Şeful Porsche se aşteaptă ca preţul maşinilor să scadă
Pe fondul scăderii vânzărilor şi al datoriilor către bănci, în
perioada următoare vor exista în piaţa auto tot mai multe
tranzacţii cu dealeri auto, este de părere Brent Valmar,
vicepreşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de
Automobile (APIA) care deţine şi funcţia de director general al
Porsche România.
Porsche este cel mai mare importator de pe piaţa locală care a
ajuns să ruleze numai 382 mil. euro în condiţiile în care în
intrevalul 2007-2008 afacerile erau de aproximativ 1 mld. euro,
potrivit datelor Ministerului de Finanţe.
"A fost şi va fi în continuare greu. Dealerii se vor mai închide în
continuare, iar alţii vor fi cumpăraţi şi înghiţiţi de concurenţă.
Preţul mediu pe maşină vândută va fi tot mai mic, mai ales că mulţi
dintre producători au lansat modele mai mici şi mai economice", a
declarat Brent Valmar într-un interviu acordat BUSINESS
Magazin.
Chiar şi pe acest fond, şeful Porsche a subliniat că nu estimează o
continuare a declinului şi în 2011, cu toate că "în niciun caz nu
ne vom apropia prea curând de anul 2007".
Din ce în ce mai mulţi dealeri scoşi la
vânzare
Anul acesta s-a înregistrat primul exit din piaţa auto locală, prin
care IPSO şi-a vândut cei doi dealeri Dacia-Renault din Otopeni şi
Ploieşti, acestea fiind achiziţionate de către grupul israelian New
Kopel şi dealerul Renault-Nissan Serus. În plus, în piaţă există,
potrivit companiilor, mai mulţi dealeri care vor să-şi vândă
businessul, însă nu există clienţi pentru aceştia.
În ceea ce priveşte businessul Porsche România "accentul cade pe
lichiditate şi pe cota de piaţă", potrivit şefului companiei, care
a subliniat că lupta pentru cotă a devenit dramatică în ultimii doi
ani pe fondul stocurilor mari de maşini de la dealeri.
În afara declinului vânzărilor de maşini de peste 70% în ultimii
doi ani, piaţa auto se confruntă cu o altă problemă -
regionalizarea vânzărilor şi concentrarea lor în Capitală, oraşele
din provincie fiind astfel mai afectate de criză decât
Bucureştiul.
"Cu 100.000 - 115.000 de maşini câte vor fi vândute în acest an ne
întoarcem în 2003, numai că acum sunt mărci care ajung să
înregistreze chiar şi 60% din vânzări în Bucureşti, iar ponederea
este în creştere", a subliniat Valmar.
Potrivit statisticilor APIA, la nivelul primelor şapte luni ale
acestui an Capitala reprezenta 40% din vânzările de autoturisme,
faţă de 42% în aceeaşi perioadă a anului trecut.
Clienţii migrează către service-urile
independente
Pe lângă scăderea volumelor şi creşterea discounturilor, atât
mărcile de volum, cât şi cele premium se confruntă cu o migrare a
clienţilor dinspre service-urile oficiale către cele independente,
considerate a fi mai ieftine.
"Tranziţia" se realizează în special de cei cărora maşina le-a
ieşit din perioada de garanţie, iar mai nou de clienţi îndrumaţi
către astfel de service-uri de societăţile de asigurări.
"Este doar aparent mai ieftin deoarece în cazul multor service-uri
care nu sunt autorizate de producător nu există transparenţă în
privinţa provenienţei pieselor de schimb, iar o piesă se calitate
slabă înseamnă o daună şi mai mare ulterior, deoarece întreg
mecanismul funcţionează sub parametrii optimi", a subliniat
Valmar.
În plus, şeful Porsche subliniază faptul că termenul mediu în care
un service încasează banii de la asigurător a ajuns la 60 de zile,
dublu faţă de perioada din contract.
"Semnalul de alarmă" al vicepreşedintelui APIA vine în contextul
în care anul trecut peste 10% din dealerii de pe piaţa locală au
intrat în faliment, iar numărul acestora ar putea creşte în
condiţiile în care mulţi au realizat investiţii în intervalul
2007-2008 atunci când vânzările de maşini erau de trei ori mai mari
decât acum.