Veniturile UPC au crescut cu 1,3% în trim. II
UPC, numărul doi pe piaţa locală de servicii TV, a înregistrat
venituri de 30,8 mil. euro în al doilea trimestru din acest an, în
creştere (în euro) cu 1,32% faţă de aceeaşi perioadă a anului
trecut, potrivit rezultatelor financiare publicate de compania
americană Liberty Global (LGI), proprietarul operatorului. În prima
jumătate a anului, compania a înregistrat venituri de 62,3 mil.
euro, în creştere (în euro) cu 2,3%, faţă de anul precedent.
Deşi UPC este una dintre puţinele companii telecom importante din
România care a înregistrat creşteri ale veniturilor pe fondul unei
pieţe în declin, raportul financiar al LGI pune accent pe
condiţiile dificile de operare de pe piaţa locală, în contextul în
care subsidiara sa din România a continuat să piardă abonaţi în al
doilea trimestru, pe fondul competiţiei dure pe clienţi cu rivali
ca RCS&RDS şi Romtelecom (NextGen).
"În România, competiţia a contribuit la scăderi organice ale
numărului de clienţi pe servicii video, internet şi telefonie.
Scăderea numărului de clienţi pe serviciile video este în mare
parte determinată de migrarea către competitori a unor clienţi ai
serviciilor de cablu analogic cărora le expiraseră contractele de
servicii", potrivit datelor din raport.
Documentul nu detaliază motivele care au dus, totuşi, la creşterea
veniturilor UPC România, însă o parte dintre acestea pot fi deduse
din schimbările din structura bazei de clienţi a companiei. Unul
dintre motive este creşterea numărului de abonaţi la servicii mai
scumpe, precum recorderul digital (DVR) sau televiziunea HD, care
au fost lansate după ce compania a investit câteva zeci de milioane
de euro în reţea. Un client UPC care cumpără cele mai scumpe
pachete video ale UPC, la care adaugă şi DVR-ul şi televiziunea HD
aduce operatorului aceleaşi venituri cât patru utilizatori de cablu
analogic.
Pentru a putea câştiga mai mulţi clienţi de acest tip, compania a
anunţat că grosul investiţiilor de 30 mil. euro din acest an vor fi
concentrate pe îmbunătăţirea performanţelor reţelei.
Operatorul nu a comunicat care este stadiul investiţiilor, însă,
potrivit rapoartelor LGI, în al doilea trimestru din 2010 UPC a
mărit puternic numărul de gospodării acoperite de reţeaua de cablu
digital. "Oferta de cablu digital a UPC, care include până la 113
posturi TV, este disponibilă pentru aproape 76% dintre gospodăriile
acoperite de reţeaua UPC", potrivit sursei citate. La finele
primului trimestru, doar 50% dintre gospodăriile acoperite de
reţeaua UPC aveau acces la serviciile de cablu digital. Reţeaua UPC
acoperă aproximativ două milioane de gospodării. Clienţii
serviciilor de cablu analogic pot vizualiza cel mult 56 de posturi
TV. În ceea ce priveşte evoluţia afacerilor UPC România în perioada
următoare, raportul LGI notează că perspectivele rămân dificile, în
contextul în care pe fondul unei competiţii puternice "un număr
semnificativ de contracte" pentru serviciile video vor expira până
la finele lui iunie 2011. LGI notează şi potenţialele efecte
negative ale unei legi promovate de senatorul PD-L Iulian Urban
care le oferă clienţilor, în anumite condiţii, posibilitatea de a
rupe contractele înainte de perioada minimă agreată fără a plăti
penalităţi.
De asemenea, LGI avertizează că majorarea TVA din România ar putea
face mai dificilă "menţinerea sau creşterea nivelului veniturilor
medii pe utilizator din România".
Cel mai mare jucător de pe piaţa locală TV este RCS&RDS, cu
aproximativ 2,7 milioane de clienţi. Numărul trei pe piaţă este
Romtelecom.
adrian.seceleanu@zf.ro