Şeful Porsche se aşteaptă ca preţul maşinilor să scadă

Autor: Bogdan Alecu 05.09.2010

Pe fondul scăderii vânzărilor şi al datoriilor către bănci, în perioada următoare vor exista în piaţa auto tot mai multe tranzacţii cu dealeri auto, este de părere Brent Valmar, vicepreşedintele Asociaţiei Producă­torilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) care deţine şi funcţia de director general al Porsche România.
Porsche este cel mai mare im­portator de pe piaţa locală care a ajuns să ruleze numai 382 mil. euro în condiţiile în care în intrevalul 2007-2008 afacerile erau de aproximativ 1 mld. euro, potrivit datelor Ministerului de Finanţe.
"A fost şi va fi în continuare greu. Dealerii se vor mai închide în conti­nuare, iar alţii vor fi cumpăraţi şi înghiţiţi de concurenţă. Preţul mediu pe maşină vândută va fi tot mai mic, mai ales că mulţi dintre producători au lansat mo­dele mai mici şi mai economice", a declarat Brent Valmar într-un interviu acordat BUSINESS Magazin.
Chiar şi pe acest fond, şeful Porsche a subliniat că nu estimează o continuare a declinului şi în 2011, cu toate că "în niciun caz nu ne vom apropia prea curând de anul 2007".

Din ce în ce mai mulţi dealeri scoşi la vânzare

Anul acesta s-a înregistrat primul exit din piaţa auto locală, prin care IPSO şi-a vândut cei doi dealeri Dacia-Renault din Otopeni şi Ploieşti, acestea fiind achiziţionate de către grupul israelian New Kopel şi dealerul Renault-Nissan Serus. În plus, în piaţă există, potrivit companiilor, mai mulţi dealeri care vor să-şi vândă businessul, însă nu există clienţi pentru aceştia.
În ceea ce priveşte businessul Porsche România "accentul cade pe lichiditate şi pe cota de piaţă", potrivit şefului companiei, care a subliniat că lupta pentru cotă a devenit dramatică în ultimii doi ani pe fondul stocurilor mari de maşini de la dealeri.
În afara declinului vânzărilor de maşini de peste 70% în ultimii doi ani, piaţa auto se confruntă cu o altă problemă - regionalizarea vânzărilor şi concentrarea lor în Capitală, oraşele din provincie fiind astfel mai afectate de criză decât Bucureştiul.
"Cu 100.000 - 115.000 de maşini câte vor fi vândute în acest an ne întoarcem în 2003, numai că acum sunt mărci care ajung să înregistreze chiar şi 60% din vânzări în Bucureşti, iar ponederea este în creştere", a subliniat Valmar.
Potrivit statisticilor APIA, la nivelul primelor şapte luni ale acestui an Capitala reprezenta 40% din vânzările de autoturisme, faţă de 42% în aceeaşi perioadă a anului trecut.

Clienţii migrează către service-urile independente

Pe lângă scăderea volumelor şi creşterea discounturilor, atât mărcile de volum, cât şi cele premium se confruntă cu o migrare a clienţilor dinspre servi­ce-urile oficiale către cele independente, considerate a fi mai ieftine.
"Tranziţia" se realizează în spe­cial de cei cărora maşina le-a ieşit din perioada de garanţie, iar mai nou de clienţi îndrumaţi către astfel de service-uri de societăţile de asigurări.
"Este doar aparent mai ieftin deoarece în cazul multor service-uri care nu sunt autorizate de producător nu există transparenţă în privinţa prove­nienţei pieselor de schimb, iar o piesă se calitate slabă înseamnă o daună şi mai mare ulterior, deoarece întreg meca­nismul funcţionează sub parametrii optimi", a subliniat Val­mar.
În plus, şeful Porsche subliniază faptul că termenul mediu în care un service încasează banii de la asi­gurător a ajuns la 60 de zile, dublu faţă de perioada din contract.
"Semnalul de alarmă" al vicepre­şedintelui APIA vine în contextul în care anul trecut peste 10% din dealerii de pe piaţa locală au intrat în faliment, iar numărul acestora ar putea creşte în condiţiile în care mulţi au realizat investiţii în intervalul 2007-2008 atunci când vânzările de maşini erau de trei ori mai mari decât acum.