vanzari la bugetul Sanatatii - n.red.), dar care nu a fost inca implementat", se mai arata in raportul Gedeon Richter.
Pentru a compensa toate aceste masuri defavorabile, autoritatile au implementat o crestere de 6,25% a preturilor medicamentelor in lei, mai scrie in raport.
Piata de medicamente a crescut in primul trimestru cu 21,4%, la 602,1 mil. euro, evolutie sustinuta de produsele cu prescriptie si retail, potrivit datelor firmei de cercetare a pietei IMS Health Romania.