Fraţii Cuc din Arad au ieşit din retail. Primul operator local al SPAR a rămas doar cu venituri din chirii şi franciză
La un an de la intrarea voluntară în insolvenţă, compania SPAR
deţinută de fraţii Ioan şi Floare Cuc din Arad a rămas cu 25-30 din
cei peste 700 de angajaţi pe care îi avea la finele lui 2008, în
urma renunţării la operaţiunile de retail. Acţionarii companiei
au cedat în ultimele luni toate cele 10 magazine SPAR
competitorilor Billa şi Profi şi unor francizaţi care vor opera
unităţile sub acelaşi brand.
Acest lucru ar putea aduce o prăbuşire a afacerilor companiei în
acest an, după ce în 2009 rulajele acesteia s-au redus cu 60% faţă
de valoarea din anul anterior, pe fondul declinului consumului şi
al restructurării operaţiunilor.
"Compania nu mai operează magazine, ci acordă franciza SPAR. Până
acum sunt trei francizaţi, iar o parte din spaţiile în care
funcţionează supermarketurile, precum şi unele echipamente din
interiorul magazinelor sunt în proprietatea SPAR SRL din Arad şi
aduc firmei venituri din chirii", au declarat reprezentanţii
administratorului judiciar al SPAR SRL Arad.
De la intrarea în insolvenţă, compania deţinută de fraţii Cuc a
renunţat astfel la toate cele 20 de magazine pe care le opera, o
parte din spaţii fiind preluate de competitori mai mari precum
Billa, Profi sau de către francizaţi ai acesteia.
Reţeaua Billa, deţinută de grupul german Rewe, a preluat circa 5-7
foste spaţii ale SPAR, în timp ce retailerul Profi a preluat două
astfel de unităţi.
Planul de reorganizare ar putea fi gata în septembrie
"Încă lucrăm la contestaţiile depuse de creditori la tabelul
creanţelor, astfel încât din septembrie am putea vorbi de un plan
de reorganizare a companiei", au menţionat reprezentanţii
administratorului judiciar al SPAR.
Pe lista creditorilor companiei figurau anul trecut circa 400 de
furnizori, bănci şi alţi parteneri de afaceri, cu o valoare
cumulată a creditelor declarate de circa 30 mil. euro, potrivit
datelor comunicate anterior de administrator.
Retailerul, care a deschis primul supermarket SPAR din România în
2006 prin licenţă de operare de la o companie olandeză, a avut anul
trecut o cifră de afaceri de circa 85 mil. lei (20 mil. euro) şi o
pierdere de 28 mil. lei (6,5 mil. euro), cu un număr mediu de 183
de angajaţi, potrivit datelor de la Registrul Comerţului.
La finele lui 2009, compania din Arad opera 10 supermarketuri,
faţă de 21 câte avea în 2008.
Fraţii Cuc au bătut palma cu primul francizat român al SPAR anul
trecut, fiind cedate astfel patru magazine unui investitor local
din Braşov.
Punând pe listă alţi doi francizaţi, compania ar putea avea în
acest an venituri din acordarea de francize mai mari decât în 2009,
însă acestea nu vor putea compensa scăderea afacerilor generată de
renunţarea la operarea celor 10 magazine.
În 2008 - cel mai bun al pentru reţeaua SPAR în România -
businessul din retail al fraţilor Cuc a realizat rulaje de 45 mil.
euro, cu 21 de magazine operaţionale şi peste 700 de angajaţi.
Fraţii Cuc rămân cu distribuţia de bunuri de larg
consum
Lansarea SPAR în România şi extinderea reţelei până la 21 de
unităţi au fost finanţate de businessul din distribuţia FMCG
(bunurilor de larg consum) deţinut de fraţii Cuc încă din 1994 -
compania Astral Impex -, dar şi prin credite bancare.
Anul trecut, distribuitorul a raportat la Registrul Comerţului
afaceri de 516,6 mil. lei (122 mil. euro) şi o pierdere de 22 mil.
lei (5 mil. euro), cu circa 500 de angajaţi.
În acest an însă Astral Impex a rămas fără divizia de ţigarete, în
urma încheierii colaborării cu producătorul Philip Morris.
Ce spune grupul olandez despre închiderea magazinelor din
România
"Criza economică a afectat serios economia României, ceea ce s-a
reflectat în declinul vânzărilor SPAR la nivel local cu peste 50%
în 2009 faţă de anul anterior. La finele lui 2009, reţeaua din
România ajungea la vânzări de 18,4 mil. euro, numărul de magazine
fiind redus la 14 (faţă de 20 de unităţi la începutul anului - n.
red.), dintre care zece magazine operate de SPAR SRL şi restul de
către francizaţi ai acestuia", se arată în raportul financiar al
SPAR International.
SPAR este o reţea de supermarketuri şi hipermarketuri de origine
olandeză, cele mai mari pieţe ale sale fiind Austria, Italia şi
Africa de Sud. Reţeaua a realizat anul trecut vânzări de 28,5
miliarde de euro în 32 de ţări, România fiind a treia ţară din
coada clasamentului celor mai mari pieţe ale sale.