Părinţii scot din buzunare peste 100 de euro pentru prima zi de şcoală a copilului

Autor: Mihaela Popescu 30.08.2010

După vânzările modeste din sezonul de vară, marile reţele de magazine se pregătesc pentru un vârf de vânzări pe segmentul nealimentar în septembrie, când revin la şcoală sau la liceu aproximativ 2,5 milioane de elevi, potrivit datelor furnizate de Ministerul Educaţiei.

Coşul mediu de cumpărături pentru începutul şcolii, care include 16 categorii de rechizite şi un ghiozdan, costă 400-500 de lei (în jur de 100 de euro) în supermarket, conform estimărilor reţelei Billa - cel mai mare operator de profil de pe piaţă - astfel încât vânzările de sezon în retail pot fi estimate la 235-265 mil. euro.

La această sumă s-ar putea adăuga cheltuieli cu înnoirea garderobei, ţinând cont că de obicei părinţii le cumpără copiilor uniforme, treninguri şi pantofi noi la începutul fiecărui an şcolar. Cele trei produse costă în hipermarket 120-130 de lei, potrivit cataloagelor de pe site-urile reţelelor de profil. Astfel, familiile cu doi copii ar putea da un salariu întreg în septembrie pe cumpărăturile de început de an şcolar: valoarea estimativă a coşului de rechizite şi haine pentru doi elevi este de 250-300 de euro, în condiţiile în care salariul mediu net la nivelul ţării este de circa 340 de euro.

"Anul acesta începutul de an şcolar implică un efort financiar mai mare decât în 2009 pentru că mi-a fost redus salariul în urmă cu câteva luni. Astfel, voi încerca să mă încadrez într-o sumă mai mică decât cea de anul trecut şi să scot anumite produse de pe lista de cumpărături. Acum pot da maxim 300 de lei pentru rechizitele şi hainele copilului", spune Cristina, mama unei eleve care începe în septembrie al 4-lea an de şcoală.

"Pe lângă acestea, ar mai putea fi nevoie de câteva zeci de lei pentru manuale, în cazul în care nu le vom primi pe toate de la şcoală", mai spune ea.

Diverta vrea un plus de peste 10%

Unii retaileri pariază însă pe creşteri de vânzări la raionul de rechizite în septembrie, comparativ cu aceeaşi lună din 2009.

"Vârful de vânzări va fi la finele acestei săptămâni şi la începutul celei viitoare, iar noi ne aşteptăm să realizăm o creştere a vânzărilor de peste 10% faţă de aceeaşi perioadă din 2009. Am investit mult în promovarea ofertelor pentru începutul şcolii şi ne-am adaptat preţurile la bugetele actuale ale familiilor prin reducerea acestora cu 10-15%", a afirmat Flaviu Pastor, directorul de marketing & PR al reţelei de magazine Diverta, aflată în insolvenţă. Cea mai ieftină ofertă a retailerului deţinut de RTC Group este un ghiozdan cu 11 rechizite de bază cu un preţ la raft de circa 40 de lei.

Hipermarketurile au distribuit deja la uşa clienţilor cataloage speciale cu rechizite, care au în medie 40-50 de pagini în care sunt prezentate circa 500 de produse. Reprezentanţii lanţurilor de magazine de profil nu au comunicat însă estimări de vânzări pentru luna septembrie.

O familie din România cheltuieşte aproape 40% din venituri pe bunuri de larg consum, precum alimente, haine sau produse pentru curăţenia locuinţelor, potrivit unor studii de piaţă.

Consumul populaţiei a scăzut şi în acest an, după un recul de 10% în 2009 faţă de 2008, iar cele mai afectate sectoare din comerţ au fost cel auto, electro-retailul şi retailul de bricolaj.

Comerţul cu bunuri de larg consum a avut un declin de 8% în valoare în primele patru luni faţă de aceeaşi perioadă din 2009, potrivit companiei de cercetare a pieţei MEMRB. La început de an chiar şi retailul modern, care de obicei creşte luând din cota de piaţă a micilor comercianţi de cartier, a fost pe un trend descendent: vânzările pe metru pătrat în lanţurile de magazine mari s-au redus cu 7,6% în lei în intervalul menţionat.

Reţelele de magazine alimentare se aşteaptă ca majorarea TVA de la 19% la 24% în luna iulie să amplifice scăderea pieţei în al doilea semestru din an, comparativ cu primele şase luni.