Ce caută Faust la Hermannstadt în serile de vară?

Autor: Pop Ioan 23.06.2010

Oraşul în care se joacă teatru până-n septembrie

La Sibiu, Teatrul Naţional "Radu Stanca" le oferă iubitorilor de teatru o stagiune de vară, care se va derula până pe 31 august 2010 şi va consta în seri de spectacole, dedicate atât publicului local, cât şi turiştilor. În cadrul stagiunii de vară, publicul se va reîntâlni cu spectacole precum "Faust" (foto: Scott Eastman) după J.W. Goethe, regia Silviu Purcărete, "Un tramvai numit Popescu" (foto: Scott Eastman), scenariu dramatic de Gavriil Pinte după opera antumă şi postumă a lui Cristian Popescu, regia Gavriil Pinte, "Ghidul copilăriei retrocedate" de Andrei Codrescu, Gavriil Pinte şi Florentina Mocanu, regia Gavriil Pinte sau "Cum s-a lecuit suferinţa domnului Mockinpott"/ "Wie Herrn Mockinpott das Leiden Ausgetrieben Wird" de Peter Weiss, regia Szabo K. István, la Secţia Germană. Biletele s-au pus în vânzare online, pe www.sibfest.ro, şi la Agenţia Teatrală din Sibiu (str. Nicolae Bălcescu nr. 17), deschisă de luni până vineri, între orele 11.00 şi 16.00. Detalii pe http://www.sibfest.ro/TNRS-Spectacole.aspx.

A doua strigare la AFCN

Administraţia Fondului Cultural Naţional anunţă lansarea sesiunii de finanţare II /2010 pentru proiecte editoriale. Suma disponibilă pentru finanţare nerambursabilă oferită de A.F.C.N. este de 1.890.000 lei, distribuită după cum urmează: reviste şi publicaţii culturale, 661.500 lei (35% din suma totală), carte, 1.134.000 lei (60 % din suma totală), contestaţii 94.500 lei (5% din suma totală). Inscrierea proiectelor editoriale se poate face pana pe 8 iulie, ora 16.00. Solicitările se înscriu online accesând adresa: http://www.afcn.ro/programe/sign_up/. La concurs pot participa persoane juridice de drept privat care, potrivit actelor constitutive, desfăşoară activităţi editoriale si instituţii publice care derulează proiecte editoriale. Documentele necesare înscrierii de proiecte editoriale în concurs sunt disponibile pe pagina www.afcn.ro, la secţiunea Finanţări proiecte editoriale. Mai multe detalii despre sesiunea de finanţare puteţi obţine la adresa de web http://www.afcn.ro/finantari-proiecte-editoriale.html, la adresa de e-mail contact@afcn.ro sau la numărul de telefon 021.230.00.94.

Secretele relaţiei cu presa

A fost lansată prima carte cu informaţii practice din domeniul comunicării, "Secretele relaţiei cu presa - sfaturi practice şi studii de caz" (foto 2), semnată de Larisa Toader, Managing Director Russenart Communications. Ea face parte dintr-un proiect mai amplu, intitulat "Buticul de PR", care îşi propune educarea tinerilor care îşi doresc o carieră în comunicare, prin oferirea unor informaţii detaliate referitoare la activităţile de relaţii publice derulate de agenţiile şi departamentele de comunicare din sectorul privat. Lucrarea a fost publicată în Colecţia Business a editurii Universul Juridic. Ea poate fi cumpărată din toate librăriile Cartureşti din Bucureşti şi din ţară.

Premiu special la Pécs pentru 20/20

Între 3 şi 12 iunie, s-a defăşurat la Pécs, Capitală Culturală Europeană în acest an, cea de-a zecea ediţie a Festivalului Naţional de Teatru din Ungaria. Acest festival, denumit POSZT, cuprinde în programul oficial anual 14 producţii considerate cele mai bune ale stagiunii în curs. În fiecare an, selecţionerul unic al festivalului este un alt om de cultură - muzician, dramaturg, regizor de film. Oferta stagiunii care s-a încheiat a fost evaluată de criticul de muzică şi jurnalistul Fáy Miklós, care a ales cele 14 spectacole dintr-un total de 120 vizionate. Spectacolul Gianinei Cărbunariu, 20/20, coprodus de teatrul independent Studio Yorick şi de dramAcum, a intrat în secţiunea de concurs alături de montări ale unor regizori consacraţi ca Zsótér Sándor sau Mohácsi János şi împreună cu alte două producţii ale unor teatre maghiare din afara Ungariei, cel din Satu Mare şi cel din Subotice, Serbia. Juriul a acordat spectacolului 20/20 Premiul Special al festivalului, iar Teatrul Thalia l-a premiat cu o invitaţie în toamnă la Budapesta.

