Unilever a trecut pe pierdere, deşi în noiembrie vedea încă profit pentru 2009

Autor: Mihaela Popescu 21.06.2010

Unilever South Central Europe, compania care coordonează din Bucureşti operaţiunile producătorului Dero şi Dove pe opt pieţe din Balcani, a trecut pe pierdere în 2009, primul an în care afacerile sale în euro au intrat pe un trend descendent, potrivit datelor din bilanţul companiei.

Subsidiara locală a gigantului anglo-olandez din industria bunurilor de larg consum a raportat pe 2009 o cifră de afaceri de 750 mil. lei (177 mil. euro) şi o pierdere de 12,6 mil. lei (3 mil. euro), în condiţiile în care în 2008 realizase un profit de 3,4 mil. lei (0,9 mil. euro).

Rezultatele financiare ale USCE (Unilever South Central Europe) s-au erodat încă din 2008 - an în care compania a raportat un profit de aproape zece ori mai mic decât valoarea din 2007.

Într-un interviu acordat ZF în noiembrie anul trecut însă, la trei luni de la numirea sa la conducerea USCE, belgianul Marc Desenfans prognoza un an 2009 profitabil pentru companie. Managerul de origine belgiană a venit în România anul trecut, la câteva luni de la plecarea Alexandrei Gătej din compania pe care a condus-o timp de patru ani. Gătej a coordonat şi consolidarea operaţiunilor locale de producţie ale Unilever într-o singură locaţie - pe platforma din Ploieşti - proiect finalizat în 2007 după închiderea a două fabrici din Târgu Mureş şi Otopeni cu 130 de angajaţi, scopul acestuia fiind eficientizarea businessului USCE.

În ultimii doi ani, compania a relocat la Ploieşti mai multe linii de producţie a margarinei din Bulgaria şi Cehia, după ce a finalizat investiţii de circa 4 mil. euro în construirea unei fabrici de produse alimentare lângă cea de detergenţi preluate de la stat în 1995. În prezent, circa 75% din rulajele USCE se realizează pe piaţa din România, compania având aproximativ 600 de angajaţi la nivel local. Afacerile în lei ale USCE au crescut anul trecut cu 6% faţă de 2008, însă au înregistrat un declin în euro de circa 9% din cauza deprecierii monedei locale în raport cu cea europeană.

Creşterea rulajelor în lei ar fi putut veni din integrarea îngheţatelor Algida şi Napoca în portofoliul local al Unilever, ţinând cont că 2009 a fost primul an de operare al Unilever pe piaţa de profil din România.

Vânzările diviziei de îngheţată la nivel local pot fi estimate la peste 10-15 mil. euro pe baza datelor din piaţă, compania având la finele verii 2009 o cotă de 14%.

Reprezentanţii USCE nu au transmis comentarii pentru acest articol până la închiderea ediţiei.

Unilever, cu afaceri de 40 mld. euro la nivel global, deţine la nivel local şi compania Unilever România, cu activităţi de producţie. Aceasta a realizat în 2008 afaceri de 13 mil. euro şi un profit net de 1,1 mil. euro cu circa 300 de angajaţi, potrivit ultimelor raportări ale producătorului.