Cum au trecut prin criză antreprenorii români din construcţii. Umbrărescu a câştigat 100 de milioane de euro cu două firme

Autor: Catalin Lupoaie 19.07.2010

Primii 10 constructori cu capital românesc au înregistrat anul trecut câştiguri brute de 213 mil. euro, nivel similar cu cel din 2008, chiar dacă piaţa construcţiilor s-a contractat cu 17% în aceeaşi perioadă.



Topul este condus de constructorii specializaţi în lucrări de infrastructură care au fost implicaţi în principal în reabilitarea de drumuri naţionale şi străzi din principalele oraşe din ţară.

Omul de afaceri Dorinel Umbrărescu din Bacău, care deţine companiile Spedition UMB şi Tehnostrade, a obţinut anul trecut un profit brut cumulat de 101,4 mil. euro cu cele două businessuri, în creştere cu 10% faţă de anul precedent, deşi anul trecut a fost primul an de criză pentru piaţa construcţiilor din 2000 încoace.

Cele două companii din Bacău au câştigat în ultimii trei ani contracte pe bandă rulantă de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), în principal pentru reabilitarea de drumuri naţionale. Cel mai mare contract câştigat de Spedition UMB şi Tehnostrade implică reabilitarea drumurilor naţionale DN 12 (Chichiş-Topliţa) şi DN 15 (Reghin-Topliţa), cu o valoare de 741 mil. lei (circa 180 mil. euro) şi o lungime totală de 230,7 km, contract semnat anul trecut.

Un alt contract important câştigat de Spedition UMB, care se află în derulare, este reabilitarea DN 2D (Focşani-Ojdula) cu o lungime de 118,8 km şi o valoare de 650 mil. lei inclusiv (peste 150 mil. euro). Dorinel Umbrărescu nu a putut fi contactat de ZF până la închiderea ediţiei pentru a oferi mai multe detalii legate de creşterea profitului înregistrată în 2009.

Omul de afaceri din Bacău ar putea să transforme Spedition UMB în cel mai puternic constructor din ţară (acum pe primul loc ca cifră de afaceri fiind Romstrade din Giurgiu), având în vedere că a decis să fuzioneze prin absorbţie alte şapte companii deţinute de Umbrărescu şi soţia sa: Tehnostrade, Com - Axa, Drumuri, Auto Rom, A&R, Sped UMB şi Tehno-Stone. Noua firmă va controla active cu o valoare de un miliard de lei, potrivit proiectului de fuziune.

Romstrade, pe locul 3 la profit

Spedition UMB şi Tehnostrade se află pe primele două locuri în topul celor mai profitabile companii de construcţii din România în 2009, urmate de Romstrade din Giurgiu, companie controlată de omul de afaceri Nelu Iordache, cu un profit brut de 37,8 mil. euro.

Şi Romstrade are contracte de reabilitare de drumuri naţionale, cel mai important fiind modernizarea DN 67C (Bengeşti-Sebeş), denumit Transalpina, cel mai înalt drum din România, ajungând şi la 2.145 de metri. Contractul a fost semnat în 2008, iar lungimea totală a drumului este de 148 km, valoarea lucrărilor ridicându-se la circa 385 mil. euro.

O creştere puternică a profitului brut din 2009 a fost înregistrată şi de Arcada Company din Galaţi, care a ajuns la 15,6 mil. euro, dublu faţă de anul precedent. Arcada Company s-a specializat în ultimii ani în lucrări de reabilitare a căii ferate şi construcţii de poduri. Compania din Galaţi a cumpărat în 2007 pachetul majoritar al Institutului de Studii şi Proiectări Căi Ferate din Bucureşti (ISPCF) şi ulterior şi-a extins activitatea în acest sector. Arcada Company a construit podul feroviar din Băneasa, situat peste DN1 şi a reabilitat un segment din calea ferată Bucureşti-Băneasa-Fundulea.

Cea mai mare scădere a profitului, de 88%, până la 4,6 mil. euro, a fost realizată de firma Tehnologica Radion din Bucureşti, deţinută de omul de afaceri Theodor Berna. Compania a fost în ultimii ani unul dintre principalii constructori din Capitală, câştigând mai multe contracte de reabilitare a străzilor şi a liniilor de tramvai, însă în 2009 businessul s-a redus din cauza diminuării investiţiilor realizate de primăriile din Bucureşti.