Topul celor mari mari distribuitori din industria bunurilor de larg consum

Autor: Mihaela Popescu 13.06.2010

Pe o piaţă lovită de scăderi în consum, în special pe segmentul produselor nealimentare, o parte din marile businessuri din distribuţia bunurilor de larg consum au continuat să înregistreze creşteri de vânzări, arată datele Anuarului de business al României "Cei mai mari jucători din economie" care va apărea pe piaţă la sfârşitul lunii iunie.

Strategiile de creştere pe care au mizat antreprenorii au fost parteneriatele noi cu furnizorii, în timp ce majorările de capital operate în cursul anului trecut le-au pus afacerile la adăpost de blocajele financiare din comerţ. Astfel, piaţa de profil nu şi-a pierdut dinamismul nici în 2009.

Cele mai mari oportunităţi de creştere pentru companiile specializate pe distribuţie au venit de la importatori: Macromex a preluat distribuţia îngheţatei Algida la începutul lui 2009, iar Interbrands a pus în portofoliu cosmeticele Bourjois, în timp ce Elgeka Ferfelis a demarat distribuţia locală a lubrifianţilor auto Shell.

Schimbări cu impact

Primele luni din 2010 au adus alte două schimbări cu impact în ieharhia jucătorilor din top: grupul Aquila din Ploieşti, unul dintre cele mai dinamice companii de profil din ultimii ani, a demarat distribuţia de automate Lavazza realizată anterior de producătorul Doncafe (Strauss). Mişcarea vine la câteva luni de la dezvoltarea parteneriatului cu gigantul Unilever - cel mai mare furnizor al său - prin preluarea teritoriilor acoperite anterior de firma Legato din Galaţi.

A doua mişcare importantă din acest an a venit în sectorul distribuţiei de ţigarete: Astral Impex, companie cu o expunere mare la insolvenţa reţelei locale de supermarketuri SPAR (ca acţionar al operatorului magazinelor), a ieşit din sistemul de distribuţie al Philip Morris, teritoriile sale fiind preluate de către Simba Invest şi Top Brands Distribution - ceilalţi doi parteneri de drum lung ai producătorului.

Cea mai surrprinzătoare mişcare pe piaţă a fost însă o tranzacţie, anunţată în luna martie a acestui an: preluarea diviziei Wella România a P&G de către gigantul din distribuţie Interbrands. Compania controlată de familia Sarkis din Liban intră astfel în saloane de coafură cu produsele Wella Professional.

Mişcarea este surprinzătoare pentru că este prima divizie vândută de gigantul din industria FMCG Procter & Gamble pe piaţa locală. În plus, în special după intrarea României în UE, majoritatea tranzacţiilor din sectorul FMCG au fost preluări de distribuitori locali de către producători internaţionali şi nu invers. Cele mai recente astfel de tranzacţii au fost achiziţia distribuitorului Distrifrut de către producătorul american de fructe Dole (în 2009) şi cea a pachetului majoritar al Delaco de către francezii de la Bongrain (în 2010).

În 2009, multe dintre companiile mari din sectorul distribuţiei FMCG au trecut prin reorganizări şi remodelări de business, în contextul creşterii presiunii pe preţuri mici la raft.

Controlul costurilor, la ordinea zilei

Dacă până în 2008 nici nu aveau timp să gândească măsuri de eficientizare a businessului pentru că rulajele creşteau cu 20-30% anual doar de pe urma exploziei consumului, anul trecut acţionarii marilor distribuitori au pus reducerea costurilor pe primul loc.

"Controlul costurilor a devenit mai important ca oricând în 2009; acest lucru este normal pentru că, în momentul în care creşterile dispar, trebuie să te uiţi mult mai atent la eficienţa operaţiunilor. În acelaşi timp, este important şi să dezvolţi noi businessuri", spunea Dan Minulescu, proprietarul companiei Macromex. El a mai precizat că, la nivelul pieţei, cel mai mult s-a resimţit în rulajele distribuitorilor de bunuri de larg consum contracţia vânzărilor în HoReCa (hoteluri, restaurante, catering), mai abruptă decât declinul din comerţ.

Printre măsurile de eficientizare a businessurilor din distribuţie s-au numărat reducerea numărului de spaţii de depozitare sau reorganizarea departamentelor de vânzări.

La nivelul efectivelor de angajaţi, cele mai mari restructurări au fost realizate în 2009 de Interbrands şi au făcut parte din proiectul de remodelare a businessului demarat în 2007: compania a desfiinţat circa 300 de locuri de muncă în cursul anului trecut. Cei mai mulţi competitori ai săi au profitat anul trecut de fluctuaţia normală de personal pentru a-şi reduce efectivele de angajaţi.