Boromir rămâne cu trei companii pentru a reduce costurile. „Vom renunţa şi la active neprofitabile“

Autor: Diana Tudor Stoica 02.09.2010

Grupul Boromir din Râmnicu Vâlcea, liderul pieţei locale de panificaţie, va rămâne cu trei companii din opt ca urmare a deciziei recente a acţionarilor de a realiza mai multe fuziuni până la finalul acestui an. Companiile care vor forma noul grup începând cu anul viitor vor fi Boromir Prod Buzău, Boromir Ind Râmnicu Vâlcea şi Moara Cibin din Sibiu.



"Ne gândim să facem aceste fuziuni de mai mult timp, dar decizia am luat-o abia în această vară. Unele firme din grup au profiluri de activitate similare şi nu are rost să ţinem două evidenţe contabile. Fuziunea este un proces normal al consolidării şi optimizării afacerii şi o modalitate de a reduce costurile de administrare. Acesta a fost motivul pentru care am adoptat această strategie", a declarat Constantin Boromiz, acţionarul grupului Boromir.

El a adăugat că fiecare dintre cele trei companii care va rămâne în urma finalizării procesului de fuziune va avea patru divizii, respectiv o divizie de morărit, una de panificaţie proaspătă, una de produse cu termen lung de valabilitate (cozonaci, croissante etc.) şi o divizie de magazine specializate.

"Sperăm că procesul de fuziune se va încheia în aproximativ 90 de zile. Am apelat la o firmă de specialitate pentru realizarea acestui proces", a mai spus Boromiz. El nu a dorit să dezvăluie însă numele companiei care va intermedia restrângerea grupului Boromir.

Aceasta nu este prima dată când acţionarii Boromir anunţă intenţia de a fuziona mai multe companii din cadrul grupului. După ce în 2005, Constantin Boromiz declara că după investiţiile realizate în dezvoltarea grupului atât organic, cât şi prin achiziţii va urma o perioadă de consolidare, în 2007 acţionarii Boromir au discutat în cadrul Adunării Generale a Acţionarilor mai multe propruneri de fuziune ale companiilor din grup.

În ultimii ani însă, singurele companii care au fuzionat în cadrul grupului Boromir au fost Moara Cibin cu Comcereal Sibiu în 2009, în timp de Boromir Oil - companie sub care funcţionau trei benzinării - a fost asimilată în cadrul grupului în urmă cu mai mulţi ani.

"Sunt multe mişcări în piaţă de genul acesta, care vizează optimizarea costurilor, deoarece proprietarii de companii nu îşi mai permit costurile pe care le aveau înainte de criză. Fuzionarea companiilor este o condiţie necesară, dar nu suficientă pentru vânzarea unei companii", a explicat Doru Lionăchescu, managing partner al casei de investiţii Capital Partners.

În prezent, grupul de panificaţie şi morărit din Râmnicu Vâlcea este format din companiile Boromir Ind (Râmnicu Vâlcea - fabricarea produselor de morărit), Boromir Pan (Buzău - Fabricarea pâinii, fabricarea prăjiturilor şi a produselor proaspete de patiserie), Boromir Prod (Buzău - fabricarea produselor de morărit), Eurostar Invest (Buzău - consultanţă pentru afaceri şi management), Amylon (Sibiu - fabricarea amidonului şi a produselor din amidon), Cerealcom Şeica Mare (Sibiu - comerţ cu ridicata al cerealelor, seminţelor, furajelor şi tutunului neprelucrat), Panmed (Sibiu - fabricarea pâinii, fabricarea prăjiturilor şi a produselor proaspete de patiserie) şi Moara Cibin (Sibiu - fabricarea produselor de morărit).

Până la finalul acestui an, Boromir Prod va absorbi Boromir Pan şi Eurostar Invest, toate cu actvităţi în judeţul Buzău, iar Moara Cibin va fuziona cu alte patru companii ale grupului din Sibiu, Amylon, Cerealcom şi Panmed.

Cu toate că numărul companiilor va fi redus, Boromiz susţine că nu intenţionează să facă disponibilizări în următoarele luni, ci din contră să facă noi angajări. "Vrem să angajăm circa 50 de persoane în producţie până la finalul anului. Contractele vor fi însă pe perioadă determinată, de până într-un an".

O altă decizie luată anul acesta pentru reducerea costurilor şi creşterea veniturilor a fost de a vinde la începutul acestui an un spaţiu comercial în judeţul Buzău, tranzacţie în urma căreia a încasat 1,8 milioane de euro.

"Spaţiul constituia un activ excedentar care implica costuri pentru societatea noastră fără a fi util businessuului nostru. Anul acesta nu vrem să mai vindem alte active, dar este posibil ca anul viitor să mai renunţăm la alte active neprofitabile", a afirmat Constantin Boromiz.

Toate aceste decizii de eficientizare a afacerilor la nivel de grup au fost luate de acţionarii companiei cu scopul de a înregistra la finalul acestui an o creştere de 14% în lei a cifrei de afaceri a grupului, după ce veniturile companiei s-au diminuat seminificativ anul trecut.

"În 2009 am avut o politică mai relaxată pentru a nu avea probleme cu încasările şi am înregistrat o scădere de peste 18% în lei a afacerilor la nivel de grup. Acum vrem să recâştigăm ceea ce am pierdut în 2009 şi ne-am propus pentru finalul acestui an o creştere de 14% a cifrei de afaceri. De aceea, am crescut volumele prin intermediul promoţiilor derulate şi al lansărilor de noi produse", a explicat acţionarul Boromir.

El a adăugat că cea mai grea perioadă a acestui an a fost înregistrată în lunile mai şi iunie, imediat după Paşte, când consumatorii au redus cumpărăturile, însă susţine că cererea a revenit la normal în ultimele două luni. "Principala problemă este acum faptul că piaţa este foarte imprevizibilă, iar consumul este sub presiune", a afirmat reprezentantul producătorului de panificaţie din Râmnicu Vâlcea.