Brokerii se pregătesc pentru o vacanţă tristă, după ce le-au scăzut veniturile
Firmele de brokeraj traversează din nou o perioadă foarte
dificilă din cauza scăderii puternice a valorii tranzacţiilor de pe
Bursă în ultimele luni, care a determinat şi o scădere puternică a
comisioanelor încasate de brokeri.
Cu tranzacţii de doar 62 mil. euro în septembrie pe piaţa de
acţiuni, de trei ori mai mici decât în lunile de la începutul
anului, cele 65 de firme de brokeraj care mai sunt active pe piaţă
au ajuns să-şi împartă comisioane de circa 620.000 de euro (luând
în calcul un comision mediu de 1% pe tranzacţie, din care 0,5% este
încasat de brokerul cumpărătorului şi 0,5% de brokerul celui care
vinde). Astfel, strict aritmetic, o firmă de brokeraj ar încasa mai
puţin de 10.000 de euro pe lună, sumă care cu greu îi acoperă
cheltuielile fixe de funcţionare.
Desigur, firmele de brokeraj mari, care intermediază tranzacţii de
zeci de milioane de euro, au venituri mai mari, în timp ce pentru
firmele mici, comisioanele aproape că nu acoperă nici chiria
sediului şi facturile la utilităţi.
De exemplu, KBC Securities, care a fost cea mai activă firmă de
brokeraj în noiembrie, cu tranzacţii de 74,5 mil. lei (17,4 mil.
euro), a înregistrat venituri din comisioane cuprinse între 200.000
şi 300.000 de lei, iar EFG Eurobank Securities, care a urcat pe
locul al doilea, cu tranzacţii de 57,7 mil. lei (13,5 mil. euro),
ar avea venituri de circa 170.000-230.000 de lei. Firmele mari de
brokeraj, care lucrează preponderent cu fonduri de investiţii
străine şi investitori locali foarte bogaţi, percep în general
comisioane mai mici decât media pieţei, de 0,3-0,4% sau chiar mai
mici, în cazul tranzacţiilor foarte mari. Aceste firme au însă şi
costuri mai mari, deoarece pe lângă brokeri şi controlorii interni,
ele au şi departamente de analiză, care creează rapoarte pentru
investitori.
Brokerii mari de retail, precum IFB Finwest şi Broker Cluj, care au
intermediat în noiembrie tranzacţii de câte 22 mil. lei, se pot
baza pe venituri din comisioane cuprinse între 90.000 şi 110.000 de
lei. Aceste firme au cele mai mari costuri din piaţă, deoarece au
zeci de angajaţi şi reţele extinse de agenţii, astfel încât la
nivelurile actuale ale tranzacţiilor comisioanele nu mai acoperă
cheltuielile de funcţionare. Aceste firme de brokeraj îşi cresc
însă veniturile din investiţiile realizate pe Bursă în nume
propriu.
Pentru firmele de talie medie, precum Romcapital, Prime Transaction
sau GM Invest, care au rulat în ultima lună 6-7 mil. lei,
veniturile din comisioane scad sub pragul de 40.000 de lei. La
coada clasamentului sunt firmele foarte mici, care au rulat în
noiembrie mai puţin de 1 mil. lei şi ale căror venituri nu depăşesc
4.000 de lei. Aceste firme se bazau în anii trecuţi pe colectarea
de acţiuni de la cuponari, tranzacţii din care încasau comisioane
foarte mari, de 7-8%. Tranzacţiile cuponarilor au devenit însă
aproape inexistente în ultimii doi ani, după prăbuşirea din 2008 a
pieţei, astfel că pentru multe dintre aceste firme, secretul
supravieţuirii îl reprezintă pachetele de acţiuni pe care le deţin
la BVB, din vânzarea cărora îşi pot susţine activitatea, astfel
încât acţionarii să nu mai fie nevoiţi să vină cu bani de
acasă.
În plus, majoritatea brokerilor s-au profilat în ultimele luni pe
tranzacţii cu titlurile Fondului Proprietatea, care se realizează
în prezent pe o piaţă nereglementată şi care le aduc comisioane
mult peste cele obţinute pe Bursă.