A luat nastere Banca de Filme

Pro Video demareaza proiectul Banca de Filme, o divizie special infiintata cu scopul de a comercializa Licenta Video de Difuzare Publica. Banca de Filme va pune la dispozitie cele mai noi filme lansate de Pro Video in format DVD sau Blu-Ray, dar si pelicule clasice, documentare sau animatii. Banca de Filme isi propune nu doar sa informeze asupra conditiilor de obtinere si de exploatare a Licentei de Difuzare Publica, dar si sa atraga atentia cu privire la conditiile legale de difuzare de filme in spatii publice, altele decat cinematografele, fara a se vinde bilete. Pentru difuzarea oricarui film in alte locuri decat cele destinate acestei activitati, proprietarii trebuie sa achizitioneze o astfel de licenta. Cele doua tipuri de licente care pot fi obtinute prin intermediul diviziei Banca de Filme sunt: Licenta Video de Difuzare Publica Anuala si Licenta Video de Difuzare Publica Unica. Licenta Video de Difuzare Publica Anuala este ideala pentru locatiile care difuzeaza filme cu regularitate, oferind detinatorului dreptul de difuzare publica a oricarui film din portofoliul licentiatorului, fara niciun fel de limita, de-a lungul unui an intreg. Licenta Video de Difuzare Publica Unica are in vedere in special evenimentele tematice unde publicul poate sau nu sa plateasca bilet pentru vizionare. Acest tip de licenta este emisa pentru un singur titlu, oferind sansa unica detinatorului de a achizitiona filme chiar inainte ca acestea sa fie lansate pe DVD sau Blu - Ray. Mai multe detalii despre acest proiect pot fi gasite pe site-ul dedicat www.bancadefilme.ro.

O finală literară: Porni Luceafărul...

Juriul Concursului Naţional de Poezie şi Interpretare Critică a Operei Eminesciene "Porni Luceafărul…" 2010, format din: Nicolae Prelipceanu, Dan Cristea, Cassian Maria Spiridon, Lucian Vasiliu, Marius Chelaru, Daniel Corbu, Liviu Apetroaie, Nicolae Panaite, George Vulturescu, Vasile Spiridon, Sterian Vicol, Dumitru Augustin Doman, Adrian Alui Gheorghe, Radu Florescu, Nicolae Sava, Mircea A. Diaconu, Gellu Dorian, Lucian Alecsa, Nicolae Corlat, secretariat, avîndu-l ca preşedinte pe Nicolae Prelipceanu, întrunit în şedinţa finală pe data de 12 iunie 2010, a hotărît decernarea următoarelor premii:

SECŢIUNEA DEBUT EDITORIAL, CARTE PUBLICATĂ

- Premiul "Horaţiu Ioan Laşcu" al Filialei Iaşi a Uniunii Scriitorilor din România - Dana Cernuşcă, pentru cartea Simfonii de stors veninul, Editura Junimea, 2010 şi al Studioului de RADIO IAŞI

- Premiul Uniunii Scriitorilor din R. Moldova - Lucian Adam, pentru cartea Dopuri de plută, Editura E9 Nouă, 2010.

SECŢIUNEA POEZIE

- Premiul Editurii "Junimea" şi al revistei "Conta" - ALEXANDRA EMILIA BUCUR

- Premiul Editurii Revistei "Convorbiri literare", APLER şi al revistei "Poesis" - CARMEN STANCIU

- Premiul Editurii Princeps Edit şi al revistelor "Feed back" şi "Argeş" - DORIN COZAN

- Premiul Editurii Alfa şi al revisei "Verso" - ADRIANA TEODORESCU

- Premiul revistelor "Viaţa Românească", "Ramuri" şi "Ateneu" - IRINA ROXANA GEORGESCU

- Premiul revistei "Hyperion" - DAN MIHAI DINCĂ

- Premiul revistei "Dacia Literară" - CLAUDIA RADU

- Premiul revistei "Convorbiri literare" - DANEILA MARIA VARVARA

- Premiul revistei "Familia" - LENUŢA DOLINSCHI

- Premiul revistelor "Porto Franco" şi "Cafeneaua literară" - FLORIN ALEXANDRU VĂSIEŞ

- Premiul revistelor "Euphorin" şi "Luceafărul de dimineaţă" - SIMONA DUMITRACHE

SECŢIUNEA INTERPRETARE CRITICĂ A OPEREI EMINESCIENE

- Premiul revistei "Convorbiri literare" şi al revistei "Verso" - CRISTINA SCARLAT

- Premiul revistei "Dacia literară" - OANA OPAIŢ

- Premiul revistei "Feed back" - MIRELA SAVIN

- Premiul revistei "Hyperion" - CRISTINA GABIRELA NEMEŞ

- Premiul revistei "Poesis" - NASTASIA SAVIN

PHotoEspaña, cu ochii pe Nicu Ilfoveanu

Vineri, 11 iunie, la Şcoala de Arte "José Maria Cruz Novillo" din Cuenca, Spania, a avut loc vernisajul expoziţiei de fotografie "Steampunk Autochrome" a artistului Nicu Ilfoveanu (foto 3). Evenimentul s-a desfăşurat în cadrul inaugurării oficiale a secţiunii OpenPhoto a Festivalului PHotoEspaña, ediţia a XIII-a. Expoziţia poate fi vizitată până pe 25 iulie.

