La ce nu au renunţat românii în 2010 dintr-un coş de alimente mai sărac cu 5,6%?

Autor: Roxana Petrescu 25.12.2010

Iaurturile, snacksurile şi produsele din carne sunt singurele categorii de alimente care au înregistrat o creştere în valoare a consumului în primele zece luni ale acestui an, comparativ cu perioada similară a anului trecut, după cum arată un studiu realizat de compania de cercetare de piaţă MEMRB.

Astfel, românii au cheltuit cu 5,2% mai mult pentru iaurturi, cu 7,1% mai mult pentru snacksuri iar bugetul pentru achiziţia de produse din carne a fost cu 2,6% mai mare în perioada analizată.

Restul produselor care intră în coşul de alimente al unui consumator român, cum ar fi de exemplu dulciurile, pâinea, laptele, ciocolata sau brânza, toate au înregistrat scăderi în valoare în primele zece luni ale anului faţă de perioada similară a anului trecut. Astfel, consumatorii au cheltuit cu 23,2% mai puţin pe pateu, au lăsat cu 19,4% mai puţin la casele de marcat pentru biscuiţi şi nici pe dulciuri nu au mai dat atât de mulţi bani ca anul trecut, achiziţiile de ciocolată scăzând cu 17,9% în valoare.

În total, piaţa bunurilor de larg consum, estimată la o valoare de circa 22 de miliarde de euro în 2009, a înregistrat în primele zece luni ale anului o contracţie de aproape 6% în valoare, cele mai dramatice scăderi venind pe segmentul de băuturi, -10,6%, şi de bunuri nealimentare, -7,9%. În ceea ce priveşte categoria de alimente, scădrea în valoare a fost de numai 5,6%.

Scăderea pieţei bunurilor de larg consum în volum este de peste două ori mai mare decât cea în valoare deoarece preţurile au crescut, inflaţia anuală în octombrie fiind de 7,9%, cea mai mare din UE. Dacă în cazul celui tradiţional se observă o scădere pe toate segmentele, în cazul celui modern se vede un avans uşor pe segmentul de mâncare şi un declin mai puţin pronunţat în rest.