Cum îi faci pe oameni să cheltuie 30 de euro la mall: grupuri sanitare cu modele sexi şi avioane suspendate în tavan - GALERIE FOTO

Autor: Cristi Moga 30.06.2010

Mallul Loop 5, finalizat în 2009 (an de criză) de către portughezii de la Sonae Sierra la circa 30 de kilometri de Frankfurt are rezultate financiare pe care orice proprietar de mall din România le-ar invidia: fiecare din cei 180.000 de vizitatori care îi trec pragul în fiecare săptămână lasă în medie 29,7 euro în magazinele şi restaurantele din mall. Spre comparaţie, în mallul Cotroceni Park din Bucureşti, în luna decembrie, de regulă cea mai bună din an, vânzările medii per vizitator au fost de circa 10 euro, în condiţiile în care proprietarii au anunţat vânzări de 19 mil. euro şi circa 60.000 de vizitatori zilnic.

Dar la fel ca majoritatea mallurilor dezvoltate de Sonae Sierra, nu vorbim despre un mall obişnuit: portughezii nu dezvoltă niciun proiect "la întâmplare", alegând o temă care este vizibilă de la intrarea în mall, până la detaliile de la grupurile sanitare.

Iar cum Frankfurt are cel mai important aeroport din Germania, mallul construit pe autostradă încearcă să îşi introducă vizitatorii în atmosfera călătoriilor cu avionul.

Încă de la intrare din tavan încep să atârne elici decorative, care îţi atrag atenţia asupra MIG-ului suspendat în tavan, transportat tocmai din Polonia, cu numeroase peripeţii cauzate de birocraţia germană.

Pe holurile mallului, băncuţele obişnuite de odihnă între "partidele de cumpărături" sunt înlocuite cu scaune de avion, îmbrăcate în piele gri, precum cele ale Lufthansa. La capătul unui culoar, în loc de magazine stă ascuns un alt avion, replică a unui model vechi de peste 100 de ani, construit în regiunea Frankfurt-ului. O altă atracţie a mallului o reprezintă însă chiar grupurile sanitare, la "bărbaţi", în spatele unui perete de sticlă mai multe modele în mărime naturală fiind îmbrăcate în ţinute sexi, de stewardese şi nu numai. "A fost ideea mea", îşi aminteşte zâmbind Ingo Nissen, germanul care conduce operaţiunile din România ale grupului portughez şi care a fost implicat şi în dezvoltarea mallului din apropierea Frankfurt-ului.

Mallul se află într-o localitate cu aproximativ 5.000 de locuitori, denumită Weiterstadt. Decizia de a construi un mall cu 175 de magazine întinse pe 57.500 de metri pătraţi într-o localitate atât de mică ar putea părea o nebunie în România, dar pe autostrada din faţa mallului trec zilnic între 100.000 şi 120.000 de maşini, iar în aria de cuprindere a proiectului (circa o oră de mers cu maşina) locuiesc în jur de două milioane de locuitori.

"Oamenii din zonă au un bun indice al puterii de consum, de circa 120 (100 este media naţională - n.red.), iar cei care trec pragul mallului vin să cumpere, nu cum se întâmplă în mallurile din centrul oraşelor. În plus, piaţa germană de retail nu a fost la fel de afectată de criză ca alte ţări", spune Heiner Hutmacher, Centre Manager Loop 5.

Zona în care a fost construit mallul era deja văzută ca o destinaţie comercială. În imediata apropiere se află unul dintre cele mai mari magazine de electrocasnice Media Markt din Germania şi un magazin cu mobilier la preţ redus, iar peste drum se află un magazin Metro şi un magazin de mobilă Segmueller, cu vânzări anuale de circa 300 mil. euro (de trei ori mai mult decât magazinul IKEA din Băneasa).

În mall, o mare parte din brandurile existente sunt sau vor intra curând şi pe piaţa locală - C&A, Peek & Cloppenburg, Esprit, New Yorker sau mult-trâmbiţatul H&M, care deţine unul dintre cele mai mari spaţii ale mallului.

Salariile medii din zonă sunt de circa 2.500 de euro lunar, dar preţurile în magazine sunt comparabile sau chiar mai mici decât în Bucureşti, excepţie făcând o parte dintre restaurante.

Banii locuitorilor din zonă vin din servicii - centrul financiar al Frankfurt-ului fiind unul dintre cele mai importante din Europa - dar şi din producţie, gigantul farma Merck având capacităţi de producţie în zonă, în timp ce Opel are la Ruesselsheim (22 de kilometri distanţă de Weiterstadt) prima şi cea mai mare fabrică din Europa, cu circa 15.000 de angajaţi.

Având laolaltă atât industrie, cât şi servicii, mallurile cu avioane suspendate nu reprezintă un lux prea costisitor, ci un standard pe care germanii şi-l pot permite.