Cinteză, BNR: Băncile ar putea pierde 600 mil. euro din aplicarea Ordonanţei 50, unele vor cere despăgubiri statului
Mai multe bănci se pregătesc să ceară în instanţă despăgubiri
din partea statului pentru pierderile provocate de aplicarea
Ordonanţei 50 (care stabileşte noi reglementări pentru creditele de
retail), inclusiv în cazul contractelor aflate în derulare, spune
Nicolae Cinteză, şeful Supravegherii din BNR. Avocaţii sunt însă
rezervaţi faţă de şansele de izbândă ale unui asemenea
demers.
Banca Naţională a finalizat un studiu de impact din care a rezultat
că băncile vor contabiliza pierderi de circa 600 de milioane de
euro în cazul în care ordonanţa se va aplica aşa cum cer clienţii,
respectiv băncile vor fi nevoite să renunţe la unele comisioane şi
să reducă dobânzile. Un studiu similar derulat de Asociaţia Română
a Băncilor a relevat pierderi între 300 şi 900 de milioane de euro,
în funcţie de anumite scenarii luate în considerare.
Totuşi pierderile estimate nu sunt comparabile cu profiturile de
peste 2 miliarde de euro acumulate de bănci în ultimii cinci ani,
perioadă în care au putut să dirijeze costurile creditelor după
bunul plac.
"Nu va fi doar una, ci mai multe bănci vor acţiona statul în
judecată. Nu le scade solvabilitatea atât de mult (încât să aibă
nevoie de injecţii de capital - n. red.), dar simplul fapt că li se
aduc prejudicii printr-o reglementare care excede cadrul european
este incriminat", a spus Nicolae Cinteză. El a arătat că unele
bănci de talie mare vor fi lovite puternic, însă nu vor exista
cazuri în care solvabilitatea să coboare sub nivelul minim de
10%.
În formularea actuală, textul ordonanţei este interpretat de
clienţi în sensul că băncile trebuie să renunţe la acele comisioane
care nu sunt stipulate în lege şi să treacă, în cazul creditelor cu
dobândă variabilă, de la un indicator intern netransparent la un
indicator transparent şi cu păstrarea marjei din contract, care
conduce la o scădere considerabilă a costului total. De partea
cealaltă, băncile şi inclusiv BNR consideră că aplicarea ordonanţei
nu ar trebui să conducă la modificarea costului creditului. "De ce
să plătească clienţii mai puţin peste noapte fiindcă a ieşit o
lege? O lege nu trebuie să intervină administrativ în costul
creditului", spune Cinteză. Directorul BNR spune că în forma
actuală ordonanţa este neclară, iar asta "a creat confuzie în tot
sistemul bancar", întrucât este natural ca fiecare client să
încerce să îşi micşoreze rata lunară.
"ANPC a dat băncilor în scris o variantă care ar clarifica problema
(prin care acceptă menţinerea costului total al creditului la
nivelul actual - n. red.), dar nu vrea să o preia în textul
ordonanţei. Împinge clienţii la tribunal, asta e culmea", spune
Cinteză. În continuare, bancherii preferă să păstreze discreţia în
privinţa demersurilor derulate pentru modificarea ordonanţei, la
nivel de declaraţii publice doar BNR exprimând o poziţie clară.
Şanse slabe într-un proces împotriva
statului
Băncile au şanse slabe de a obţine câştig de cauză dacă vor merge
împotriva statului în instanţă pentru a cere despăgubiri în contul
pierderilor aduse de Ordonanţa 50, spune Sorin David, partener la
casa de avocatură D&B David şi Baiaş.
"Nu văd mari şanse de succes, pentru că directiva europeană (care a
stat la baza Ordonanţei 50 - n.red.) lasă o anumită libertate de
manevră, mai ales pe partea de aplicare pe contractele vechi.
Statul este suveran, are dreptul să reglementeze cum doreşte, mai
ales într-un domeniu precum protecţia consumatorului", a explicat
David. Bancherii ar putea să aibă câştig de cauză doar dacă ar
putea să demonstreze că măsura luată de stat este
neconstituţională, iar aplicarea ei le aduce prejudicii
cuantificabile. O asemenea cale de atac are însă slabe şanse de
succes.
Grupurile constituite pe internet de clienţii nemulţumiţi ai
băncilor au ajuns să cumuleze peste 12.000 de membri, la numai
câteva luni de la apariţia acestui tip de iniţiative. Cu toate
acestea, numărul membrilor este foarte mic raportat la totalul de
4,3 milioane de persoane care au în derulare credite. Mii de
clienţi s-au hotărât deja să dea în judecată băncile, considerând
că acestea încalcă prevederile Ordonanţei 50, dar şi unele
reglementări mai vechi, şi solicită de exemplu rambursarea
comisionului de risc perceput pe perioada desfăşurării creditului,
a banilor primiţi de bancă în urma modificării abuzive a dobânzilor
sau ca urmare a calculării în mod greşit a dobânzii.
Avocatul Gheorghe Piperea a semnat deja contracte de asistenţă
juridică cu 500 de clienţi ai Volksbank şi 530 ai BCR. "În cazul
celor două bănci există intenţia de a declanşa procese, în care să
îi reprezint eu sau alte case de avocatură, manifestată din partea
a 3.700 de clienţi ai Volksbank şi 1.000 de clienţi ai BCR. În
plus, există circa 200 de clienţi ai Raiffeisen care sunt pe
punctul de a semna contracte cu mine", a spus Piperea, citat de
Mediafax.
Sorin David spune că mulţi avocaţi sunt acum interesaţi să
reprezinte clienţi în justiţie, oferindu-le varianta unor costuri
zero la început, cu condiţia de a împărţi eventualele câştiguri.
"Pentru bănci nu este ieftin să meargă în aceste procese. Dacă
devine o situaţie scăpată de sub control, cu zeci de mii de clienţi
care merg în instanţă, va fi dificil".
Clienţii nemulţumiţi au protestat în faţa BCR Vaslui
Zeci de gardieni de la Penitenciarul Vaslui au protestat, luni după-amiază, timp de oră, în faţa sediului BCR din municipiul Vaslui, nemulţumiţi de comisioanele şi dobânzile practicate de bancă, pe care aceştia le consideră prea mari sau ilegale. Aceasta este prima dată când clienţii nemulţumiţi de nivelul costurilor la credite protestează în stradă, marcând astfel o nouă etapă în escaladarea conflictului pe care îl au cu bancherii. După ce au pichetat Prefectura Vaslui, alături de mai mulţi colegi din cadrul confederaţiei sindicale "Cartel Alfa", aproximativ 30 de angajaţi ai Penitenciarului Vaslui şi-au mutat protestele în faţa sediului BCR, unde au strigat "Hoţii" şi au afişat mai multe pancarte cu trimitere directă la activitatea băncii: "BCR-cămătari (i)legali", "Când respectaţi OUG 50/2010?", "BCR-campioană la dobânzi mari" şi "Nu ne jupuiţi de vii". Reprezentatnţii BCR au replicat că banca nu a modificat dobânzile şi comisioanele acceptate de clienţi în contracte şi că a respecta Ordonanţa 50 în acţiunea de aliniere a contractelor. Mediafax