Recurs la generozitate/ de Marius Vasileanu
Cabrat întru obsesia
mea dedicată Timpului, acum aproape trei ani notam cu oarecare
naivitate rândurile de mai jos.
…Dacă viaţa noastră este precum un
fluviu ce curge spre ocean, atunci sunt unii care aleg să trăiască
mereu în locurile cele mai periculoase, în zona cascadelor şi a
vâltorilor. Învolburarea atrage unele structuri umane, palpitul şi
imprevizibilul par a fi pâinea lor cea de toate zilele. Timpul
curge altfel într-o cascadă. Tensiunea locului pare a te încorda la
maximum, respiraţia tăiată brusc de pericolul din orice secundă
generează, pentru unii semeni, noi sensuri ale lui a fi.
Viaţa ca o cascadă este şi
viaţa celor care conduc. Puţină lume realizează că vârtejurile
politicului îţi lasă rareori alternative comode, că agenda unui
conducător - oricare ar fi el, nu numai din spaţiul politic - îi
conferă din ce în ce mai ascunse oaze de retragere, lagune de calm
şi de reculegere.
Una
din ieşirile din labirintul cascadelor şi vâltorilor vieţii este
generozitatea. Un om generos ştie care îi sunt resursele şi le
împarte cu bucurie către lumea înconjurătoare. Generozitatea
sinceră, nedisimulată, îţi conferă nobilitate. Adevăraţii
aristocraţi, din toate timpurile, liderii cu vocaţie, elitele -
oricare ar fi breasla din care fac parte acestea: fie cizmari, fie
savanţi - elitele reale, iar nu închipuite, au ca numitor comun
generozitatea.
Una dintre calităţile de bază ale
celui pus să-i conducă pe alţii este generozitatea. Conducătorul
uită de discursul concurenţial în faţa celor pe care îi păstoreşte,
chiar dacă, măcar din emulaţie - mai cu seamă în societatea actuală
-, l-a practicat până a ajunge în acea funcţie. Dar vocaţia
autorităţii s-a conjugat cu vocaţia generozităţii în toate
momentele istorice, acolo unde nu a căzut în capcana mesianismului,
a derivelor totalitare ori a jocurilor de putere ieftine.
Adevăraţii conducători ştiu să fie generoşi cu toţi semenii lor,
fie ei prieteni, fie duşmani. Căci înţelepciunea îşi numără printre
vectorii constitutivi, determinanţi, generozitatea.
A fi generos cu cei mai mici ca
mine este lesne, a fi generos cu cei mai mari ca mine, de asemenea.
E mai simplu să fii generos cu alţii decât cu tine însuţi. Marele
secret este să fii generos cu universul (universurile) din tine
însuţi, fără a aluneca în narcisism, în egoism. Să-ţi conferi
spaţii de linişte acolo unde este vâltoarea cea mai învolburată. Să
curgi generos prin viaţă, conştient de generozitatea oceanului care
te aşteaptă la capătul drumului.
…Naivitatea - pe care nu o regret
- de care spuneam din start era aceea când credeam că oricare
conducător ar putea fi generos in nuce. Se întâmplă, dar numai la
liderii adevăraţi, la cei cu vocaţie. Nu realizam pe-atunci că, cel
puţin în lumea de azi, în măsura în care se situează pe o înălţime
mai mare în ierarhia socială, un om, un lider are din ce în ce mai
puţine grade de libertate. Puterea politică, socială, materială, nu
înseamnă libertate. Pe când, în realitate, numai un om din ce în ce
mai liber poate fi generos cu adevărat. A nu se confunda cu
spiritul de sacrificiu cu care este dator oricine aflat în frunte.
Gestul puşcăriaşului care îşi cedează bucăţica de pâine mucegăită
confratelui mai slab ca el, este mai mult decât generozitate: este
sacrificiu. Generozitatea este proiecţia, este epura sacrificiului
aşa cum profanul este epura sacrului.
Dar nu despre sacrificiu mi-am
propus să vorbesc aici chiar dacă binomul sacrificiu-generozitate
este un tonic subiect de meditaţie asupra căruia merită să te
opreşti. Etimologic, sacrificiul se înrudeşte cu sacrul. Pe când
generozitatea face parte din aceeaşi familie a substantivului latin
"genus" (origine, obârşie, neam, specie) şi a verbului "gignere"
(care înseamnă a naşte, a crea). "Generosus" este cel de neam
nobil, de calitate, cel ales, cel cu suflet mare - cuvânt care
capătă în timp, sau presupune din start, şi înţelesul de nobleţe
sufletească. La limita luminoasă generozitatea devine
sacrificiu.
