„Rezultatele noastre sunt dependente de cele ale economiei“

Autor: Mirabela Tiron 27.06.2010

Compania de stat Tarom, cel mai mare jucător din transportul aerian după cifra de afaceri, cu vânzări de 191 mil. euro anul trecut, a finalizat primele cinci luni ale anului acesta pe pierderi, deşi numărul de pasageri a fost în creştere cu 26%, potrivit oficialilor companiei.

"Chiar dacă am redus cheltuielile companiei cu 7-8% faţă de anul trecut, în primele cinci luni am terminat pe pierderi. Rezultatele companiei aeriene sunt dependente de rezultatele economiei. Am avut pierderi din cauza aprecierii dolarului (majoritatea cheltuielilor companiei fiind în dolari - n. red.) şi a scumpirii petrolului. Dacă preţul combustibilului va continua să se majoreze, compania va termina pe pierderi şi anul acesta", a declarat Ruxandra Brutaru, 29 de ani, directorul general al companiei aeriene, fără a preciza la ce valoare s-au ridicat pierderile operatorului în primele cinci luni.

Compania aeriană estima pierderi de 21 de milioane de euro pentru anul trecut, aceste date urmând a fi auditate.

Tarom a transportat anul trecut 1,7 milioane de pasageri, iar pentru anul acesta aşteaptă 2,1 milioane de pasageri pe rutele interne şi externe, deţinând o cotă de piaţă de 20% pe piaţa aeriană, potrivit aprecierilor oficialilor companiei.

Întrebată de ZF dacă s-a pus problema privatizării Tarom în condiţiile în care compania nu mai este profitabilă iar statul are nevoie de bani, şefa Tarom a răspuns că privatizarea Tarom nu ar aduce prea mulţi bani la bugetul de stat şi că aceasta nu ar fi o soluţie. "Din câte ştiu eu, nu s-a pus problema vânzării companiei", a spus Brutaru, adăugând că anul acesta va încerca să majoreze cota de piaţă a companiei cu trei puncte procentuale, până la 23%.

În ultimii cinci ani, compania de stat a pierdut cotă de piaţă în favoarea jucătorilor low-cost. Astfel că de la o cotă de piaţă de 33% în 2005 a ajuns la 19-20% anul trecut, potrivit estimărilor ZF. Cei mai mari competitori ai Tarom sunt companiile aeriene low-cost Blue Air şi Wizz Air, ce deţin cote de piaţă aproape similare cu cea a Tarom, respectiv 19% şi 18,9%, potrivit estimărilor ZF. Cotele de piaţă se referă la numărul de pasageri transportaţi, pentru că în valoare compania de stat este lider.

Compania de stat a anunţat la sfârşitul săptămânii trecute că a aderat la Sky Team, cea de-a doua mare alianţă de companii aeriene din lume, care include 13 companii, printre care Air France, Alitalia, Czech Airlines, Kenya Airways, Korean Air, Vietnam Airlines şi Aeromexico. Procesul de aderare a durat doi ani.

"Intrarea în această alianţă va aduce accesul la o reţea de aproape 900 de destinaţii din 169 de ţări. Pasagerii vor beneficia de conexiuni la zboruri via aeroporturile internaţionale pe care se află bazele alianţei. De asemenea, aceştia vor avea acces la peste 415 saloane de business din aeroporturi şi de prioritate la transportul bagajelor", a spus Ruxandra Brutaru. Ea se aşteaptă ca ponderea pasagerilor de conexiune să se dubleze în urma aderării la această alianţă, de la 15% în prezent la 30% până la sfârşitul anului. Tarom operează zboruri către 45 de destinaţii cu o flotă de formată din 26 de aeronave.