Veniturile UPC au crescut cu 1,3% în trim. II

Autor: Adrian Seceleanu 22.08.2010

UPC, numărul doi pe piaţa locală de servicii TV, a înregistrat venituri de 30,8 mil. euro în al doilea trimestru din acest an, în creştere (în euro) cu 1,32% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit rezultatelor financiare publicate de compania americană Liberty Global (LGI), proprietarul operatorului. În prima jumătate a anului, compania a înregistrat venituri de 62,3 mil. euro, în creştere (în euro) cu 2,3%, faţă de anul precedent.
Deşi UPC este una dintre puţinele companii telecom importante din România care a înregistrat creşteri ale veniturilor pe fondul unei pieţe în declin, raportul financiar al LGI pune accent pe condiţiile dificile de operare de pe piaţa locală, în contextul în care subsidiara sa din România a continuat să piardă abonaţi în al doilea trimestru, pe fondul competiţiei dure pe clienţi cu rivali ca RCS&RDS şi Romtelecom (NextGen).
"În România, competiţia a contribuit la scăderi organice ale numărului de clienţi pe servicii video, internet şi telefonie. Scă­derea numărului de clienţi pe serviciile video este în mare parte determinată de migrarea către com­petitori a unor clienţi ai serviciilor de cablu analogic cărora le expiraseră contractele de servicii", potrivit datelor din raport.
Documentul nu detaliază motivele care au dus, totuşi, la creşterea veniturilor UPC România, însă o parte dintre acestea pot fi deduse din schimbările din structura bazei de clienţi a companiei. Unul dintre motive este creşterea numărului de abonaţi la servicii mai scumpe, precum recorderul digital (DVR) sau televiziunea HD, care au fost lansate după ce compania a investit câteva zeci de milioane de euro în reţea. Un client UPC care cumpără cele mai scumpe pachete video ale UPC, la care adaugă şi DVR-ul şi televiziunea HD aduce operatorului aceleaşi venituri cât patru utilizatori de cablu analogic.
Pentru a putea câştiga mai mulţi clienţi de acest tip, compania a anunţat că grosul investiţiilor de 30 mil. euro din acest an vor fi concentrate pe îmbunătăţirea performan­ţelor reţelei.
Operatorul nu a comunicat care este stadiul investiţiilor, însă, potrivit rapoartelor LGI, în al doilea trimestru din 2010 UPC a mărit puternic numărul de gospodării acoperite de reţeaua de cablu digital. "Oferta de cablu digital a UPC, care include până la 113 posturi TV, este disponibilă pentru aproape 76% dintre gospodăriile acoperite de reţeaua UPC", potrivit sursei citate. La finele primului trimestru, doar 50% dintre gospodăriile acoperite de reţeaua UPC aveau acces la serviciile de cablu digital. Reţeaua UPC acoperă aproximativ două milioane de gospodării. Clienţii serviciilor de cablu analogic pot vizualiza cel mult 56 de posturi TV. În ceea ce priveşte evoluţia afacerilor UPC România în perioada următoare, raportul LGI notează că perspectivele rămân dificile, în contextul în care pe fondul unei competiţii puternice "un număr semnificativ de contracte" pentru serviciile video vor expira până la finele lui iunie 2011. LGI notează şi potenţialele efecte negative ale unei legi promovate de senatorul PD-L Iulian Urban care le oferă clienţilor, în anumite condiţii, posibilitatea de a rupe contractele înainte de perioada minimă agreată fără a plăti penalităţi.
De asemenea, LGI avertizează că majorarea TVA din România ar putea face mai dificilă "menţinerea sau creşterea nivelului veniturilor medii pe utilizator din România".
Cel mai mare jucător de pe piaţa locală TV este RCS&RDS, cu aproximativ 2,7 milioane de clienţi. Numărul trei pe piaţă este Romtelecom.
adrian.seceleanu@zf.ro