Seria de fotografii a artistului român a atras atenţia publicului prin îmbinarea tehnicilor clasice (seria a fost realizată cu un aparat box-camera) cu procedee moderne de procesare digitală şi prin rigurozitatea cu care acesta tratează detaliile de panotare şi producţie (tipul de hârtie, ramele din metal realizate special pentru această serie). Alături de fotografii, Nicu Ilfoveanu prezintă în Cuenca şi o serie de şapte filme realizate în format Super8, reprezentative pentru tehnica de stampare metrică introdusă de artist în domeniul artei video. Este vorba de un procedeu care presupune înregistrarea imaginilor la frecvenţe diferite şi "modelarea" materialului prin montaj, în vederea obţinerii unui ritm poetic. Festivalul Internaţional de Fotografie şi Arte Vizuale PHotoEspaña este în această perioadă în centrul atenţiei presei spaniole.

ManyFest în faza înscrierilor

Au inceput inscrierile la cea de-a patra editie a Festivalului ManyFest (20-28 august 2010), festival al artelor vizuale cu caracter national, adresat tinerilor între 14 si 24 de ani. Cele 3 sectiuni existente in festival sunt: desen, fotografie si scurtmetraj, iar categoriile de varsta corespunzatoare fiecarei sectiuni sunt: 14-18 ani, respectiv 19-24 de ani. Editia a patra a ManyFest se va desfasura in paralel cu cel de al doilea proiect al asociatiei: Festivalului International de Teatru in Limba Engleza pentru Adolescenti T4T. Participantii sectiunii de scurtmetraj din cadrul ManyFest-ului vor apela la actorii din trupele de teatru pentru filmari. Participantii sectiunii de desen vor concepe cate un afis reprezentativ pentru fiecare piesa. Cei de la fotografie vor participa la un atelier de specialitate pentru a realiza fotografii in timpul pieselor de teatru. Data-limita pentru inscrieri este 15.07.2010. Pentru mai multe detalii, accesati www.manyfest.ro.

După tejghea, cu artişti români

Expoziţia internaţională Over the Counter (După tejghea), organizată la Galeria de Artă Modernă Műcsarnok din Budapesta, promovată şi de ICR Budapesta, se bucură de prezenţa artiştilor Matei Bejenaru, Mona Vătămanu şi Florin Tudor, care şi-au realizat instalaţiile la faţa locului (foto 4). Expoziţia include şi lucrări de Mircea Cantor şi Dan Perjovschi. Inspirată din evenimentele economice din trecutul apropiat al Europei, mai ales din criza economică recentă, expoziţia are ca sursă iluziile, utopiile şi disperarea induse de feedback-ul negativ al capitalismului. Alături de operele artiştilor români sunt expuse şi creaţii ale altor artişti din spaţiul european: Bukta Imre, Olga Chernysheva, Anetta Chisa, & Lucia Tkácová, Erhardt Miklós, Andreas Fogarasi, Kristina Inciuraité, Interorient, Keserue Zsolt, Margareta Kern, Johanna Kandl, Yuri Leiderman, Kristina Leko, Anna Molska, Deimantas Narkevicius, Nemes Csaba, Lucia Nimcova, Uriel Orlow, Katerina Sedá, Société Réaliste, Mladen Stilinovic, Lukasz Skapski, Clemens von Wedemeyer, Kamen Stojanov. Expoziţia este deschisă publicului pana pe 19 septembrie.

In mai putin de o luna, Polirom va publica in traducere romanul de debut al lui Jose Saramago - Manual de pictura si caligrafie (traducere de Georgiana Barbulescu; postfata de Mioara Caragea).

Aparura in Portugalia in 1977, cartea constituie nucleul din care se vor dezvolta capodoperele ulterioare ale scriitorului portughez, laureat al Premiului Nobel pentru Literatura, in 1998.

Protagonistul romanului este un pictor mediocru, desemnat, in loc de nume, prin initiala H., care primeste comanda de a face portretul lui S., directorul unei mari companii. Dureros de constient de propriile limite, H. recurge la paginile unui jurnal ca mijloc de a-si analiza slabiciunile estetice si de a se intelege pe sine insusi, descoperind astfel ca simte nevoia sa picteze si un al doilea portret al lui S. Munca la cele doua picturi, portretul academic, pictat in modul consacrat si instituit de normele comenzii, si celalalt portret, realizat cu intentia, nefinalizata, de a capta imaginea "adevaratului" S., ne introduce in miezul crizei morale a artistului si pune in discutie insusi fundamentul actului de creatie estetica. O poveste fascinanta, dezvoltind una dintre temele predilecte ale lui Saramago: relatia dintre realitate si reprezentarea artistica.