Comunicarea pe verticală între
diferitele registre ale societăţii înseamnă totodată grade diferite
ale unui fascinant exerciţiu de generozitate. Aşa cum în
infinitatea de coarde posibile ale unui cerc, diametrul cercului
poate fi definit drept coarda maximă, tot astfel actul de a
comunica în sânul societăţii suportă grade diferite de sinceritate,
până ajunge la maximum (acolo unde gradul de preparare şi de
coacere permite aceasta). Dincoace de indicibil, transparenţa de
sus în jos este un act de generozitate. Dar nivelele diferite ale
fiinţei presupun aceleaşi diferit-proporţionate grade de
generozitate. Şi de sus în jos, şi de jos în sus. Te faci
transparent pentru cele de sus iar strălucirea acestora te poate
ilumina. Nu eşti suficient de pregătit (purificat, generos), deriva
sau chiar nebunia sunt aproape.
Este un spiritual, este cel ajuns
la o anume (auto)cunoaştere lăuntrică un om generos? Fără îndoială,
da. Altfel nu-şi merită statutul. Aş spune că aura unui om ajuns la
o cunoaştere spirituală superioară este obligatoriu cea a unui om
generos. Cu alte cuvinte cunoaşterea spirituală începe de la cele
mai precare nivele acolo unde există generozitate dacă fărâme din
aura respectivă sunt activate deja, chiar şi la oamenii cei mai
modeşti din punctul de vedere ale statutului
social.
A fi generos mai înseamnă şi a fi
smerit. Numai smerirea - care este deja o primă formă de sacrificiu
-, naşte adevărata generozitate. Sosit aici, devii conştient că
generozitatea nu este doar un drept ci şi o obligaţie: este una din
legile după care funcţionează această lume. Te înscrii în siajul
generozităţii sau nu exişti cu adevărat. Pare dur, naiv, hilar?
Există însă un model-argument major: Cel care prin generozitatea Sa
adusă la apogeu, prin sacrificiul maxim a făcut ca această lume să
existe la alt nivel, Cel care s-a jertfit pentru această lume. Aşa
cum Buddha, poate cel mai important înţelept al acestei lumi, a
vorbit despre proiecţia celestă a generozităţii numind-o
Compasiune, tot astfel Fiul lui Dumnezeu vorbeşte despre Iubire (o
derivată de ordin superior a Compasiunii). Şi Iisus se sacrifică
pentru lume, demonstrând prin asta că orice discuţii umane despre
generozitate sunt ieftine baliverne în comparaţie cu Iubirea
divină. Recursul la generozitate este doar un pas. Dar nu lipsit de
importanţă şi savoare.
Vei deprinde sensurile
generozităţii şi vei desluşi taina definită cândva de Plotin:
fuga celui singur către
Singurul.
MARIUS VASILEANU (n. 14 aprilie 1964, în Gura Humorului, Bucovina) are o licenţă în filosofie (Universitatea Bucureşti) şi un master în antropologia spaţiului sacru (Universitatea de Arhitectură "Ion Mincu"). Din 2007 este doctorand al Universităţii Bucureşti, Facultatea de Litere, cu o temă interdisciplinară în care continuă studiile de antropologie a religiei. A fost director al Editurii Muzicale şi profesor de istoria religiilor în învăţământul preuniversitar. A ţinut cursuri şi seminarii de introducere în istoria şi antropologia religiilor la Universitatea Bucureşti şi la Universitatea de Arhitectură "Ion Mincu". A susţinut o bogată activitate în presă: studii, articole, eseuri, recenzii, proză scurtă, editoriale, interviuri - în jurnale, reviste culturale şi cu profil spiritual -, producător şi realizator de emisiuni radio, numeroase colaborări la principalele televiziuni centrale. A fost redactor-şef al revistei Adevărul literar şi artistic. În prezent realizează o pagină de religie în săptămânalul Timpul. A publicat cartea "În căutarea duminicii. Sacru şi profan în epoca foiletonistică" (Editura Paralela 45, 2008).