Automatele de cafea vând mai bine decât terasele: „În ţările cu un turism dezvoltat raportul e invers“
Automatele de cafea mai mici şi investiţiile estimate la peste două milioane de euro în extinderea în locaţii noi ar putea aduce diviziei Nestlé Professional o creştere de vânzări la nivel local de peste 10% în acest an.
"Obiectivul nostru pentru acest an este să menţinem ritmul de
creştere al vânzărilor din 2009, chiar dacă vedem o diminuare a
consumului mediu pe automat cu 5% în primul semestru", spune Ştefan
Neagoe, Country Business Manager al Nestlé Professional, divizia de
automate de cafea Nescafé.
Businessul adus de Nestlé în România în 2001, într-un moment în
care pe piaţă erau doar câteva sute de automate de cafea instalate
în clădiri de birouri sau în locaţii de tranzit, i-a adus
producătorului elveţian creşteri de la an la an. Piaţa a ajuns la
circa 40.000 de automate în prezent, dar s-a oprit din creştere din
cauza crizei.
"Anul trecut, consumul mediu pe automatele de cafea s-a redus cu
10-15% faţă de 2008. Chiar dacă companiile ar fi oferit cafeaua
gratis, consumul tot ar fi scăzut, ţinând cont că în birourile
companiilor lucrează acum mai puţini oameni decât în 2008, iar pe
străzi circulă mai puţine maşini", afirmă Ştefan Neagoe.
El mai spune că declinul a continuat şi în primul trimestru din
2010, cu un ritm de aproximativ 5%. "Noi avem însă o creştere de
două cifre (peste 10%) pe primul semestru, pe care vrem să o
menţinem la nivelul întregului an", susţine managerul.
Au intrat în 1.000 de locaţii mici
Cea mai importantă mişcare din acest an a Nestlé Professional a
fost lansarea pe piaţă a automatelor Komo, cu o capacitate de de
300-400 de pahare de cafea pe lună, la jumătate faţă de cele
standard de pe piaţă.
Neagoe spune că în primele cinci luni divizia pe care o conduce a
amplasat în piaţă aproximativ 1.000 de aparate noi, în condiţiile
în care obiectivul pentru întregul an pentru creşterea numărului de
automate este de 1.300-1.500 de unităţi.
"Am adus primele aparate Komo la nivel local în luna ianuarie
pentru locaţiile cu un consum mediu", afirmă managerul.
Mişcarea a urmărit intrarea în locaţiile care nu sunt profitabile
pentru automatele standard. "Pentru un automat standard căutăm
locaţii cu un consum de cel puţin 1.000 de pahare pe lună,
automatele Komo ne permit să mergem şi la clienţii care consumă
300-400 de pahare pe lună, de exemplu firme de avocatură, saloane
de înfrumuseţare etc", spune Neagoe.
Extindere de 2 mil. euro
În ultimii ani, divizia Nestlé Professional şi-a susţinut creşterea
vânzărilor prin investiţii anuale de peste 2 mil. euro care acoperă
aproximativ 1.000-2.000 de automate noi.
Investiţiile din 2010 ar putea fi similare ca valoare, de peste 2
mil. euro. Nestlé Professional are 22 de distribuitori la nivel
naţional, însă maşinile sunt în proprietatea companiei
elveţiene.
Divizia are 23 de angajaţi, iar Neagoe spune că în distribuţie
lucrează alte 350 de persoane la companiile-partenere.
Pe piaţă sunt în prezent aproximativ 10.000 de automate Nescafé
instalate în locaţii precum clădiri de birouri, benzinării sau
instituţii publice, potrivit datelor furnizate de companie.
Cel mai mare business îl generează locaţiile de tranzit, birourile
fiind abia pe locul al doilea.
Piaţa de profil este însă foarte mică, deoarece românii sunt
adepţii cafelei preparate acasă. "94% din consumul de cafea, în
volum, se realizează acasă. Automatele de cafea generează volume
mai mari decât canalul HoReCa (hoteluri, restaurante, firme de
catering), însă pe pieţele externe raportul se inversează. În
general, în ţările cu un turism dezvoltat vânzările de cafea în
HoReCa le depăşesc pe cele de pe automate", mai spune directorul
Nestlé Professional.
El estimează piaţa locală a cafelei la aproximativ 46.000 de tone
pe an.
Nescafé este cel mai mare brand pe segmentul cafelei instant, care
reprezintă însă doar un sfert din valoarea pieţei estimate la
250-300 mil. euro, potrivit datelor de la jucători.
Cele mai mari rulaje sunt realizate de companiile care activează pe
segmentul cafelei măcinate, liderii pieţei fiind Kraft Foods
(Jacobs, Nova Brasilia) şi Strauss cu Doncafé, care realizează
vânzări anuale estimate la peste 60-70 mil. euro.
Românii beau 20 de cafele de la automat pe
an
"Pe piaţă se vând anual aproximativ 450 de milioane de cupe de
cafea preparate la cele 40.000 de automate instalate la nivel
local", estimează Neagoe.
Piaţa de profil ar putea fi estimată astfel la 450 mil. lei (106
mil. euro), ţinând cont că preţul mediu al unei cafele la automat
este de 1 leu.
Pe baza aceloraşi date, afacerile Nestlé Professional în România ar
putea fi estimate la peste 25 mil. euro, însă sub valoarea
vânzărilor Nescafé în comerţ. Cel mai mare competitor al său este
compania Strauss, care în ultimii doi ani a mizat puternic pe
creşterea numărului de automate Doncafé amplasate în piaţă.
Nestlé România, care mai deţine în portofoliu branduri precum Joe,
Maggi sau Nesquick, a avut anul trecut o cifră de afaceri de 629
mil. lei (148 mil. euro), în creştere cu aproape 18% faţă de 2008,
potrivit datelor de la Registrul Comerţului. Producătorul elveţian
activează şi pe piaţa locală a îngheţatei cu Nestlé Ice Cream.