Ţiriac Jr.: România are de recuperat încă 20 de ani pentru a ajunge la nivelul economiilor europene
Ion Alexandru Ţiriac pariază în continuare pe piaţa locală, în condiţiile în care spune că România reprezintă o piaţă de 20 milioane de locuitori, care se află în prezent cu aproape 20 de ani în urma ţărilor europene.
Fiul miliardarului Ion Ţiriac şi reprezentantul acţionarului
în consiliile de administraţie ale Ţiriac Holdings, Unicredit
Ţiriac Bank, Allianz Asigurări şi Metro Cash & Carry a decis să
schimbe strategia pentru proiectul imobiliar exclusivist Stejarii
din nordul Capitalei şi să scoată apartamentele spre închiriere, o
piaţă atacată recent şi de alţi dezvoltatori imobiliari. Din
proiectul de 280 de apartamente s-au vândut până în prezent în
jur de 20 de locuinţe.
Inspirat de politica dezvoltatorilor imobiliari din Monte Carlo,
familii care construiesc case, dar pe care le păstrează în
proprietate mai multe generaţii, Ion Alexandru Ţiriac, 33 de ani, a
decis că o parte din proiectul exclusivist Stejarii să fie
destinat închirierii, aproximativ 260 de apartamente.
Modelul Monte Carlo
"Noi avem la Monte Carlo un apartament închiriat de
30 de ani. Am dori foarte mult să-l cumpărăm, dar proprietarul nu
doreşte să vândă", spune fiul fostului mare tenismen român, care
şi-a dezvoltat afacerile din România începând din 1990 şi care a
adus pe piaţa locală nume precum Mercedes-Benz, Ford sau Metro
Cash & Carry.
Ţiriac Jr. este convins că acest concept de business poate prinde
şi în România şi spune că 1.000 de oameni vor sta în complexul
rezidenţial până în 2014, când se va finaliza şi partea a doua a
proiectului, şi va fi gata şi un club pentru cei care locuiesc
acolo.
"La Monte Carlo, toate apartamentele de la mare şi cele premium
sunt deţinute de o singură familie, care le-a construit acum 60 de
ani. Se vând doar apartamente fără privelişte bună, cele
poziţionate slab, iar cele bune nu se vând, ci se
închiriază."
Preţul de închiriere pentru un apartament de două camere de 140
mp, cel mai mic din cadrul complexului din nordul Capitalei va fi
de 13,8 euro/mp, faţă de o medie de până în 10 euro/mp în alte
proiecte noi în care proprietarii închiriază locuinţe în
Capitală. Astfel, chiria minimă lunară s-ar situa în jurul a
2.000 de euro, dar Ion Alexandru Ţiriac spune că nu va semna
niciun contract pe o perioadă mai mică de un an, iar principalii
chiriaşi ar putea fi executivii de top sau personalul
ambasadelor.
Păstrarea Stejarii în portofoliul Ţiriac Holdings reprezintă
continuarea strategiei adoptate atât în ceea ce priveşte banca
UniCredit Ţiriac, şi compania de asigurări Allianz-Ţiriac în care
omul de afaceri a rămas acţionar şi după ce a vândut pachetul
majoritar de acţiuni.
"Discounturi nu am făcut la vânzarea de apartamente, iar preţul de
vânzare era oricum apropiat de cel de construcţie. Planul iniţial
era să stopăm vânzările pentru moment şi să le reluăm din 2012,
dar acum ne-am decis să păstrăm în portofoliu Stejarii."
România are de recuperat încă 20 de ani pentru a ajunge la nivelul
economiilor europene, iar pe fondul acestui decalaj Ţiriac vede în
continuare un potenţial ridicat, atât pe piaţa auto, care o vede la
un potenţial maxim de 700.000 - 1 milion de maşini vândute anual,
adică de aproape zece ori mai mult decât nivelul de anul
acesta.
Ce va fi în loc de Metro Otopeni
Planurile viitoare de extindere includ deschiderea unui nou centru
auto la Piteşti, pentru mărcile Ford, Mitsubishi, Hyundai şi
Mercedes-Benz, care ar deveni astfel cea de-a treia inaugurare a
unui centru auto din acest an, după Cluj şi Bucureşti.
"Avem 200 de hectare în total în România. Terenurile nu le-am
achiziţionat pentru a face speculă imobiliară, ci pentru viitoare
extinderi", a spus Alexandru Ţiriac.
Următorul proiect al lui Ion Alexandru Ţiriac vizează un teren de
90 de hectare, unde va fi construit atât un complex rezidenţial,
cât şi o sală polivalentă pentru spectacole.
"În apropierea fostului Metro Otopeni dorim să investim într-un
centru comercial care va include şi blocuri de locuinţe, şi o sală
polivalentă. Acolo discutăm de o investiţie de peste 1 miliard de
euro, pe care o vom realiza împreună cu un partener care a mai
realizat astfel de proiecte", a spus Ţiriac.
În 2011, când cei de la Fondul Monetar Internaţional estimează o
revenire pe un curs ascendent al economiei româneşti, Ion Alexandru
Ţiriac doreşte să construiască o clădire de birouri în apropierea
Pieţei Victoriei.
În ceea ce priveşte Ţiriac Holdings, reprezentantul acţionarului a
subliniat că şi în 2010 compania va "fi pe plus", cu toate că
profitul va fi unul scăzut determinat de criza economică, ce a
lovit unde compania are expunerile cele mai mari, în auto şi
imobiliare.
Participaţiile minoritare
După exitul de anul trecut din afacerea Mercedes-Benz România, când
Ion Ţiriac a vândut pachetul de 49% din acţiuni către Daimler AG,
anul acesta omul de afaceri avea pe masă o ofertă pentru pachetul
de 15% deţinut la Metro Cash & Carry din partea grupului
german. "Nu avem în plan ieşirea din afacerea Metro. Faptul că avem
posibilitatea să vindem participaţia minoritară nu înseamnă că şi
intenţionăm acest lucru", a spus Ţiriac.
Acelaşi răspuns a fost dat şi la întrebările legate de un posibil
exit sau de diminuare a participaţiei la Allianz-Ţiriac Asigurări
sau Unicredit Ţiriac Bank, unde Ion Ţiriac deţine 45% din
acţiuni.
Următoarea tranzacţie pe care o are în plan Ion Alexandru Ţiriac
vizează compania de leasing din cadrul grupului, pentru care se
doreşte implementarea aceleiaşi strategii ca în cazul societăţii de
asigurări şi a băncii. "La un moment dat ne vom alege un partener
pentru Ţiriac Leasing. Am ajuns la o mărime care necesită un
partener, iar acest lucru va implica probabil o tranzacţie deoarece
cine vine doreşte să deţină pachetul majoritar", a spus Ţiriac.