„Cu mărci precum Zara sau H&M sau cu discounteri ai şanse mai mari ca omul să intre în magazine“

Autor: Cristina Stoian 13.09.2010

Graham Kilbane, directorul general al companiei cipriote de dezvoltare imobiliară Omilos, a demarat construcţiile pentru mallul Era Shopping Park din Oradea şi se pregăteşte să înceapă proiectul mallului din Iaşi, pentru ambele având deja asigurat un grad de ocupare de circa 50%.



"O parte din mallul din Oradea va fi inaugurat la sfârşitul acestui an, iar centrul comercial din Iaşi va fi gata la sfârşitul lui 2011. Vrem să atragem retaileri importanţi de fashion, cum sunt Zara sau H&M, jucători care cu siguranţă în 2-3 ani se vor extinde cu mai multe magazine în provincie. Scenariul ideal ar fi ca până în 2013 să stabilizăm businessul în ceea ce priveşte gradul de ocupare. Acela va fi momentul ideal să vindem pentru că atunci şi interesul investitorilor va fi mai mare, cu siguranţă", a declarat pentru ZF Graham Kilbane, care nu dă detalii despre numele viitorilor chiriaşi.

Până atunci ciprioţii fac calcule pentru a eficientiza activitatea, pentru a reduce costurile cu construcţiile, dar mai ales pentru a găsi cel mai bun mix de chiriaşi pentru cele două parcuri de retail pe care le deţin, "într-o perioadă în care contractele se semnează mai greu, iar dezvoltatorul trebuie să aibă o abordare pragmatică din cauza perioadei financiare dificile".

"Un mix bun înseamnă ancore puternice de fashion. Trebuie să ai o ofertă de branduri care se adresează venituriilor medii spre mici, deoarece salariile sunt încă mici comparativ cu alte pieţe europene. Cu mărci precum Zara sau H&M sau cu discounteri există o posibilitate mult mai mare ca omul să fie tentat să intre în fiecare din aceste magazine şi să lase aici 100 de lei. Cu cât îi dai clientului posibilitatea să aleagă, cu atât ai mai multe şanse ca omul să cheltuiască banii în centrul tau comercial", spune directorul general al Omilos.

În aşteptarea Decathlon la Iaşi

În prezent, ERA Iaşi, unul dintre cele mai mari parcuri comeciale din afara Bucureştiului, are o galerie comercială al cărei grad de ocupare este de circa 97% şi a atras jucători precum Carrefour, Praktiker, Mobexpert şi Altex. Pentru finalul anului, retailerul Decathlon, care a cumpărat un tren de 2,2 hectare în interiorul parcului deţinut de Omilos, va deschide un magazin de circa 3.000 de metri pătraţi.

"Impactul va fi puternic pentru că vom reuşi prin intermediul Decathlon să atragem o altă categorie de clienţi, cea a tinerilor, a studenţilor. Momentan, targetul sunt familiile, oameni care au o casă şi vin să facă cumpărăturile la Praktiker sau la Carrefour. Odată cu venirea retailerului de articole sportive estimăm o creştere a numărului de vizitatori cu cel puţin 10%", este de părere Kilbane. Era Iaşi atrage în prezent circa 10.000 de vizitatori zilnic, în timp ce al doilea parc de retail din Oradea, care are drept chiriaşi Carrefour, Mobexpert şi Bricostore, atrage 6.000 de vizitatori.

Reprezentantul Omilos recunoaşte că este mai greu să atragi retailerii într-o perioadă de criză financiară, pentru că mulţi au fost loviţi puternic "fie că nu au avut produsul potrivit, fie că s-au poziţionat greşit", dar spune că procesul nu este blocat, mulţi având în continuare bugete importante pentru extindere.

Ce este diferit faţă de anii de boom economic? Acum, dezvoltatorul trebuie să gândească bine combinaţia dintre mixul corect şi mărimea corectă a magazinelor. Acesta este şi motivul pentru care a regândit proiectul mallului din Iaşi, având un singur etaj, iar suprafaţa închiriabilă fiind redusă de la 42.000 mp la circa 28.500 mp. "Este important să creezi mallul ca pe o destinaţie în sine, de aceea trebuie să ai ofertă puternică pe fashion, dar şi partea de entertainment. După-amiază clientul face shopping, apoi cumpără mâncare, iar seara merge la cinema. Retailerii care practică preţuri medii şi discounterii pot atrage o largă categorie de clienţi. Când vom inaugura mallul, cu siguranţă nu vom mai avea preponderent trafic de weekend, ci şi în timpul săptămânii, pentru că atunci vor veni tinerii", crede directorul general al companiei, care spune că centrul comercial va dispune de un cinema. Investiţia totală se ridică la 120 de milioane de euro.

La Oradea, "faţă în faţă cu Popoviciu"

În Oradea, Era va fi al treilea centru comercial din oraş, după Lotus şi Tiago, cel din urmă, care se află vizavi de parcul de retail al ciprioţilor, fiind cumpărat recent de omul de afaceri Gabriel Popoviciu, care deţine şi Băneasa Shopping City din Bucureşti.

"Este adevărat că mulţi orădeni îşi fac cumpărăturile în Ungaria, dar asta este din cauză că nu au de unde să aleagă. Când vor fi deschise (Tiago şi Era- n.red.), cele două centre comerciale se vor completa. Tiago va fi orientat spre divertisment şi activităţi de timp liber- restaurante, săli de sport, bowling, food-court, în timp ce Era Shopping Park va fi îndreptat puternic spre fashion", crede Graham Kilbane. În prezent gradul de ocupare în galeria comercială deschisă la Oradea este de 93%, iar mallul care se află în construcţie, urmând să aibă o suprafaţă închiriabilă de 31.300 mp, necesită o investiţie de 70 mil. euro.

Ce va face însă Omilos în condiţiile în care concurenţa nu se mai rezumă la hipermarket, magazine şi cinematograf, ci încearcă să diversifice oferta atrăgând centre spa, în cazul magazinului Cocor sau chiar clinici, în cazul Sun Plaza.

"Vrem să introducem chiriaşi furnizori de servicii. Suntem în discuţii cu autorităţile pentru deschiderea unui birou în care oamenii să îşi plătească taxele şi impozitele sau chiar pentru o poştă".

Când îşi revine piaţa?

Chiar dacă cele mai multe sectoare economice nu dau semne de revenire nici anul acesta, este momentul potrivit pentru investiţii, în special în clădiri şi terenuri, după cum spune directorul Omilos, datorită preţului scăzut, mai ales că băncile încep să pornească creditarea. La întrebarea "Când îşi va reveni însă piaţa?" Kilbane spune că în prezent nu este "rău, ci este diferit". "Este de trei ori greu să închei un contract într-o perioadă dificilă decât într-una normală, dar asta nu înseamnă că nu se încheie contracte, iar noi o facem cu retailerii mari. 2008 a fost o lume paralelă, totul era artificial, iar situaţia nu se va mai repeta în România niciodată pentru că nu este sustenabil. Este normal să vreau de zece ori mai multe contracte pentru că viaţa mea ar fi mai uşoară, dar lucrurile merg şi aşa, piaţa este activă", caracterizează directorul general al Omilos starea actuală a pieţei, menţionând că de cele mai multe ori lucrurile se îmbunătăţesc cu un an înainte ca oamenii să realizeze creşterea.