Femei fascinate de fosile/ de Elisabeta Lăsconi
"Fata cu cercel de perlă", un roman scurt, de 200 de pagini, a
făcut-o celebră pe Tracy Chevalier şi a atras atenţia asupra unei
formule de roman istoric, inspirat cumva de noua perspectivă asupra
istoriei pe care a adus-o de câteva decenii şcoala mentalităţilor
şi a vieţii cotidiene. Ca şi istoricii, romancierii se îndreaptă
spre zona de umbră din preajma personalităţilor - fie făuritori ai
evenimentelor mari ce zguduie lumea, fie a creatorilor rămaşi în
conştiinţa tuturor prin capodopere (pictori şi compozitori,
sculptori şi arhitecţi, scriitori).
Tracy Chevalier a scris un roman minunat imaginând viaţa unei
tinere pictate de Vermeer într-un tablou celebru - "Fata cu turban
albastru", cu un cercel de perlă în ureche. Fundalul istoric ca şi
povestea de dragoste ce se înfiripă fac parte din misteriosul
proces al naşterii unei capodopere, totul însă privit din
perspectiva unei fiinţe anonime, fata care i-a pozat ca model şi
despre care nu se ştie nimic. De aceea, imaginaţia poate lucra din
plin...
Şi romanul recent "Făpturi uluitoare" *) porneşte de la fapte
reale, descoperirea fosilelor pe coasta engleză, la început de
secol XIX, alegând ca personaje nu pe iluştrii bărbaţi care au
formulat teorii ştiinţifice privind creaţia, erele geologice,
evoluţia speciilor ci două femei, excluse din sfera înaltă a
cercetării, deşi ele au pus în mişcare lucrurile prin curiozitatea
şi tenacitatea lor: Mary Anning şi Elizabeth Philpot.
Prima este o tânără dintr-o familie extrem de săracă, dar
înzestrată cu darul rar de a vedea făpturile prinse în piatră şi
nisip, a doua - o domnişoară bătrână, excentrică după judecata
celor din jur. Amândouă se află înaintea vremii şi a locului unde
trăiesc: inteligente peste măsura comună, cu personalitate
puternică şi pasiuni pornite din firi neobişnuite, ajung să
împărtăşească aceeaşi dorinţă de a descoperi fosile ce pun în
discuţie istoria lumii impusă de teologie şi de autoritatea
bisericii.
Romanul relatează prin confesiuni alternative biografiile unor
femei care au îndrăznit să se poarte şi să gândească altfel decât
convenţiile sociale şi codul epocii o îngăduia. Mary provoacă
zvonuri şi bârfe prin ciudăţenia ei: caută pe plajă "curioşenii",
bizarele făpturi dezgropate ajută familia să supravieţuiască,
fosilele ei îi interesează pe aristocraţii care le cumpără ca să le
etaleze în reşedinţele proprii, sau atrag domni învăţaţi care o
însoţesc şi cărora ea le livrează material pentru studii pe care
îşi construiesc cariere şi celebritate.
Elizabeth Philpot ajunge împreună cu cele două surori, în orăşelul
de pe ţărm, loc unde pot trăi cu venitul lor modest, o cunoaşte pe
Mary, atunci doar o copilă, îi înţelege firea curioasă ca şi a ei,
îi asigură puţina instrucţie posibilă acolo, o familiarizează cu
teoriile lui Cuvier. Ea însăşi înţelege că va rămâne fată bătrână,
aşa că îşi permite luxul să judece lucid şi pe femei şi pe bărbaţi,
pe bogaţi şi pe săraci.
O relaţie neobişnuită de prietenie se naşte între cele două,
inexplicabilă pentru cei din jur, dată fiind deosebirea de vârstă
şi de statut social. Dar ele au în comun şi altceva, invizibil
pentru ceilalţi: intuiţia extraordinară, o anume sensibilitate faţă
de natură. Mary deja a intrat în legendă: fulgerată în copilărie, a
scăpat cu viaţă miraculos, dar cumva ţine minte senzaţiile de
atunci. Elizabeth posedă altă intuiţie, a naturii umane: a formulat
o curioasă teorie a felului în care fiecare om conduce în viaţă: cu
ochii sau cu părul, cu mâinile sau cu pieptul, cu nasul sau
bărbia.
"Făpturi uluitoare" poate fi citit în multe chei: roman despre
începuturile paleontologiei, văzute cu ochii inocenţi de copil şi
de femeie; ficţiune despre o neobişnuită prietenie tulburată de
gelozie şi invidii, un epos al iniţierii fără sfârşit în secretele
naturii şi tainele creaţiei, ca pledoarie subtilă şi ironică pentru
femeile excepţionale al căror nume a fost uitat sau trecut sub
tăcerea, căci, după spusele autoarei "gloria o merită doar fiarele
şi bărbaţii".
Tracy Chevalier, "Făpturi uluitoare", traducere din limba engleză de Nadine Vlădescu, Editura Polirom, 2010.
ELISABETA LĂSCONI, eseist şi critic literar. Absolventă a
filologiei bucureştene (1980), doctorat susţinut în 1998 cu o teză
despre Sorin Titel, publicată în două cărţi ("Oglinda lucioasă,
oglinda aburită", Ed. Amarcord, 2000; "Sorin Titel, Ciclul
bănăţean", Ed. Univers, 2000).
Colaborări la revistele Adevărul literar şi artistic, Caiete
Critice, Cultura, România literară, Viaţa Românească.