Proprietarul magazinelor Billa se gândeşte să aducă şi supermarketurile de cosmetice Bipa

Autor: Mihaela Popescu 20.07.2010

Germanii de la Rewe vor să aducă în România şi supermarketurile de cosmetice Bipa, după ce au ajuns la afaceri de 1,37 mld. euro în comerţul alimentar cu reţelele Selgros, Billa şi Penny Market.



Grupul Rewe, al doilea mare jucător din comerţul local după Metro, a înregistrat în acest an marca Bipa în România, brand cu care deţine primul loc pe segmentul magazinelor de cosmetice în Austria, şi a confirmat interesul pentru o nouă lansare în retailul local.

"Suntem interesaţi de piaţa românească, cât şi de alte ţări din regiunea Europei Centrale şi de Est, pentru extinderea Bipa. Nu vă putem da însă detalii despre o eventuală lansare a reţelei în România, deoarece acestea nu există în prezent", a declarat pentru ZF Corinna Tinkler, un purtător de cuvânt al grupului Rewe.

Cel mai mare business al Bipa se realizează în acest moment în Austria - piaţă pe care reţeaua a raportat în 2009 o cifră de afaceri de 576 mil. euro cu aproape 570 de magazine.

Un magazin Bipa listează circa 8.000 de produse, număr similar articolelor din oferta unui supermarket alimentar, iar majoritatea cosmeticelor sunt poziţionate pe segmentele mediu şi inferior de preţ.

Retailul modern specializat e încă o nişă de piaţă

În România, primele magazine mari de cosmetice au fost deschise de reţelele Ina Center şi Beauty Shop în urmă cu aproximativ 10 ani, iar printre cele mai recente lansări de branduri pe piaţa de profil se numără Douglas, DM Drogerie Markt şi Marionnaud.

În total, pe o piaţă de 22 de milioane de consumatori sunt mai puţin de 100 de magazine operaţionale, ceea ce arată că retailerii de profil au încă o acoperire slabă a pieţei româneşti.

Numărul redus de jucători pe piaţă şi scăderea chiriilor în malluri şi în spaţiile comerciale stradale ar putea explica interesul lanţurilor de magazine de cosmetice pentru extinderea la nivel local într-o perioadă de scădere a consumului.

Retailerul germano-austriac DM Drogerie Markt, care dezvoltă un concept de retail similar celui al Bipa, a ajuns la finele lui 2009 la un număr de 22 de unităţi, după doi ani de la intrarea pe piaţa românească şi afaceri de 7,4 mil. euro cu 159 de angajaţi, potrivit datelor de la Registrul Comerţului. Planurile DM Drogerie Markt pentru următorii trei ani prevăd dezvoltarea unei reţele de 100 de unităţi prin investiţii estimate la circa 45 mil. euro.

Cel mai mare retailer specializat pe vânzarea de cosmetice - Ina International, companie deţinută de grupul german Marionnaud - operează în prezent 53 de magazine sub brandurile Ina, Privilege şi Marionnaud, acesta din urmă fiind lansat pe piaţă în urmă cu mai puţin de un an.

La rândul lor, germanii de la Douglas au deschis primul magazin în luna decembrie din 2007, la Târgu Mureş, iar reţeaua numără în prezent 6 unităţi, dintre care trei sunt amplasate în Capitală.

Reprezentanţii companiei Sephora - al doilea mare jucător vechi de pe piaţă - declarau la începutul lunii mai că nu sunt în discuţii pentru închirierea unor locaţii noi, chiar dacă încă vizează mai multe oraşe pentru extindere, precum Timişoara, Craiova sau Braşov. Aceştia au afirmat că piedicile în dezvoltarea retailului de produse cosmetice sunt declinul consumului şi lipsa proiectelor imobiliare noi pe segmentul comercial.

Reţeaua Sephora numără 20 de magazine şi este deţinută de compania greco-franceză Sephora Marinopoulos. Retailerul activează pe piaţa locală de circa zece ani, în primii şase ani operând cu brandul Beauty Shop.

Şi lanţurile de magazine specializate pe vânzarea de articole sportive au pariat pe extindere pe piaţa locală în ultimii doi ani, în ciuda reducerii puterii de cumpărare a românilor.

Retailerul francez de articole sportive Decathlon, deţinut proprietarii hipermarketurilor Auchan, a avut vânzări de circa 1 mil. euro pe lună în primul său an operaţional pe piaţa locală, potrivit datelor de la Registrul Comerţului. Compania şi-a făcut intrarea în România în aprilie 2009 prin deschiderea unui magazin în Bucureşti, iar acum are semnate mai multe contracte de închiriere pentru locaţii noi.

Singurul său competitor direct la nivel local este Hervis, divizia de retail sportiv a grupului olandez Spar. Acesta a deschis anul trecut două din cele patru magazine planificate, însă a anunţat că va finaliza restul proiectelor în 2010.

Criza a redus afacerile Rewe în România

Grupul german Rewe a avut anul trecut afaceri cumulate de 1,37 miliarde de euro pe piaţa românească, cu cele trei divizii ale sale de comerţ active la nivel local - Selgros Cash & Carry, Billa şi Penny Market, potrivit datelor de la Registrul Comerţului. Afacerile au fost în scădere cu 10% faţă de nivelul raportat pe 2008, singura reţea aflată încă pe creştere într-un an cu scăderi de consum fiind Penny Market.

Profitul raportat de grup pe cele trei divizii s-a redus cu circa 26%, de la 57,3 mil. euro în 2008 ajungând la 42,5 mil. euro anul trecut.

Cel mai mult s-a contractat businessul orientat către clienţii profesionşti (restaurante, revânzători) Selgros Cash & Carry, care a raportat o scădere de 17% în acest interval şi o reducere a numărului de angajaţi în ciuda investiţiei într-un magazin nou în Bucureşti finalizat în 2009. De altfel, la nivelul pieţei locale, magazinele cash & carry au fost cel mai afectat segment din comerţul alimentar modern de contracţia economiei.

Grupul Rewe şi-a majorat însă numărul de angajaţi în România cu 700 de persoane, ajungând la 9.700 de oameni în 2009, pe fondul extinderii reţelelor Billa şi Penny Market prin investiţii estimate la peste 30 mil. euro.