Rapperul Jay-Z a ajuns de pe scenă direct în elita oamenilor de afaceri americani şi pe coperta revistelor de business

Autor: Gabriel Razi 28.10.2010

Averea lui valorează 450 de milioane de dolari, îşi poate bea cafeaua dimineaţa cu Bill Gates, iar seara poate fi văzut la cină cu Warren Buffett. Povestea lui Jay-Z: despre cum a transformat rapperul din Brooklyn muzica în sute de milioane de dolari.



În timp ce traversează New Yorkul pe bancheta din spate a unui luxos Maybach negru, Jay-Z priveşte străzile oraşului său natal. Melodia "Empire state of mind" imnul dedicat de rapper metropolei americane, ilustrează perfect drumul rapperului din apartamentele modeste ale Brooklynului până la biroul său din Times Square, scrie cotidianul american The Wall Street Journal.

Ajuns la 40 de ani, continuă să cânte rap, modelându-se sub forma liantului perfect între artist şi executiv de multinaţională. Până în prezent a avut parteneriate cu HP, Coca-Cola, Budweiser, Reebok şi Microsoft, iar revista americană Forbes l-a pus pe coperta ediţiei "400 cei mai bogaţi americani" deşi cele 450 de milioane de dolari pe care le are nu sunt de ajuns pentru a intra în acest club select.

Jay-Z are propria companie muzicală Roc Nation, un pachet substanţial de acţiuni la echipa de baschet New Jersey Nets, pentru care a plătit 4,5 milioane de dolari, şi un lanţ de baruri cu temă sportivă numite 40/40 Club.

De asemenea, îşi menţine controlul operaţional şi creativ asupra liniei de îmbrăcămtinte Rocaware, afacere pe care a vândut-o în 2007 în schimbul a 204 milioane de dolari. Controlează, alături de un alt partener, linia de produse cosmetice Carol's Daughter.

I-a fost greu la început

Rapperul spune că la începutul carierei sale antreprenoriale a fost privit cu mult scepticism de către partenerii de afaceri, însă acum, admite că se simte la fel de bine în birourile executivilor, precum şi pe străzile cartierului său.

Totuşi, este frustrat de puţinul respect pe care muzica rap îl câştigă în mediile superioare ale societăţii datorită textelor licenţioase şi imaginii violente asociate.

Dar, spune el, atunci când socializează cu figuri marcante din mediile de afaceri sau cu politicieni, o face din postura de "ambasador" al culturii hip-hop. Shawn Carter, pe numele lui real, urmează să se lanseze în proză cu prima lui carte ce poartă titlul "Decoded".

Aceasta va fi lansată luna viitoare şi se vrea un hibrid între istorie muzicală, comentariu social şi memoriile raperului axate pe tranziţia lui de la traficul de droguri către industria muzicală.

Materialul de 336 de pagini, în marketingul căruia Microsoft va investi un milion de dolari, va gravita în jurul a 36 dintre piesele scrise de artist şi va abunda în aluzii, jargon şi expresii cu dublu sens. Raperul a refuzat să scrie o carte de strategie de business clasică. "Ambiţia noastră, a culturii hip-hop, a fost să nu ne mulăm pe principiile şi valorile corporatiste, vrem să preluăm lumea asta şi să o refacem după cum simţim noi", spune fostul traficant de droguri din Brooklyn.

Lansarea acestei cărţi se încadrează perfect în strategia folosită şi în trecut de Jay-Z, aceea de a fi susţinut de parteneri potenţi financiar, dar totodată având control deplin asupra ariei de creaţie a proiectului. Companiile se implică financiar în astfel de proiecte pentru a-şi asocia imaginea cu cea a faimosului rapper.

A pornit de la impresariere

Cariera muzicală a lui Jay-Z a început în 1996, atunci când nicio casă de discuri importantă nu era interesată să îi ofere un contract. În consecinţă, alături de alţi doi parteneri, a hotărât să lanseze casa independent Roc-A-Fella Records.

Curând, a semnat un parteneriat cu faimoasa casă de producţie Def Jam Records, al cărei director executiv ajunge în 2005.

În 2007 părăseşte Def Jam şi începe negocierile, în secret, cu marele promoter de evenimente Live Nation.

Contractul, pentru care a primit 25 de milioane de dolari la semnătură şi încă 5 milioane de dolari pentru fiecare an, i-a permis lui Jay-Z să pună bazele companiei Roc Nation. Noua investiţie se concentrează pe impresarierea şi lansarea de noi talente muzicale.

Ca multe alte companii din industria muzicală, compania rapperului încearcă să îşi diversifice sursele de venit pentru a nu fi nevoită să se bazeze exclusiv pe fondurile provenite din vânzarea de materiale discografice.

Roc Nation se ocupă de managementul şi impresarierea tinerilor artişti pe care îi are sub contract, cum ar fi raperul J. Cole, Willow Smith (fiica lui Will Smith), trupa rock britanică Ting Tings şi Rihanna. În general, Jay-Z ţine să se ocupe în totalitate de latura creativă a parteneriatelor sale şi îşi modelează imaginea publică în funcţie de acestea.

Parteneriatul dintre rapper şi brandul de şampanie Cristal devenise atât de strâns încât, spre exemplu, atunci când el era invitat la posturi de radio pentru a-şi promova un artist sau pentru a lansa o nouă piesă, era servit cu şampanie. "E dimineaţă. Nu beau şampanie toată ziua, în fiecare zi", era nevoit Jay-Z să spună.

După ce un executiv de la Cristal a făcut o remarcă rasisă referitoare la rapperii care beau şampania companiei, Jay-Z a renunţat la parteneriat pentru a semna imediat cu Budweiser, numai pentru "a dărâma acel mit".

Totuşi, acum admite că asocierea unei imagini ca a lui cu un brand de bere poate fi "prea mult".

Despre viitorul său muzical rapperul din Brooklyn spune că va continua să cânte tot despre subiectele care l-au consacrat: traficul de droguri, tunurile în afaceri şi despre luxul care îl înconjoară în prezent.

"Nu fac decât să descriu o scenă, însă miezul poveştii este mesajul pe care îl transmit. E aproape similar unui film. Loc: Sudul Frantei. Acţiune: Tipul din cartierul mărginaş al New Yorkului, care nu a reuşit să termine liceul şi viaţa pe care o duce acum", spune el.

Afacerile lui Jay-Z