Ce măsuri sunt prevăzute în proiectul pentru noul Cod al muncii
Codul muncii, lansat în 2003, urmează să fie modificat în aşa
fel încât angajatorii să poată face concedieri mai uşor, să
folosească mai mult forţă de muncă temporară sau să reducă
programul de lucru al angajaţilor concomitant cu o scădere a
salariilor, dacă situaţia firmei o cere.
O variantă intermediară a unui proiect de lege privind modificarea
Codului muncii a fost făcută publică ieri de către sindicate, care
încă de anul trecut au început negocierile cu reprezentanţii
patronatelor şi cei ai Guvernului pentru a modifica legislaţia
"rigidă" a muncii. Totuşi, de la începutul crizei angajatorii au
dat 700.000 de oameni afară, în prezent România având cel mai mic
număr de salariaţi din 2000 încoace.
Un studiu realizat de avocatul Costel Gîlcă, specializat în dreptul
muncii şi securitate socială, pe un eşantion de 5.000 de cazuri de
litigii de muncă din toată ţara analizate în perioada 2007- 2008
arată că un procent de 65% din salariaţii care cer despăgubiri de
la angajator în instanţă câştigă procesul. Astfel, după ani în care
angajaţii erau protejaţi prin lege de abuzurile angajatorilor şi
câştigau procese în instanţă, angajatorii au reuşit să includă în
proiectul de modificare a Codului muncii o serie de propuneri
favorabile lor.
Oamenii de afaceri şi investitorii străini au făcut încă de anul
trecut o serie de propuneri pentru modificarea legislaţiei muncii.
Încă de anul trecut, Camera de Comerţ Româno-Americană (AmCham) a
trimis Ministerului Muncii un set de 70 de recomandări pentru
modificarea Codului muncii, menite să schimbe câteva aspecte
referitoare la timpul de muncă şi de odihnă al angajaţilor,
simplificarea procedurilor sau flexibilizarea contractelor de
muncă.
Una din măsurile propuse anul trecut viza stabilirea unor programe
individualizate de muncă fără acordul sindicatelor, precum şi
posibilitatea acordării repaosului săptămânal în două zile
neconsecutive la cererea salariatului.
Măsurile vizează mai ales angajaţii care trebuie să-şi ducă copiii
la grădiniţă, de exemplu, iar repaosul să fie împărţit în mai multe
ore pe parcursul săptămânii. Una din cele mai blamate prevederi din
legislaţia actuală a muncii este faptul că angajatorii nevoiţi să
facă disponibilizări colective pentru reducerea costurilor erau
constrânşi să se uite mai întâi la criteriile sociale şi nu la cele
de performanţă, atunci când selectau angajaţii care urmau să-şi
piardă locul de muncă.
Cele mai importante 10 modificări propuse pentru Codul
Muncii
n Perioada pentru care poate fi încheiat un contract individual
de muncă pe durată determinată va creşte de la doi ani la cel mult
trei ani; în plus, contractul va putea fi prelungit şi după
expirarea termenului, "pentru perioada realizării unui proiect,
program sau lucrări".
n Un angajator poate apela la agenţi de muncă temporară pentru
executarea unei sarcini precise şi cu caracter temporar, pentru un
termen de până la 24 luni (faţă de 12 luni, cât este în prezent).
Contractele angajaţilor temporari pot fi prelungite până la o
perioadă de maximum 36 de luni, comparativ cu perioada de
prelungire de maximum 18 luni, valabilă în prezent.
n În cazul reducerii temporare a activităţii, pentru motive
economice, tehnologice sau structurale pentru perioade care
depăşesc 30 zile, angajatorul va avea posibilitatea reducerii
programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe săptămână, cu
reducerea corespunzătoare a salariului, până la remedierea
situaţiei care a cauzat reducerea programului.
n Interdicţia impusă angajatorului de a efectua noi încadrări în
muncă pe locurile salariaţilor concediaţi timp de 9 luni de la data
concedierii acestora va fi eliminată.
n Termenul de preaviz impus angajatului care demisionează va fi
extins de la maximum 15 zile la cel puţin 20 zile lucrătoare pentru
salariaţii cu funcţii de execuţie şi de la 30 la 45 zile pentru
salariaţii cu funcţii de conducere.
n Pentru verificarea aptitudinilor salariatului, la încheierea
contractului de muncă se poate stabili o perioadă de probă de cel
mult 45 de zile calendaristice (faţă de 30 zile în prezent) pentru
funcţiile de execuţie şi de cel mult 120 de zile calendaristice (90
zile în prezent) pentru funcţiile de conducere.
n Dacă pe durata unui an angajatul a beneficiat de concediu de
odihnă cu o durată mai mare decât cea la care ar fi avut dreptul în
raport cu activitatea prestată, angajatorul îi va putea reţine din
salariu indemnizaţia de concediu aferentă perioadei de depăşire a
duratei legale sau va putea opta pentru reducerea corespunzătoare a
duratei concediului de odihnă pentru anul următor.
n Perioada în care munca suplimentară poate fi compensată prin ore
libere plătite va fi prelungită de la 30 la 60 de zile. Munca
suplimentară se compensează prin ore libere plătite în următoarele
60 de zile după efectuarea acesteia, nu în 30 de zile, cum
stabileşte legislaţia actuală.
n Perioada de probă în care sunt verificate aptitudinile
salariatului va fi extinsă, iar contractul de muncă poate înceta
fără preaviz pe durata sau la sfârşitul acestei perioade,
angajatorul având dreptul să încadreze succesiv mai mult de trei
persoane pentru acelaşi post în intervalul de probă. În cazul
concedierilor colective, va fi luat în calcul modul de realizare a
obiectivelor de performanţă.
n Vor fi însă abrogate prevederile care stabilesc că, în cazul
muncitorilor necalificaţi, perioada de probă are un caracter
excepţional care nu poate depăşi 5 zile lucrătoare şi că
absolvenţii instituţiilor de învăţământ se încadrează, la debutul
lor în profesie, pe baza unei perioade de probă de cel mult 6
luni.