Rolul urgenţei într-o lume care se modifică permanent
Profesorul John Paul Kotter, de la Harvard Business School, cu cartea căruia a fost inaugurată, la începutul acestui an, Colecţia de leadership ("Forţa schimbării. Cum diferă leadership-ul de management"), revine în atenţia editorilor Publica cu un nou volum*, recent nu numai prin apariţie (a fost publicat în engleză în toamna lui 2008), cât şi prin temă: criza actuală se declanşase în Statele Unite şi celebrul economist o avea, inevitabil, în vedere. John Kotter îşi începe pledoaria bazată pe experienţă şi cu extrem de multe sfaturi pentru cei implicaţi într-o afacere economică printr-o afirmaţie de bun simţ dar la care, de obicei, puţini se gândesc în mod serios, chiar dacă în confruntările cotidiene au intuit ce spune acum profesorul: "Atunci când provocarea legată de urgenţă nu este bine gestionată, chiar şi oamenii foarte capabili sau organizaţiile care nu duc lipsă de resurse pot suferi serios. Atunci când este bine gestionată, chiar şi cei care au în faţă obstacole formidabile pot produce rezultatele pe care ni le dorim cu toţii pentru propriile cariere, angajaţi, naţiuni."
Ce este, de fapt, "urgenţa"? Conform dicţionarului, scrie
Kotter, urgenţă înseamnă ceva "care necesită soluţionare imediată".
Adică o acţiune acum. Cei care au un autentic simţ al urgenţei
descoperă o oportunitate sau o problemă semnificativă pentru
organizaţia lor; simţul autentic al urgenţei este o forţă pozitivă;
urgenţa autentică nu produce niveluri periculoase de stres şi este
inestimabilă pentru o lume care nu stă pe loc. Concluzia firească
este "crearea simţului urgenţei - iar acesta este primul pas
dintr-o serie de acţiuni necesare pentru a avea succes într-o lume
în schimbare." Prin urmare, raţionamentul economistului susţine, de
la început, că succesul (pe care îl dorim cu toţii), într-o lume
care se modifică permanent cum este a noastră (în schimbare), nu se
obţine decât dacă suntem capabili să creăm simţul urgenţei. Nu este
simplu şi nu oricine o poate face. Să detaliem.
În primul rând, "totul începe cu urgenţa. La începutul oricărui
efort de a face schimbări, indiferent de mărimea acestora, dacă
simţul urgenţei nu este îndeajuns de puternic, iar mulţumirea de
sine nu este îndeajuns de scăzută, orice devine mult mai dificil."
John Kotter apelează constant la exemple care ţin de memoria
fiecărui individ, pentru că fiecare a trecut prin situaţii mai mult
sau mai puţin asemănătoare, în care a vrut să schimbe ceva, a ştiut
ori nu cum să facă, a acţionat sau nu într-un anume fel şi,
analizând retrospectiv, îşi poate da seama unde a fost punctul
nevralgic, indiferent cum a fost rezultatul. Kotter vorbeşte despre
mulţumirea de sine, pentru că ea este "mult mai comună decât ne-am
gândi şi foarte adesea nu poate fi observată de oamenii implicaţi."
Apoi, "simţul autentic al urgenţei devine extraordinar de
important." Kotter apelează din nou la rezultatele studiilor sale a
căror concluzie este: "urgenţa autentică este un bun esenţial care
trebuie creat şi recreat." Urmează exemple, indicaţii, sugestii de
acţiune, pas cu pas. Nu le amintesc, ar însemna să transcriu mare
parte din carte. Important mai este că "problema urgenţei nu se
limitează la o anume organizaţie sau grup" şi că "opusul urgenţei
nu este numai mulţumirea de sine. Mai există şi un simţ fals sau
greşit direcţionat al urgenţei, la fel de răspândit astăzi, ca
mulţumirea de sine, şi chiar mai perfid. Cu un fals simţ al
urgenţei, o organizaţie acţionează energic, dar acţiunile sale sunt
dominate de anxietate, furie şi frustarare, fără hotărârea de a
câştiga şi de a câştiga în cel mai scurt timp posibil. Cu un fals
simţ al urgenţei, acţiunile produc o stare de frenezie." Unul
dintre criticii lui John Kotter scria, foarte plastic, că cele două
feluri de urgenţă despre care vorbeşte Kotter "sunt precum
colesterolul, una bună, cealaltă, rea." "Faptul că încurcăm falsa
urgenţă cu cea reală este o problemă uriaşă în zilele noastre."
Falsa urgenţă demoralizează şi ţine oamenii în loc. Dar John Kotter
susţine că poţi recunoaşte falsa urgenţă (cum spuneam: activitatea
frenetică; epuizarea, deşi nu se lucrează 14 ore pe zi;
dificultatea de a ţine o întalnire etc etc) şi mulţumirea de sine
şi le poţi transforma într-un autentic simţ al urgenţei. Există o
strategie, pe care economistul o dezvoltă - altă serie de sugestii
şi paşi de urmat. "Pentru schimbarea continuă, crearea şi
susţinerea unui nivel suficient al simţului urgenţei sunt o
necesitate."
Fireşte, pot aparea eşecuri, care au un rol de prevenire. Dar
"simţul autentic al urgenţei este o forţă pozitivă şi bine
orientată. De asemenea, pentru a capitaliza oportunităţile este
nevoie de câteva aptitudini şi resurse, de o echipă responsabilă,
de viziuni şi strategii, de comunicare şi autoritate şi de fixarea
schimbării. Mai mult, pentru dezvoltarea urgenţei autentice există
o strategie şi mai multe tactici - şi acestea sunt detaliate. În
cele din urmă, "compania care poate menţine în timp un simţ al
urgenţei puternic poate deveni o maşină performantă, ale cărei
rezultate merg de la bune, la minunate şi dincolo."
Când ne apropiem de finalul demonstraţiei, lucrurile par atât de
simple, încât nu ne putem reţine un zambet. Parcă de când lumea
ştiam ce am aflat! Dar nu e deloc adevărat, ne-am aflat în faţa
unor adevăruri atât de evidente că nu le remarcasem! John Kotter
ţine să sublinieze, să insiste chiar: "Nu cred că în zilele noastre
există culturi organizaţionale care să reflecte un autentic simţ al
urgenţei. Dar această situaţie se va schimba. Unii oameni vor
descoperi că o cultură a urgenţei reprezintă un bun important
pentru a putea prospera şi a menţine această stare într-o lume
turbulentă şi în schimbare rapidă. Prin timp, efort şi poate un pic
de noroc vor crea această cultură. Şi aşa mulţi oameni vor avea de
câştigat."
Abia acum putem trage o concluzie, cu convingerea că nu este
singura, dar este cea mai importantă. De ce această focusare pe
urgenţă? Pentru că, fără ea, orice efort de schimbare este
condamnat. Fără acest ghid concis şi autoritar e aproape imposibilă
o transformare cu succes a unei companii. În orice caz, e
imposibilă în scurt timp. Avem nevoie de "urgenţă" în desfăşurarea
acţiunii, ea e utilă atât managerilor, cât şi organizaţiilor.
"Atenţia, mişcarea şi leadershipul, acum - manifestate de mai mulţi
oameni, nu doar de câţiva - sunt semnele urgenţei autentice"
încheie John Kotter. Aproape un ghid de acţiune în vremuri de
criză.
*) John Kotter - "Simtul urgentei". Editura Publica. Traducere din engleza de Adriana Constantinescu. Cuvânt înainte de Stelian Turlea. Textul de mai sus este aceasta prefata.